Goed voorbeeld! Cliënten­raad pakt zijn rol, ook in coronatijd

Geplaatst op 30 juni 2020

Als een cliëntenraad de belangen van zijn achterban behartigt en oog heeft voor de medewerkers, draagt dat bij aan betere jeugdzorg. Hoe dat in de praktijk werkt, vertelt Lut Leijs, medewerker cliëntenparticipatie en ondersteuner van de cliëntenraad van Jeugdteams Zuid-Holland Zuid.

Ongevraagd advies

Toen de coronacrisis begon richtte Jeugdteams Zuid-Holland Zuid een crisisteam op. Het crisisteam besloot dat alle cliënten per mail zouden worden geïnformeerd over wat er aan de hand was, of de hulp doorging en hoe de organisatie bereikbaar was. Veel cliënten hebben de mail echter niet ontvangen. De cliëntenraad heeft daarop in een brief advies uitgebracht aan de bestuurder. In het advies staat onder meer:

  • dat dit soort informatie eerder en langs meerdere kanalen verspreid moet worden
  • de informatie ook via de website te verspreiden omdat deze goed bezocht wordt en daar nog niets over de coronamaatregelen op stond
  • inzet van ervaringsdeskundigen bij dit opstellen van dit soort informatie een meerwaarde heeft
  • stel een telefoonnummer in waar mensen met vragen over de coronamaatregelen naartoe kunnen bellen
  • laat de cliëntenraad deelnemen aan het crisisteam

Naar aanleiding van de brief is er een gesprek met de bestuurder geweest. Resultaat is dat het signaal is opgepakt, de cliëntenraad in het crisisteam kwam, de informatie op de website kwam, en alle cliënten ook nog per post geïnformeerd werden. De brief per post kwam van het bestuur met akkoord van de cliëntenraad. Dat is goede samenwerking waar de cliënten en de jeugdzorg beter van worden.

Waardering over en weer

Omdat de professionals aangaven zich niet gezien te voelen, terwijl ze extra hard moesten werken, heeft de cliëntenraad een leuke actie bedacht. Namens alle cliënten hebben ze naar alle teams een kaart gestuurd, als dank voor de inzet. Dit werd zeer gewaardeerd. En toen de organisatie aan alle medewerkers een klein verwenpakketje gaf, kregen de cliëntenraadsleden dat ook.

Meer weten?

  • Wil jouw cliëntenraad meer weten over het betrokken zijn bij beslissingen, het geven van advies en het onderhouden van contact met bijvoorbeeld de bestuurder. Neem dan contact op met de Vraagbaak van Loc via vraagbaak@loc.nl of bel 030 284 3200. Onze adviseurs Jeugd ondersteunen je hier graag bij.

LOC Jeugd vindt dat jongeren en ouders altijd inspraak moeten hebben als het gaat om de zorg, hulp en ondersteuning die ze krijgen. Zij moeten in staat worden gesteld om zelf mee te praten en mee te beslissen in de jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. LOC Jeugd ondersteunt jongeren en ouders, gemeenten, professionals, opleidingen en politici hierbij.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op maandag 1 april (2e Paasdag) is LOC gesloten.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese