Rond-de-Tafel gesprekken om cliënten(raad) verder te betrekken

Geplaatst op 21 augustus 2019

13 mei was de laatste landelijke inspiratiebijeenkomst van Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg. In die landelijke vernieuwingsbeweging bundelen onder meer tientallen zorgorganisaties krachten om echt doorgaand Waardevolle zorg te kunnen realiseren. LOC nam het initiatief voor deze beweging. We blikten eerder via een beknopte publicatie al terug op inzichten en praktijkvoorbeelden uit de beweging in de periode rondom de inspiratiebijeenkomst. Het thema was ‘wat is jouw volgende stap?’ Waar dat zoal toe geleid heeft? Lees verder voor een paar voorbeelden.

Uit de voorbeelden komt mooi naar voren dat elke stap telt. De kleine en de grote. Zoals we in het verslag van de inspiratiebijeenkomst al zeiden: stap voor stap zien we dat mensen met elkaar leren om alles te richten op wat voor bewoners en naasten van waarde is. Om zo de verpleeghuiszorg echt elke dag en in alle situaties een persoonlijker, vrijer, normaler, attenter en liefdevoller gezicht te kunnen geven.

Cliënten(raad) verder betrekken

De voorzitter van de cliëntenraad van Sint Anna (Boxmeer) vertelt:

“Onze cliëntenraad heeft jaarlijks huiskamergesprekken. Dit jaar hebben we voor het eerst Rond-de-Tafel gesprekken georganiseerd waarbij bewoners en mantelzorgers zo kunnen aanschuiven. Onze volgende stap was: het uitzetten van de opgehaalde signalen in de organisatie. Na een periode van zoeken (zowel per mail als gesprek), hebben nu de eerste constructieve gesprekken plaatsgevonden voor het oppakken van de signalen en zijn er structurele afspraken gemaakt voor de toekomst.

Voorbeelden van signalen:

  • vragen van de bewoners en mantelzorgers over de komende nieuwbouw; zoals verdwijnt het keukenblok, of moeten we straks apart huur betalen
  • spitsuur voor de lift rond etenstijd
  • messen zijn bot.

De gesprekken hierover hebben plaatsgevonden. Maar dat wil nog niet zeggen dat alles direct is opgelost. Er wordt aan gewerkt. Goede communicatie heen en terug naar de bewoners is hierbij cruciaal. Daarvoor wordt nu ook een vorm gezocht. Maar ook de positieve reacties van de bewoners willen we graag delen met de organisatie en de betreffende teams. Daarom noemen we het ook signalen, tips en tops.., want de bewoners en mantelzorgers komen ook zelf vaak met verrassende oplossingen. Een leuk voorbeeld hiervan is:  één bewoonster bracht een klacht naar voren en tegelijkertijd ook de oplossing. Van een paar sokken raakt namelijk in de was soms “de ander” nou juist zoek. Tip van bewoonster was: sokken in waszakje aanleveren… dan komen ze wel samen terug! Kijk, daar word ik nou blij van.”

Meer weten

Lees het hele artikel op de website van Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg met voorbeelden van volgende stappen van vrijwilligers, coördinatoren, bestuurders en andere betrokkenen zoals managers van zorgkantoren.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op maandag 1 april (2e Paasdag) is LOC gesloten.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese