Themabijeenkomst ‘Directe cliëntparticipatie: mogelijkheden en hindernissen in de samenwerking’

- 26 september 2019
- 12:30 - 16:00
- Vilans, Catharijnesingel 47 te Utrecht
Vind je het belangrijk om goed aan te sluiten bij wensen en behoeften van cliënten? Ben je op zoek naar tips om dit in samenwerking met medewerkers, de cliëntenraad en bestuur goed te doen? Of heb je juist goede ideeën die je wil delen met anderen? Kom dan naar de bijeenkomst ‘directe cliëntenparticipatie: mogelijkheden en hindernissen in de samenwerking’ op donderdag 26 september in Utrecht.
Programma
Cliëntparticipatie werkt alleen als het vanuit verschillende partijen gedragen wordt. Denk bijvoorbeeld aan de raad van bestuur, medewerkers en cliënten/cliëntenraad. De bijeenkomst is erop gericht te leren van de verschillende partijen die samen een rol spelen bij cliëntparticipatie. Hoe geven zij vorm aan directie cliëntparticipatie? Welke visie zit erachter en hoe brengen zij dit in de praktijk? Welke hindernissen kom je tegen en welke mogelijkheden zijn er? En natuurlijk: hoe zien cliënten het effect van hun participatie in het dagelijkse leven terug?
We hebben een gevarieerd programma met inbreng van ervaringsdeskundigen vanuit de drie perspectieven;
Zorgprofessionals
Meghan ter Borgh van Kalorama, afdeling de Musschenberg: “Ons uitgangspunt is dat wij samenwerken op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen. Volgens de
Rijnlandsche principes met vernieuwende blik te kijken naar alles wat wij doen. Daarbij staat de bewoner centraal.”
Ingrid Bontje en Danielle Loos van Topaz vertellen over participatie: “Bij ons is participatie onderdeel van alles, nee zeggen is geen optie. Zorg begint vanuit de bewoners. Het klinisch model ligt pas daarachter en is ondergeschikt aan de wensen en behoeften van de bewoner.”
Bestuur & management
Eric Hisgen, voormalig bestuurder bij Amstelring, vertelt hoe hij kijkt naar de participatie van bewoners; “Op welke manier stimuleer je als bestuurder de samenwerking met medewerkers, bewoners en cliëntenraad?”
Cliëntenraadsleden
Deelnemers, ervaringsdeskundigen en het netwerk ‘directe cliënten participatie’ delen onderling ervaringen.
Programma:
12.30 uur Ontvangst met lunch
13.00 uur Welkom en kennismaking
13.15 uur Het netwerk ‘directe clientenparticipatie’ vertelt
13.30 uur Introductie door de ervaringsdeskundigen ‘hoe werken wij samen aan participatie?’
14.00 uur Pauze
14.15 uur In gesprek over mogelijkheden en hindernissen bij directe cliëntenparticipatie (in kleine groepen)
15.30 uur Mogelijkheden en hindernissen; geleerde lessen delen
16.00 uur Einde
Netwerk Directe cliëntparticipatie
Het ‘Netwerk directe cliëntparticipatie’ organiseert de bijeenkomst. Het netwerk wil bijdragen aan het verbeteren van directe participatie van cliënten en organiseert regelmatig themabijeenkomsten. In het netwerk wisselen we nieuwe vormen en methodes van directe cliëntparticipatie uit. Zie het manifest van het Netwerk directe cliëntparticipatie
Sluit aan, wissel uit, leer van elkaar en neem inspiratie mee om directe cliënt participatie óók in uw organisatie samen verder vorm te geven!
Voor wie
De bijeenkomst is bedoeld voor cliënten, cliëntenraadsleden, zorgmedewerkers, vrijwilligers, zorgmanagers, zorgbestuurders, leden raden van toezicht en overige geïnteresseerden.
Praktische informatie
- Organisatie Netwerk directe cliëntparticipatie | LOC en Thuis in het verpleeghuis, waardigheid en trots op elke locatie
- Tijd donderdag 26 september 2019 – 12:30 – 16:00 (start met lunch)
- Plaats Vilans, Catharijnesingel 47 te Utrecht
- Aanmelden kan via Tiske Boonstra t.boonstra@loc.nl of Marieke Stork m.stork@vilans.nl