Is de cliënten­raad verplicht de achterban te raadplegen en te infor­meren?

De cliëntenraad heeft de opdracht om namens alle cliënten medezeggenschap uit te oefenen. De Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 zegt dat de cliëntenraad regelmatig inventariseert wat de wensen en meningen van cliënten en vertegenwoordigers zijn en hen informeert over de werkzaamheden en resultaten van de cliëntenraad.

De cliëntenraad behartigt de belangen van de cliënten. Als cliëntenraad wil je weten wat er leeft onder de cliënten. Alleen zo kan de raad de functie van tolk uitoefenen. Het geeft adviezen van de raad meer draagvlak en daarmee meer kracht wanneer zij gebaseerd zijn op de wensen van cliënten. 

Daarnaast is het belangrijk om als cliëntenraad je werk transparant te doen. Cliënten moeten immers vast kunnen stellen dat hun belangen op een goede manier behartigt worden. Wanneer de cliëntenraad zichtbaar is, duidelijk laat zien welke resultaten hij behaald, versterkt hij ook zijn positie in de instelling. 

Bij het inventariseren en informeren gaat het om de communicatie met de achterban. Hier zijn verschillende manieren voor. Wilt u meer weten over het contact met de mensen die u vertegenwoordigt? Lees dan onze publicatie InContactStaan en bijbehorende Bewaarkaart via deze pagina.

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.