Hoe verloopt de samenwerking tussen cliëntenraad en bestuurder?
Ruben Zelissen
Geplaatst op 29 april 2021
In regionale netwerken ontmoeten cliëntenraden van verschillende organisaties elkaar voor inhoudelijke verdieping en uitwisseling. De meerwaarde ligt in het leren van andere organisaties. Tijdens zo’n regionale bijeenkomst hebben we bijvoorbeeld gesproken over de samenwerking tussen cliëntenraden en bestuurder/Raad van Bestuur. Dit verloopt in alle organisatie anders, terwijl iedere raad dezelfde rechten heeft. Door uit te wisselen krijgen raden inzichten/ideeën over een goede samenwerking die ze mee kunnen nemen naar de eigen organisatie. Voorbeelden die ik raden mee naar huis heb zien nemen zijn:
– Eens in de zoveel tijd met de bestuurder om tafel gaan om de samenwerking te bespreken, met de vragen: hoe gaat het, wat kan beter en hoe willen we graag met elkaar om gaan?
– Of concrete communicatieafspraken maken hoe met veranderingen in corona beleid om te gaan; wanneer wordt de cliëntenraad gehoord en over welke onderwerpen?
Wat zijn jouw ervaringen als het gaat om de samenwerking met de bestuurder? Heb je tips of ervaringen die waardevol zijn voor andere cliëntenraden? Deel ze hier!
Lijkt het interessant om ook deel te nemen aan regionaal netwerk? Bekijk het overzicht met bijeenkomsten of neem contact op met de Vraagbaak van LOC.
Download artikel als PDF