Voor­beel­den cliënten­raden: ‘con­tact na sluiting’ #3

Geplaatst op 25 maart 2020

Op de themapagina over het coronavirus van LOC cliëntenraden delen cliëntenraden voorbeelden hoe mensen in zorginstellingen en thuis contact met anderen kunnen hebbenEn hoe cliëntenraden contact blijven houden met hun achterban. Een greep uit de voorbeelden die binnenkomen lees je in onderstaand bericht.

Familienet
“Op een van onze locaties (verpleeghuis) is ooit begonnen met Familienet.nl, maar het is nooit goed van de grond gekomen. Zoekend naar mogelijkheden om de familie van de bewoners, die nu niet meer op bezoek mogen komen, te informeren over het leven op de groepen is besloten Familienet in te zetten als informatiekanaal. Alle contactpersonen hebben (nogmaals) een uitnodiging gekregen om aan Familienet deel te nemen, en daar wordt nu enthousiast op gereageerd.Wat eerst in een langdurige procedure was verzand is nu in enkele dagen gerealiseerd!
Onze welzijnscoaches zorgen voor een regelmatige rapportage over wat er gebeurt op de woongroepen. Verder zijn de welzijnscoaches ook bezig om met de bewoners die dat niet zelf kunnen via Skype contact te maken met hun familie. De bewoners zijn daar enthousiast over.”

Rechtstreeks contact
“Mijn zus , woonachtig bij Elver, op. de Terp, Bakenbergseweg Arnhem is op dit moment ziek en omdat ze niet geïsoleerd kon worden op haar groep wegens te weinig ruimte en haar weigering om op haar kamer te blijven is zij verplaatst naar een ander gebouw waar kamers zijn ingericht voor isolatie. Tot nu toe zit ze daar in haar eentje zit met haar knuffels, een televisie, en kattenfilmpjes op de iPad.
Uiteraard is de liefdevolle verzorging dag en nacht aanwezig om het haar zo makkelijk mogelijk te maken.Ik communiceer iedere dag met haar want we facetimen. Dat gaat prima en geeft ons beiden wat rust. Uiteraard helpt de verzorging haar hiermee want alleen zou ze dat niet kunnen.Ik adviseer iedereen die behoefte heeft aan contact om zo min mogelijk de begeleiding te bellen maar te proberen rechtstreeks contact te hebben op deze manier.” (Mantelzorger)

Troostbox in de Bunderhof

Orgelman
“Bij de zorginstelling ZINN komt de orgelman, met groot orgel, muziek maken voor de hoofdingang, bij de zijdeur en op de binnentuin van de afdeling dementie om bewoners en personeel op te vrolijken.” 

Troostbox
“Vanaf maandag staat in de entreesluis van Bunderhof een troostbox. Deze box kan door familie en vrienden van de bewoners gevuld worden met brieven, cadeaus of andere lichtpuntjes!”

Meer voorbeelden die door cliëntenraden werden aangedragen lees je in de eerdere berichten:
– Voor­beelden cliënten­raden: ‘con­tact na sluiting’ #1
Voorbeelden clientenraden: ‘contact na sluiting #2

Weet je ook een goed voorbeeld?

Samen kijken hoe we elkaar kunnen helpen. Op verzoek van cliëntenraden hebben we op www.cliëntenraad.nl een pagina aangemaakt om goede voorbeelden uit te wisselen. Zodat we toch kunnen zorgen dat mensen in zorginstellingen en thuis contact met anderen kunnen hebben. Weet je een goed voorbeeld? Deel dit dan graag! Dit kan op de volgende manieren:

  • Plaats een bericht op de Praat mee pagina van LOC Clientenraden via www.clientenraad.nl/praat-mee
  • Mail het goede voorbeeld naar webmaster@loc.nl

Meer weten?

Bekijk de speciale themapagina rondom het coronavirus op www.clientenraad.nl

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Thema's: Coronavirus

Reageer op willeke krijgsheld Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Anoniem 4 jaar geleden

Wij zoeken nu activiteiten die buiten kunnen plaats vinden (zoals de steltlopers op de foto). Doordat veel kamers begane grond zijn en het gebouw rondom benaderbaar is geeft dat voor de bewoners een leuke afleiding. Er blijkt zo veel te kunnen.

Reageer op dit bericht
willeke krijgsheld 4 jaar geleden

Dag Peter, wat leuk om te horen en te zien op de foto. Het ziet er kleurrijk uit. Blijf vooral goede voorbeelden delen via dit platform! Hartelijk dank en groet, Willeke

Reageer op dit bericht

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese