Is de cliënten­raad verplicht de achterban te raadplegen en te infor­meren?

De cliëntenraad heeft de opdracht om namens alle cliënten medezeggenschap uit te oefenen. Over het raadplegen van de achterban lijkt de Wmcz zichzelf tegen te spreken. Aan de ene kant de voorwaarde voor de cliëntenraad om representatief te zijn, aan de andere kant het recht van de raad om te werken zonder last en ruggespraak.

Belangrijk is dat de cliëntenraad adviseert namens de cliënten. De raad kan dus zelf beslissen of hij het advies kan geven namens cliënten zonder de achterban te raadplegen. Als de raad voor een bepaald onderwerp niet voldoende zicht heeft op de mening van de cliënten, is het dus zaak de achterban te raadplegen. De cliëntenraad is wel verplicht de achterban te informeren over de werkzaamheden van de raad.

Los van de verplichting is het belangrijk voor een cliëntenraad om contact te hebben met de achterban. Het geeft adviezen van de raad meer draagvlak, en daarmee meer kracht. Een zichtbare cliëntenraad is vaak ook beter geïnformeerd over wat cliënten belangrijk vinden.

Wilt u meer weten over het contact met de mensen die u vertegenwoordigt? Lees dan onze publicatie InContactStaan en bijbehorende Bewaarkaart

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Bijeenkomsten

Landelijke dag cliëntenraden Thuiszorg / Wijkverpleging (VOL) 15 november, Careyn, Rosendael, Indusdreef 5 3564 GV Utrecht
Basiscursus "De (nieuwe) Wmcz 2018" voor cliëntenraden in alle sectoren 20 november, Proteion RCG, Pollartstraat 6, 6041 GC Roermond
Workshop Zorg & Geld en zorginkoop en de rol van cliëntenraden 20 november, Proteion RCG, Pollartstraat 6, 6041 GC Roermond
Meer

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.