Vergoeding aan de cliënten­raad.

Het is leuk en leerzaam het werk van de clientenraad. Gisteren kreeg ik een bericht van de ondersteuner van de CCR over de vergoeding van de regionale raad. De directie had haar fiat gegeven. Hoe was het tot nu toe geregeld. Ik kan mijn geld ophalen op de locatie maar omdat ik daar nog niet kan komen heb ik gevraagd of zij het geld kunnen overmaken. Dit is niet mogelijk want daar is geen rekeningnummer, alleen contant geld. De overleggen gaan per telefoon en het nummer waarop ik moet inbellen kost mij heel veel geld. Het gaat hier over een vergoeding waar ik niet eens voor buk als het geld op straat zou liggen. Ik ben boos en verdrietig. Voor alles moeten briefjes en afschriften worden ingeleverd. Het gekke is dat ik mij wel inzet voor alle leden van de raad en dat blijf doen. Het neemt tijd en vraagt geduld! Ik hoop echt dat hier op wordt gereageerd zodat we gezamelijk eens van dit gezeur over geld kwijt zijn. Claire

Download artikel als PDF

Reageer op Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 jaar geleden

Hallo Claire,

‘Het gezeur over geld willen kwijt raken’ is begrijpelijk, maar tegelijkertijd best lastig.

Het is belangrijk dat er (mede)zeggenschap van cliënten is. Daarmee wordt een bijdrage geleverd om te komen tot waardevolle zorg. De mensen die zich inzetten voor het clientenraadswerk, zoals jij, doen dat met hart en ziel. De vergoeding die daar tegenover staat is in overleg tussen clientenraad en organisatie te bepalen. Er is niet één landelijke regeling. Elke raad en organisatie heeft een net iets andere visie op zorg en een visie op medezeggenschap en kijkt net iets anders aan tegen vergoedingen voor het cliëntenraadswerk.

Het is wel raadzaam om vast te leggen wat vergoed wordt en op welke manier. Of raadsleden een vergoeding krijgen en zo ja hoe hoog de vergoeding (al dan niet in contanten) is, wat er wel en niet ondervalt en hoe de vergoeding verstrekt wordt, daarover maken cliëntenraad(sleden) en instelling onderling afspraken. Deze afspraken worden vastgelegd in de medezeggenschapsregeling. Soms wordt gekozen om een aparte faciliteitenregeling op te stellen.

Sommige cliëntenraden hebben een eigen budget. Achterliggende gedachte van een eigen budget is dat de cliëntenraad meer onafhankelijk zijn werk kan doen.

Een vergoeding voor het cliëntenraadswerk kan:

een vast bedrag (vacatiegeld) zijn voor voorbereiding van en aanwezigheid bij vergaderingen (op locatie, via een video-overleg of telefonisch overleg);
een reis- en onkostenvergoeding op basis van declaratie of
een combinatie.

Soms wordt er gekozen voor een zgn. vrijwilligersvergoeding van de belastingdienst. Daar zijn wel wat ‘haken en ogen aan’. Neem voor informatie of bij specifieke vragen over de eigen situatie contact op met de belastingdienst.

In ieder geval succes gewenst met alle bezigheden in de boeiende wereld van de cliëntenmedezeggenschap.

 

Hartelijke groet,

 

José Broers

adviseur LOC

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese