Stap­penplan Ged­ragscode helpt cliënten­raden om goed samen te werken

Geplaatst op 26 februari 2020

Goed samenwerken is moeilijk. Ook cliëntenraden worstelen daar soms mee. De verleiding om voortvarend een probleem of adviesaanvraag aan te pakken is groot. Wil je dat echter effectief en efficiënt kunnen doen, dan moet de samenwerking in de cliëntenraad goed zijn. Door in de raad regelmatig met elkaar over de manier van samenwerken te praten, voorkom je problemen. Om cliëntenraden te ondersteunen bij het opstellen van een gedragscode is in opdracht van LOC Jeugd een Stappenplan Gedragscode ontwikkeld.

Wat is een Gedragscode

Een gedragscode is een lijstje met afspraken over: Hoe gaan we met elkaar om? Wat verwachten we van elkaar? Wat doe je wel en wat doe je niet? Neem bijvoorbeeld het onderwerp ‘afspraken’. Je bespreekt dan met elkaar wat daarbij het gewenste en het ongewenste gedrag is. Gewenst gedrag is bijvoorbeeld dat je je afspraken nakomt. Ongewenst gedrag is dat je je niet aan de afspraken houdt of een excuus verzint om onder een afspraak uit te komen.

Andere onderwerpen waarover in de cliëntenraad van gedachten gewisseld kan worden, zijn onder meer: respect, geheimhouding, belangenverstrengeling, overstijgend denken, eerlijkheid, betrokkenheid en prestatiegerichtheid.

Het Stappenplan

Om cliëntenraden te ondersteunen bij het opstellen van een gedragscode is een Stappenplan Gedragscode ontwikkeld dat uit vijf stappen bestaat:

  • Onderwerpen bepalen
  • Gewenst en ongewenst gedrag beschrijven
  • Invulformulier gedragscode bespreken en vaststellen
  • Ondertekenen gedragscode
  • Jaarlijkse evaluatie

Het Stappenplan Gedragscode is voorzien van een map met voorbeelden, kaartjes met onderwerpen waar de cliëntenraad afspraken over zou kunnen maken, een board waar het gewenste en ongewenste gedrag op geschreven kan worden enzovoorts. De cliëntenraad kan met behulp van de map de stappen zelf doorlopen. Verlopen de gesprekken wat moeizaam, dan is het raadzaam een ondersteuner te zoeken die het gesprek begeleidt. De ondersteuner kan bovendien helpen bij het invullen van het stappenplan en signaleren of de gedragscode nageleefd wordt en jaarlijks op de agenda terugkeert.

Aan de slag met het Stappenplan Gedragscode?

Wil jouw cliëntenraad aan de slag met het Stappenplan Gedragscode om zo in de raad anders, beter, soepeler samen te werken? Vraag het Stappenplan Gedragscode op via vraagbaak@loc.nl of bel naar 030-284 3200.

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese