Publicaties

LOC helpt cliëntenraden om de medezeggenschap zo goed mogelijk vorm te geven. Onder andere door handreikingen en filmpjes te maken. Die zijn hier te vinden. Zoeken kan op naam of op thema. Ook staan hier enkele handreikingen en filmpjes van andere organisaties. Omdat ze belangrijk zijn voor de cliëntenraad.

Kun je iets niet vinden? We helpen je graag verder via 030 284 32 00, vraagbaak@loc.nl of geef hier direct een bericht door.

Filter resultaten:

Thuis wonen met zorg – welke eisen stel je dan aan een (nieuw­bouw)woning?

Geplaatst op 3 december 2024
De leden van de bouwpool hebben zich het afgelopen jaar beziggehouden met het ontwikkelen van een ‘programma van eisen voor zorggeschikte woningen voor mensen met een zware zorgvraag’.

lees verder

Handreiking Gover­nan­cecode Zorg 2022 voor cliënten­raden

Geplaatst op 27 oktober 2024
Voor veel cliëntenraden is de Governancecode Zorg een stuk dat ze wel eens voorbij hebben zien komen. De code geeft uitwerking aan wat onder andere ook in de Wmcz 2018 staat en daarom is het goed om te weten wat er in de code staat. En wat je er als cliëntenraad mee kunt in gesprek met de bestuurder en de raad van toezicht.

lees verder

Bewaar­kaart Afspraken nakomen in de cliënten­raad

De taak van de cliëntenraad is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de cliënt en diens stem laten horen in de organisatie. Het nakomen van afspraken binnen de cliëntenraad past bij deze taak en draagt bij aan goede en effectieve medezeggenschap. In deze bewaarkaart vind je tips om hiermee aan de slag te gaan.

lees verder

Bewaar­kaart voor cliënten­raden in de jeugdzorg: Samen­wer­king met gemeenten

Als cliëntenraad heb je niet alleen te maken met de jeugdzorgorganisatie, maar ook met de gemeente. Hoe zorg je voor een goede samenwerking? Met deze bewaarkaart geven we je informatie en tips.

lees verder

Bewaar­kaart voor jongeren, ouders en cliënten­raden: Aan de slag met medezeg­genschap

Als jongere, vader of moeder heb je een beeld van de zorg en ondersteuning die de organisatie geeft. Vanuit jouw eigen ervaring kun je prima vertellen wat er goed gaat. En wat er beter kan. Medezeggenschap draait om je mening geven. Het gaat erom dat je als jongere of ouder meepraat, meedenkt én meebeslist. Dankzij de input van jongeren en ouders kan de organisatie bij het maken van beleid beter rekening houden met hun ervaringen. Dit leidt tot betere zorg. Hoe zorg je er als cliëntenraad voor dat de organisatie luistert naar de ideeën van jongeren en ouders? En daar rekening mee houdt? In deze bewaarkaart vind je een stappenplan om je invloed te vergroten.

lees verder

Bewaar­kaart voor bes­tuur­ders in de jeugdzorg: Aan de slag met medezeg­genschap

Als je als bestuurder weet wat jongeren en ouders belangrijk vinden, dan helpt dit jou bij het maken van keuzes. Je kunt dan beter aansluiten bij hun wensen en behoeften. Zo ontstaat er waardevolle jeugdzorg. Dat is jeugdzorg die bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het (wettelijke) kader van de medezeggenschap binnen de jeugdzorg ligt vast in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz2018). In deze bewaarkaart vind je een stappenplan om als bestuurder invulling te geven aan de medezeggenschap.

lees verder

Explainer video’s

In zes video’s behandelen LOC-adviseurs zes thema’s rondom medezeggenschap. Zij delen belangrijke inzichten en geven uitleg over: Deze video’s zijn mede mogelijk gemaakt door en exclusief beschikbaar voor cliëntenraden die…

lees verder

Bewaar­kaart Bet­rok­ken­heid cliënten­raad bij bes­luit­vor­ming (In­kij­kexemplaar)

Geplaatst op 23 december 2022 - Thema's: Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
De instelling moet de cliëntenraad op basis van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz) betrekken bij een groot aantal onderwerpen. In sommige gevallen gaat de betrokkenheid verder dan alleen advies of instemming vragen, en moeten hier aanvullende afspraken over gemaakt worden in de medezeggenschapsregeling.

lees verder

Bewaar­kaart Behandelen van geschillen (In­kij­kexemplaar)

Wanneer de (centrale) cliëntenraad en de instelling van mening verschillen, kunnen zij dit geschil voorleggen aan een commissie van vertrouwenslieden. In de meeste gevallen zal het gaan om de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden (LCvV). Cliëntenraad en instelling kunnen de commissie vragen om bemiddeling of om een uitspraak. Bemiddeling is zinvol wanneer raad en instelling denken dat zij daarmee tot een oplossing kunnen komen.

lees verder

Bewaar­kaart Com­municeren met de achterban (In­kij­kexemplaar)

In de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018) staat dat de cliëntenraad regelmatig wensen en meningen van cliënten (en vertegenwoordigers) inventariseert. En hen regelmatig informeert over de activiteiten van de cliëntenraad en de behaalde resultaten. Wanneer de cliëntenraad dat wil, moet de instelling de raad helpen bij het inventariseren en het afleggen van verantwoording aan de achterban. Met behulp van de vragen en tips in deze bewaarkaart kun je toewerken naar een communicatieplan.

lees verder

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese