Gevraagd: ervaringen met de cliënten­vertrouwensper­soon vanwege de Wet zorg en dwang

De Wet zorg en dwang regelt dat elke cliënt (of zijn/haar vertegenwoordiger) met een verstandelijke beperking, psychogeriatrische aandoening (zoals dementie) of daaraan gelijkgestelde aandoening recht heeft op een cliëntenvertrouwenspersoon.

Minister Helder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil de positie van de cliëntenvertrouwenspersoon in de Wet zorg en dwang versterken. Uit evaluaties van de Wet zorg en dwang blijkt dat de cliëntenvertrouwenspersoon en wat deze voor cliënten en naasten kan betekenen nog te weinig bekend is. Ook de toegang tot de locatie van de cliëntenvertrouwenspersoon kan beter.

Namens LOC neem ik deel aan een klankbordgroep van het ministerie. Graag kom ik in contact met cliënten(raadsleden) over ervaringen met de cliëntenvertrouwenspersoon bij het toepassen van de Wet zorg en dwang.

Heb je ervaring met of ideeën over:

– Locatiebezoek van de cliëntenvertrouwenspersoon

– Momenten waarop zorgaanbieders cliënten informeren over de cliëntenvertrouwenspersoon

– Gegevensdeling met de cliëntvertrouwenspersoon (art. 5.3 Wzd*)

Laat dan een svp reactie achter onder dit bericht of neem contact met mij op via de LOC Vraagbaak vraagbaak@loc.nl of 030 284 3200

Alvast hartelijk dank!

Zie ook: Meer informatie over de cliëntenvertrouwenspersoon

*Artikel 5 lid 3 Wet zorg en dwang: de zorgaanbieder moet, zo spoedig mogelijk nadat de zorgverlening is begonnen, de cliënt of zijn vertegenwoordiger vragen of hij er prijs op stelt dat zijn gegevens aan de cliëntenvertrouwenspersoon worden doorgegeven, zodat deze contact met de cliënt of zijn vertegenwoordiger kan opnemen om hem te informeren over wat hij voor hem kan doen .

Download artikel als PDF

Praat mee! (2)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lizet 9 maanden geleden

Ik denk dat het ook te weinig bekend is bij sommige cliëntenondersteuners zelf. Sommige hulpvragen zoals ‘huishouding’ worden doorgeschoven naar ambulante hulp (mijn ervaring)
Neem voldoende tijd met de cliënten en wees duidelijk, stap voor stap.
Ook in het proces van de kennismaking is het belangrijk om te vragen wat de cliënt wil en niet gelijk antwoord te verwachten. Leg regel voor regel vast wat de cliënt verteld qua hulpvraag en laat het er niet gauw bij zitten als je tegen de muur oploopt, zoek oplossingen als iets niet lukt of start met de andere hulpvraag. Blijf duidelijk.  Mijn ervaringen zijn slecht met cliëntvertrouwenspersonen omdat ze al gauw oordelen over wat je hebt gehad zonder inhoud te weten. Communicatietechnieken “assertief luisteren” voor cliëntondersteuners zijn nodig.

Reageer op dit bericht
Mariëlle Cuijpers 9 maanden geleden (bewerkt)

Beste Lizet, Bedankt voor je reactie. Je noemt daarin een cliëntondersteuner. Vermoedelijk bedoel je hiermee de onafhankelijke cliënt ondersteuner (OCO). De onafhankelijke cliëntondersteuner heeft als taak om mensen te helpen bij het aanvragen van zorg, ondersteuning of voorzieningen.

Aandacht voor gesprekstechnieken om een goed gesprek te voeren, is voor alle mensen met cliëntcontact belangrijk.

De cliëntenvertrouwenspersoon bij de Wet zorg en dwang (CVP Wzd) is een andere functie. De cliëntenvertrouwenspersoon Wzd  is partijdig aan de cliënt. Dat betekent dat deze vertrouwenspersoon niet zelf en zonder de cliënt hierin mee te nemen, acties uitzet.

De cliëntenvertrouwenspersoon Wzd leert in de opleiding hoe oordeelloos te luisteren. De cliëntenvertrouwenspersoon Wzd ondersteunt de cliënt in het voeren van zijn eigen regie en hulpvraag bij de inzet van onvrijwillige zorg.

Er zijn dus meerdere functionarissen die cliënten kunnen ondersteunen. Dat is niet altijd duidelijk voor de cliënt. Dit komt omdat deze functies vanuit verschillende wetten zijn ingeregeld. Deze functionarissen zijn hiervan op de hoogte en zullen doorverwijzen wanneer dit nodig is. Liefst met een warme overdracht.

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese