Hoe voer je een goede dialoog? Terugblik Landelijk congres cliënten­raden 2020

Geplaatst op 11 januari 2021

Het thema van het Landelijk congres cliëntenraden op maandag 30 november 2020 was ‘Dialoog en daadkracht’. Tijdens dit congres deelden Jet Bussemaker en Tineke Abma waardevolle inzichten over dit thema die aansluiten op vraagstukken waar cliëntenraden in de praktijk mee te maken hebben.

Hoe voer je eigenlijk een goede dialoog? ‘In een goede dialoog wordt gezocht naar wederzijds inzicht, waarvoor erkenning en openheid nodig is.’ ‘Het gaat om samen begrijpen en dit kan alleen als je echt luistert naar de ander. Dat gaat verder dan alleen van standpunten wisselen, informeren en betrekken.’ Mooie quotes uit het gesprek met Jet Bussemaker en Tineke Abma.

In het gesprek vraagt gespreksleider Hadassah de Boer allereerst aan Jet Bussemaker wat zij vindt van het gekozen thema. Jet Bussemaker: “Ik vind het een goed gekozen thema. Vaak gaat het over informatie van cliëntenraden – die ze wel of niet hebben – , over meebesturen, over controleren. Maar een dialoog is echt wat anders. Dat is mét elkaar het goede gesprek voeren. En dat moet ook ergens eindigen. Je wilt tenslotte dat iets impact heeft. En daar staat daadkracht voor. Zodat het niet vrijblijvend spreken is, maar dat het ook tot iets leidt. Tot meer vertegenwoordiging, tevredener patiënten.”

Tineke Abma sluit zich hierbij aan: “Cliëntenraden zijn onderdeel van de formele besluitvormingsstructuren. Dat betekent dat ze in een vergaderstructuur terecht komen waarin ze moeten adviseren over allerlei beleidsstukken. En dan kan het heel lastig zijn om ook nog die dialoog te hebben en echt de ervaringen van cliënten te laten doorklinken in de bestuurskamer. Terwijl juist daar de dialoog heel belangrijk is.
Vaak bepaalt de bestuurder de agenda en dan komen er vraagstukken rondom financiën en reorganisatie aan bod. Dit zijn grote strategische thema’s waar cliëntenraden zeggenschap op hebben, maar die kaders kunnen ook beperkend werken voor het inbrengen van de ervaringen en leefwereld van cliënten.”

Jet Bussemaker beaamt vanuit haar eigen ervaring als bestuurder: “Dit is inderdaad lastig bij gesprekken met cliëntenraden. Omdat je al snel ziet dat, als het gaat over dat ‘besturen’, dat cliëntenraden dan de neiging hebben om mee te besturen. Terwijl je eigenlijk wilt dat zij een kritische reflectie hebben, ook af en toe tegenspraak geven en vanuit een ander perspectief kijken. Tegelijkertijd wil je als cliëntenraad soms ook mee besturen. Dit is ook logisch, want sommige besluiten hebben een enorme impact.”  

Tineke Abma: “Ik zie ook dat er door bestuurders en cliëntenraden wel wordt gezocht naar meer directere vormen van zeggenschap. Waarbij je niet alleen maar spreekt namens bewoners, maar waarbij bewoners ook zelf inspraak hebben. Dan komt juist ook een thema als bijvoorbeeld ‘voeding’ aan de orde. Het mooie van een dialoog is, is dat het een gesprek is vanuit een onderzoekende houding waarbij je tot inzicht komt.”

Het hele gesprek is hier terug te kijken. Waarbij onder andere gesproken wordt over een ethische dialoog, de bezoekregeling in tijden van corona en hoe je bepaalde waarden tegen elkaar af zet.

Meer lezen

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.