Voor­beel­den cliënten­raden: ‘con­tact na sluiting’ #2

Geplaatst op 23 maart 2020

Vorige week verzond LOC een brief aan aangesloten cliëntenraden over de ingrijpende gevolgen van het coronavirus voor iedereen in Nederland. En een uitnodiging om elkaar te helpen tijdens deze periode. In deze brief deed LOC ook een oproep aan cliëntenraden om voorbeelden te delen hoe mensen in zorginstellingen en thuis contact met anderen kunnen hebben. En hoe clientenraden contact blijven houden met hun achterban. Een greep uit de voorbeelden die binnenkomen:

Groepsapp
In deze barre tijden van contact loos en geen ondersteuning. En cliënten op de rit te houden kun je in kleine groepen een groepsapp aanmaken, waarin begeleiding of ondersteuning de coördinatie heeft. Ook om te vragen of het goed is, en leuke dingen, raadsels e.d. op te plaatsen.
Zo kun je toch contact houden. Zowel voor begeleiding als dagactiviteit, wandel of kookclub. (Centrale Cliëntenraad Ribw groep Overijssel)

Bellen op zichtafstand
Een ander ideetje: we maken een afspraak dat ik op een tijdstip voor het terras van de locatie sta en met een mobieltje even met mijn vrouw kan spreken. Maar ook hierbij hangt het af van de mogelijkheden bij de verzorgers. (lid van de Cliëntenraad St. Elisabeth)

Hart onder de riem
Heb uiteraard de medewerkers reeds een hart onder de
riem gestoken dat wij aan hun denken en trots zijn op hun inzet voor de bewoners.
Tevens voor de thuiszorgmedewerkers. (Voorzitter cliëntenraad)

Wensenlijst
Als voorzitter van de CCR werd ik door de bestuurder benaderd om mee te denken over de maatregel die nu landelijk van kracht is geworden. Gelijk heb ik alle voorzitters benaderd om mee te denken over deze maatregel en welke minimale eisen wij willen stellen voor de familie / mantelzorgers van de bewoners. Wij hebben toen een wensenlijstje neergelegd bij de bestuurder en deze zijn allen ingewilligd.  Zoals: via digitale kanalen contact te onderhouden met de naasten van de cliënten, foto’s van naasten en belevingsmanden in te zetten om met de bewoners op de woongroepen door te nemen. Hier zijn extra medewerkers voor ingezet. Een uitzonderingsregel te hanteren voor cliënten in de terminale fase en hun naasten.

Onrust?
Ben vooral benieuwd hoe de zorg nu met de bewoners op hun eigen kamers, het maaltijdgebeuren, geregeld krijgt?
Ik kan mij voorstellen dat vooral het helpen van meerdere bewoners bij de maaltijden moeilijk zal worden? En wat wordt gedaan met de signalen als blijkt / gaat blijken dat de onrust van de bewoner(s) als deze op zijn kamer moet blijven gaat toenemen? (Lid cliëntenraad)

Corona crisisteam
De voorzitter van onze cliëntenraad hebben ze gevraagd  om zitting te nemen in het coronacrisis team van ons verpleegtehuis. Misschien ook een idee  voor andere  verpleegtehuizen.
Zo blijven wij ook gehoord met het uitwerken van hoe verder voor onze bewoners. 

Meer voorbeelden die door cliëntenraden werden aangedragen lees je in het eerdere bericht:
Voor­beelden cliënten­raden: ‘con­tact na sluiting’ #1

Weet je ook een goed voorbeeld?

Samen kijken hoe we elkaar kunnen helpen. Op verzoek van cliëntenraden hebben we op www.cliëntenraad.nl een pagina aangemaakt om goede voorbeelden uit te wisselen. Zodat we toch kunnen zorgen dat mensen in zorginstellingen en thuis contact met anderen kunnen hebben. Weet je een goed voorbeeld? Deel dit dan graag! Dit kan op de volgende manieren:

  • Plaats een bericht op de Praat mee pagina van LOC Clientenraden via www.clientenraad.nl/praat-mee
  • Mail het goede voorbeeld naar webmaster@loc.nl

Meer weten?

Bekijk de speciale themapagina rondom het coronavirus op www.clientenraad.nl

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Thema's: Coronavirus

Praat mee! (1)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Peter Gerlagh 17 dagen geleden

Op een van onze locaties (verpleeghuis) is ooit begonnen met Familienet.nl, maar het is nooit goed van de grond gekomen. Zoekend naar mogelijkheden om de familie van de bewoners, die nu niet meer op bezoek mogen komen, te informeren over het leven op de groepen is besloten Familienet in te zetten als informatiekanaal. Alle contactpersonen hebben (nogmaals) een nuitnodiging gekregen om aan Familienet deel te nemen, en daar wordt nu enthousiast op gereageerd.Wat eerst in een langdurige procedure was verzand is nu in enkele dagen gerealiseerd!
Onze welzijnscoaches zorgen voor een regelmatige rapportage over wat er gebeurt op de woongroepen. Verder zijn de welzijnscoaches ook bezig om met de bewoners die dat niet zelf kunnen via Skype contact te maken met hun familie. De bewoners zijn daar enthousiast over.

Reageer op dit bericht

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.