Geef de zichtbaarheid van je cliëntenraad een boost tijdens de Week vd Medezeggenschap
willeke krijgsheld
Geplaatst op 1 mei 2022
Hoe mooi is het als we tijdens de Week van de Medezeggenschap samen door heel Nederland zichtbaar maken hoe we met elkaar meer waarde bereiken met en voor de mensen om wie het gaat? We zijn benieuwd welke ideeën jullie hebben om de medezeggenschap deze week binnen je eigen organisatie op de kaart te zetten. Deel deze graag via een reactie onderaan dit bericht, via een eigen praat-mee of via social media, bijvoorbeeld met de hashtag #medezeggenschap (LOC op Facebook, Twitter, Linked-In). Zodat ook anderen hun voordeel ermee kunnen doen!
Denk aan een eigen bijeenkomst, marktje, koffiemoment, pizza-meeting om samen in gesprek te gaan, een kleine attentie voor alle mensen die zorg ontvangen, een interview met de raadsleden op de site van de zorgorganisatie, een social-media campagne of een bericht in het plaatselijke krantje. Wat zijn jouw ideeën? En laat vooral ook weten hoe deze uitpakken!
Vorig jaar zagen we tal van initiatieven en voorbeelden door het hele land. Op verschillende manieren gebruikten cliëntenraden en zorgorganisaties de Week van de Medezeggenschap ook binnen hun eigen organisatie onder de aandacht te brengen: bekijk een impressie.
Download artikel als PDF
De Cliëntenraad van Groot Hoogwaak in Noordwijk aan Zee heeft een korte algemene brochure gemaakt over het werk van de Cliëntenraad. Daarbij zit ook een insteekvel met een foto van de huidige leden van de Cliëntenraad met hun contactgegevens zodat de leden ook een ‘gezicht’ krijgen voor de cliënten. De brochure en het insteekvel worden met een brief verspreid in de Week van de Medezeggenschap onder de cliënten in het Woon-zorgcentrum, de cliënten in de huur- en koopwoningen op het terrein en de cliënten die thuiszorg ontvangen. Ook wordt al het personeel van Groot Hoogwaak geïnformeerd over de brochure.
Daarnaast nemen leden van de Cliëntenraad in de Week van de Medezeggenschap ook een aantal uren plaats in het Grand Café van Groot Hoogwaak (ontmoetingsplek voor veel mensen) met een aantal brochures zodat ze belangstellenden kunnen voorlichten en vertellen over het werk van de Cliëntenraad en wat zij voor cliënten kunnen betekenen. Daarbij verzorgen zij een kleine attentie voor de belangstellenden in de vorm van iets lekkers om mee te geven.
Voordat de Week van de Medezeggenschap plaatsvindt, zijn de leden van de Cliëntenraad op koffie-bezoek geweest bij alle afdelingen binnen het Woon-zorgcentrum om kennis te maken met bewoners, te vertellen over de Cliëntenraad en om te horen hoe het met de bewoners gaat.
Daarnaast plaatsen we maandelijks een column in de nieuwsbrief van Groot Hoogwaak en begin oktober zal de column uiteraard in het teken staan van de Week van de Medezeggenschap. Zo vragen we een paar weken extra aandacht voor de Cliëntenraad en vergroten we hun zichtbaarheid.
Dag Jolanda, ontzettend leuk dat je deelt welke acties jullie cliëntenraad onderneemt! Het zou ook mooi zijn om tijdens of na afloop van de Week vd Medezeggenschap te horen wat deze acties de cliëntenraad hebben gebracht. En: vind je het leuk om ook (een link naar) de column te delen op dit platform?