Terugblik Regionale Netwerkbijeenkomst Cliëntenraden Groningen en Drenthe
Maandag 27 november organiseerde het regio team LOC Groningen en Drenthe een netwerkbijeenkomst over de uitwerking van het landelijke Integrale Zorg Akkoord (IZA). Wat betekent het IZA voor cliëntenraden?
Regiobeelden en landelijke ontwikkelingen
Na de opening was het woord aan de eerste gastspreker: Suzanne Oostvogels van Zorgkantoor Menzis, die ons meenam in de regiobeelden van de provincie Groningen. Vanuit de IZA is de opdracht om aan de hand van de regiobeelden de regioplannen per provincie te maken. De komende periode zal meer informatie volgen over welke keuzes er uiteindelijk gemaakt moeten worden. Dit doet Menzis samen met andere partijen in de zorg. Het Zorgkantoor is hier actief bij betrokken. Suzanne gaf aan dat de focus zal liggen op: preventie en ‘aan de voorkant’ maatregelen nemen, zodat er capaciteit overblijft voor de cliënten die echt zorg nodig hebben.
De aanwezigen stelden vragen naar aanleiding van de regiobeelden en ook de vergelijking met de rest van Nederland. In Groningen zijn veel mensen met psychische problemen en er zijn lange wachttijden voor de ggz. Het feit dat Groningen de lasten draagt van de aardbevingen is meegenomen in het regiobeeld. Suzanne wijst erop dat er transformatiegelden zijn, die bestemd zijn om veranderingen/transities in gang te brengen. Het IZA is niet zozeer een bezuiniging, maar wel een manier om de zorg duidelijk anders in te richten. Denk bijvoorbeeld aan digitalisering, inzet personeel, financiering en inzetten op positieve gezondheid om te voorkomen dat er zorg nodig is.
Vervolgens presenteerde Mariëlle Cuijpers, belangenbehartiger LOC, de ontwikkelingen die op landelijk niveau spelen. Meerdere malen gaf Mariëlle aan dat het goed is om, als (centrale) cliëntenraad, de bestuurder te bevragen hoe zij betrokken zijn bij activiteiten in de regio en dat juist burger- en inwonersparticipatie belangrijk is bij de regioplannen die gemaakt gaan worden.
Verder kwam aan bod de Wet zorg en dwang, die geëvalueerd is. Er zijn verschillende verbeterpunten aangebracht. Tevens wordt in 2024 de Wmzc2018 geëvalueerd.
Uitwisseling over de IZA en de rol van de cliëntenraad
Na de pauze gingen de deelnemers in vier groepen uiteen met de volgende vragen:
- Zijn de aankomende veranderingen al onderwerp van gesprek in jullie (centrale) cliëntenraad?
- Wat kan je rol zijn als (centrale) cliëntenraad bij de veranderingen die IZA wil inzetten?
De gesprekken die volgden leverde onder andere de volgende uitkomsten op:
- Het is belangrijk om als (centrale) cliëntenraad het cliëntperspectief steeds weer voorop te stellen, in plaats van dat er over je heen gedenderd wordt door de organisatie.
- De verschillende organisaties in de dorpen zijn al met elkaar in gesprek omtrent hun visieontwikkeling. Hoe kunnen we efficiënter zijn en hoe houden we het betaalbaar om de zorg te laten bestaan?
- Vanuit de ggz zijn we als cliëntenraad goed betrokken bij het opstellen van het regiobeeld en de plannen vanuit het IZA t.b.v. het regiobeeld.
- Speelt IZA wel een grote rol in de verpleeghuizen of veel meer daarbuiten, in het proces van zorg?
- Wanneer een organisatie meer dan 50% ZZP zorgzwaartepakket 4 in de Thuiszorg heeft, dan redt die het financieel niet!
- Als cliëntenraad heb je weinig effect op wat er allemaal speelt, je kunt wel het proces bewaken.
- We zien dat er in de ziekenhuizen veel gebeurt. De bestuurders hebben nu onderling contact in de regio!
- Als (centrale) cliëntenraad bepaal je de agenda, ook in het kader van IZA!
- Burgerparticipatie is belangrijk.
Bedankt, Baukje!
Tot slot bedankt Klazien Teeuwissen, namens LOC Waardevolle zorg, Baukje van Hes voor haar inzet als vrijwilliger van LOC. Gedurende 15 jaar ondersteunde Baukje enthousiast en gedreven met het organiseren van netwerkbijeenkomsten in het Noorden van Nederland.
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:
