actieteam Samen zeg­genschap

Als onderdeel van de beweging Radicale Vernieuwing Zorg is dit actieteam sinds de zomer actief. De
rode draad is om te weten wat cliënten of bewoners vinden van de zorg die zij krijgen. Misschien zijn
de omstandigheden waaronder zij verblijven of thuis wonen ook wel doorslaggevend.
De formele lijn om dit duidelijk te krijgen is cliëntmedezeggenschap maar die route komt vaak niet
van de grond. Covid-19 belemmert daarbij maar ook dat cliënten of bewoners moeilijk die formele
stap kunnen nemen. Dat geldt ook voor de familie of mantelzorgers want die hebben het al druk met
de aanvullende zorg.

Daarom wordt in dit actieteam uitgewisseld hoe dat op een laagdrempelige manier anders kan om
mét de mensen te praten en niet over hen. Huiskamergesprekken of mensen op een thema
uitnodigen en niet alvast iets regelen. Bijvoorbeeld een kerstviering terwijl de cliënten eigenlijk zo’n
feest thuis of anders willen bleven. De cliënt, naaste en medewerker is de driehoek waaraan de
invloed geven moet worden.

Hoe kan zo’n driehoek optimaal gestart en vastgehouden worden?
De deelnemende organisaties aan het actieteam zoeken naar voorbeelden hoe het anders kan of
beter wordt ondersteund. Bijvoorbeeld dat een bewoner uitleg geeft aan een toekomstige bewoner
en zijn of haar familielid en niet alleen door een professional. Ook vrijwilligers kunnen bij deze
stappen een rol krijgen om samen te beslissen.

Het actieteam komt een aantal keer per jaar online bijeen en heeft voor het komende jaar al
onderwerpen genoemd waarvan wij van en met elkaar kunnen leren. Graag nodigen wij andere
organisaties uit om in dialoog door de ogen van de ander naar de (zorg)wereld te kijken.

Fedde de Boo, voorzitter Centrale Cliëntenraad wzg Samen

Download artikel als PDF

Praat mee! (10)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fedde de Boo 1 jaar geleden

Gisteren een inspirerend werkbezoek bijgewoond van de actiegroep op de locatie van De Rietvinck bij Amstelring in Amsterdam. Daar ontstond de beweging “Samen zeggenschap” om met cliënten/bewoners, naasten en medewerkers kleinschalig het samenspel van zorg en dienstverlening te organiseren. De kwaliteit en de regie ontstaat dan in gezamenlijkheid met voor ieder een maximale invloed.
De methode die daarvoor gebruikt wordt is de driehoekskunde waarbij de cliënt/bewoner de bovenste hoek is toebedeeld en de andere twee aan naasten en medewerkers. Zo erkennen de medewerkers dan “hun” cliënt/bewoner in eerste plaats familielid is. De naasten laten vervolgens de medewerkers in de driehoek toe omdat deze een belangrijke ondersteuner wordt voor de naaste.
Naasten en medewerkers kunnen door samen te werken een stevige basis worden van de top van de driehoek op basis van vertrouwen. De medewerker is altijd de derde in de driehoek en is een passant. De bloedband tussen cliënt/bewoner wordt gevoed door loyaliteit en kan bijna niet verbroken worden. De medewerker is wel de eerste aangewezene om vanuit deskundigheid te werken aan een sterke driehoek. Want het gaat in de driehoek erom dat de medewerker de zorg voor een cliënt/bewoner op zich heeft genomen om het vertrouwen van naasten te verdienen en te behouden. De naasten vertrouwen immers de zorg aan de medewerkers toe. Verbinding door medewerkers wil zeggen dat je in de schoenen van de ander wil staan.
Driehoekskunde is niet dé oplossing voor alles maar geeft een beeld dat elke hoek iets unieks toevoegt en erkenning en balans inzichtelijk maakt. De cliënt/bewoner is het bestaansrecht. Wanneer deze er niet meer is stopt de driehoek. Wanneer de medewerker stopt wordt deze door een ander vervangen. Zo’n 25 jaar geleden werd een variant op de driehoek al gebruikt door naasten, vrijwilligers en medewerkers om de cliënt/bewoner schematisch te positioneren. Dat paste bij het toenmalig begrip “de cliënt/bewoner” centraal. Nu wordt deze als top van de driehoek gezien waardoor de aanvullende rollen duidelijker zijn.
Driehoekskunde zal binnen het actieteam verder worden uitgedragen binnen de deelnemende organisaties.
 
 
 
 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 1 jaar geleden

Dag Fedde,
Dank voor dit delen! Oj je nu centraal staat of boven op een driehoek, mooi hoe we hiermee aangeven wat we ervan kunnen leren; een bewoner die een nieuwe bewoner uitleg geeft, een gaaf voorbeeld. 
Ik hoop dat er meer mooie voorbeelden mogen volgen op de oproep!
Groet Samen, 
Tiske

Reageer op dit bericht
Paul.hughes 1 jaar geleden

Beste leden van de raad ik zit zo te denken of wij als cliëntenraad en meting kunnen organiseren met alle raad leden niet alleen de voor zitter maar en ieder die met de raad betrokken is en dan brainstormen met elkaar ik denk dat het een keer per jaar moet kunnen zo kunnen we ook voorkomen dat cliëntenraden niet uit elkaar vallen want hoe langer de leden bij elkaar zijn hoe beter we elkaar kunnen begrijpen ook dat we het medezeggenschap goed onder de knie krijgen oké ik zit niet in de landelijke raad maar zo kom je ook elkaar te kennen zo dat kennis met elkaar kunnen wisselen ik denk dat onze achterban gelukkig daar mee gaat zijn laat weten hoe jullie daar over denken . groetjes en gezegende week toegewenst

Reageer op dit bericht
Fedde de Boo 1 jaar geleden

Paul, dank je wel voor jouw reactie. In de lijn van het actieteam zijn er bij wzg Samen (Kop van Noord-Holland) sedert het nieuwe jaar twee LOC trainingen geweest met teamleiders. Daarbij waren ook lokale cliënt vertegenwoordigers aanwezig en zijn zowel de formele onderdelen besproken en ook de informele mogelijkheden rond de cliënt medezeggenschap. De wet geeft de kaders aan maar er zijn passende afspraken te maken over de cliënt Samenspraak. Voor zowel de afdelingen Revalidatie & Behandeling en de Thuiszorg zijn via familiebijeenkomsten laagdrempelige mogelijkheden die gemakkelijk toepasbaar zijn. Tot de zomer worden deze mogelijkheden verder ter hand genomen. Ook bij kleinschalig wonen zouden deze bijeenkomsten een mooie toevoeging zijn van de medezeggenschap. De teamleiders sluiten de nieuwe werkwijze kort met de Centrale Cliëntenraad. Zal in een volgende bijdrage de voortgang verder toelichten.
Fedde de Boo, voorzitter CCR
 

Reageer op dit bericht
Paul.hughes 1 jaar geleden

Beste leden cliënten raad leden wij zijn 2jaar terug naar en korte opleiding geweest omtrent bewoners vergadering door dat ik in de cliëntenraad zit luister ik graag naar mijn achter ban vandaar dat de bewoners vergaderingen goed vastgesteld moeten worden als de info wat we krijgen van de vergaderingen´ wij als cliëntenraad dat goed samen vaten en daar na op het bord van de directie zetten is er altijd aan spraak zo komen wij te weten wat er speelt met onze achterband waarom het goed vastgesteld moet worden omdat de directie de persoon is die de knopen doorhak
en door dat Amsterdamse cliëntenraad nu nou keurig en professioneel samen werkt we zijn nog niet waar we moeten zijn maar hard op weg de wederzijdse respect speelt ook en rol en het kost tijd om ma kaars talenten in de raad goed te kennen dat we elkaar proberen maken en niet te breken gaat het steeds beter dan worden onze achter band beter verzorg en gelukkiger de communicatie tussen Amsterdam en landelijk se cliëntenraad word hier door ook verbeterd en gezegende leven toegewenst ,
groetjes .

Reageer op dit bericht
Paul.hughes 2 jaar geleden

Hoi Paul Hughes hier ik vind het en mooie stap waarom er zien cliënten die de verkeerde zorg krijgen en krijg de cliënt haat in plaats van liefde voor de verzorger en dan komen problemen met de zeggenschap kan dit voor komen worden maar dan moet er ook geluisterd worden vandaar wil ik mee doen aan de medezeggenschap ik hoop van jullie te horen 👂 en ik zal ook luisteren

Reageer op dit bericht
Claire 2 jaar geleden

Beste  Fedde, Samenzeggenschap daar is waar ik ook voor ga. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat en of ik ook een bijdrage kan leveren,  Claire

Reageer op dit bericht
2 jaar geleden

Dag Claire en Paul,
de eerstvolgende bijeenkomst is van januari naar de komende maand verplaatst. Zal jullie nader berichten.
Groet Fedde de Boo
 

Reageer op dit bericht
Fedde de Boo 2 jaar geleden

Dag Claire en Paul,
de eerstvolgende bijeenkomst is van januari naar de komende maand verplaatst. Zal jullie nader berichten.
Groet Fedde
 

Reageer op dit bericht
Claire 2 jaar geleden

Ik wacht het rustig af, Groet Claire

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese