Hoe zit het nou met die waskosten!?
Tiske Boonstra
Geplaatst op 7 augustus 2019
Uit verschillende artikelen en reacties op dit platform lees ik dat er toch nog veel onduidelijk is over hoe het zit met de waskosten. Logisch ook eigenlijk, want er zijn verschillende regelingen en bijbehorende vergoedingen, kosten etc. Hoe zit het nou met die waskosten?! Hieronder probeer ik dat kort uiteen te zetten. Belangrijke kanttekening is dat er geen recent onderzoek is en de bedragen dus gebaseerd zijn op oude onderzoeken. Maar het geeft wel een idee van de opbouw van kosten en totale kosten zoals die een paar jaar geleden gemiddeld waren. Zo heb je toch een idee als basis en kan je het gesprek aangaan om een passende regeling op te zetten als clientenraad en zorgorganisatie.
In de WLZ; Voor mensen die in een verpleeg-/verzorgingshuis wonen, wordt alleen het wassen van platgoed (lakens, etc.) door de zorgorganisatie betaald. Het wassen van de kleding betalen clienten zelf. Cliënten kunnen er vaak ook voor kiezen zelf de was (van de kleding) te regelen (familie, wasserij). Zij hoeven dan geen kosten daarvoor aan de zorgorganisatie te betalen. Maar meestal wordt de afspraak gemaakt met de client dat de de zorgorganisatie de was regelt. De client betaalt de zorgorganisatie dan voor het wassen van de kleding. Hoe hoog die kosten zijn varieert per organisatie. Voor de hoogte van die kosten zijn geen wettelijke standaarden. LOC heeft wel in samenwerking met het Nibud een richtlijn waskosten opgesteld. Deze richtlijn is precies dat, een schatting van gemiddelde kosten en dus wat redelijk is om clienten maandelijks in rekening te brengen voor het wassen van de kleding door de organisatie. Er is dus geen wettelijke standaard voor hoeveel waskosten alle clienten na 2009 voor de was moeten betalen, maar wel een waskosten richtlijn of bandbreedte.
In het kort;
interne wasserij; €73,34 per maand.
externe wasserij €88,16 tot €110,12 per maand.
Het rapport van het Nibud vind je hier: download rapport
Voor mensen die vóór 2009 in het verzorgingshuis woonden geldt een aparte regeling. Voor hen worden de kosten van de was geheel door de organisatie betaald (omdat dat voor 2009 de regeling was, wordt dat doorgezet voor deze clienten). Kiezen clienten ervoor om toch de kleding zelf te laten wassen en hebben ze daarover afspraken gemaakt met de zorgorganisatie, kunnen zij daarvoor een vergoeding krijgen. Voor 2015 was dat berekend op €23,09 per maand. Het bedrag van 23,09 euro gaat dus over een geheel andere regeling; namelijk alleen voor clienten die voor 2009 in huis woonden, de organisatie eigenlijk alle was betaald, maar de client er voor kiest zelf te (laten) wassen. De waskosten 2019 tref je hier; https://www.clientenraad.nl/veelgestelde-vragen/is-dit-een-hele-goeie-vraag-voor-dit-thema/
Deze regelingen kunt u terug lezen in het WLZ kompas van Zorginstituut Nederland. https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/v/verblijf-in-een-instelling-wlz/overige-voorzieningen
De clientenraad heeft verzwaard adviesrecht over het thema waskosten. Die vallen namelijk onder voor clienten geldende regelingen; wmcz artikel 3 lid 1 sub L. Zorgorganisaties mogen dus geen wijzigingen aanbrengen in de waskosten zonder dat de raad daarover verzwaard positief advies over heeft afgegeven. Wijzigingen met advies kunnen en mogen gedurende het jaar doorgevoerd worden. Op zo’n moment dat de client ruim vooraf geinformeerd wordt en de mogelijkheid heeft eigen keuze te maken als het gaat om het laten doen van de was. Dus komen de waskosten bij de zorgorganisatie ver boven de richtlijnen uit, is er onduidelijkheid over de regelingen in uw zorgorganisatie, zet het thema op de agenda en ga het gesprek aan. Ik denk graag mee als dat nodig is!
Download artikel als PDF
Goedemorgen Tiske,
Dank je wel voor je snelle reactie. Wij hebben inderdaad te veel vertrouwd op de mededeling van de RVB dat er een andere wasserij komt die veel voordeliger is dan de wasserij die we hadden. we hebben nu wel spoedoverleg aangevraagd en de instelling en wasserij.
Dank je wel voor je input.
Wouter
Dag Wouter,
ik denk inderdaad de juiste stap nu, een waardevol gesprek gewenst in naam van de cliënten! mhg
Goedemiddag,
Zelf zit ik in de cliëntenraad en is de instelling(Argos) onlangs overgestapt op een andere wasserij met de mededeling dat de was kosten niet boven de 145 euro per maand zouden komen. Nu ontvangen cliënten rekeningen van ruim boven de 200 Euro. deze kosten zitten vooral het het plaatsen van barcodes in de kleding.
Is er een max bedrag voor het plaatsen van codes, wij vinden deze bedragen veel te hoog.
Als wij zien wat het Nibut aangeeft zit Argos hier al ver boven.
Met vriendelijke groet,
Wouter Koek
Dag Wouter, ik ken geen regelingen of richtlijnen over max kosten van plaatsen van labels. Maar wat opvallend is is dat de organisatie heeft aangegeven niet boven een bepaald bedrag te gaan en dat dat wel gebeurd is. Is er wel een passend instemmingstraject geweest met de raad over deze nieuwe regeling? Wanneer blijkt dat daadwerkelijke uitvoering anders is dan vooraf besproken is het denk ik wel van belang als raad en organisatie even bij elkaar te komen hierover!
Een ander punt is de hoeveelheid wasgoed. Vaak kan een bewoner niet bepalen of een kledingstuk e.d. gewassen moet worden. De verzorgende maakt doorgaans de keuze. De ene kijkt of wassen echt nodig is, de andere doet ‘alles’ in de was.
Goedemiddag, een vraagje, mijn zusje heeft een eigen wasmachine en eigen droger wasmiddel en wasverzachter en strijkijzer. Nu wordt zij verplicht opeens 98 euro!!!!! per maand te gaan betalen om haar was 1 keer per week te laten doen (alleen kleding, aangezien zij niet op een bed kan liggen). Klopt dit wel? Waarom zit dit niet in het zorg pakket? Zij woont daar immers om begeleid te worden.
Ik hoop op een antwoord van u.
Alvast bedankt
Mvg Sabine
Dag Sabine,
Het klopt dat wassen van kleding niet in het zorgpakket zit. Dat is eruit gehaald enkele jaren terug. U leest dat via de link WLZ kompas (de derde link in het artikel hierboven). De cliëntenraad heeft instemmingsrecht op de werkwijze rond waskosten. Maar dit is inderdaad waar veel cliënten en organisaties mee worstelen in de praktijk.
Het opruimen en verzamelen van de was komt ten laste van de instelling ………….. Hoever gaat dat? Kan ik het zien als de werkzaamheden van de zorgmedewerkers op het appartement dus zonder de logistiek van opslagdepot naar appartement en extern transport naar de externe wasserij? m.a.w. komen de logistieke kosten tot aan het appartement voor rekening van de cliënt?
Dag Hans,
Dat staat inderdaad niet verder gedefinieerd, Dat betekent dat jullie daar samen, CR en organisatie, afspraken over moeten maken. De cliëntenraad heeft instemmingsrecht op dat beleid. Wat ik veel zie is dat er met wasserettes afspraken gemaakt worden voor ophalen en dat cliënten die dat kunnen “de zak’ klaarzetten, waar dat niet lukt helpt de zorg en dat komt dan uit het adagium’ opruimen en verzamelen.
Werd de was voor mijn moeder maar gedaan, bij zorgcentrum Beatrix in Culemborg moet ik het zelf doen of regelen omdat ze op een palliatieve afdeling zit: voor mensen met kortdurende zorg (=palliatieve zorg) is er niets geregeld. Ik probeer nu een zzp’er in te huren, op eigen kosten natuurlijk, want voor dit soort ziektegevallen is er geen regeling 🙁
De geïndexeerde bedragen voor waskosten van bewoners tot 110,12 per maand geven mij aanleiding tot een opmerking. In de Welthuis instellingen in Zoetermeer is het zo geregeld dat bewoners zelf een overeenkomst met een wasserij moeten afsluiten. De maandelijkse kosten komen voor bijvoorbeeld mijn schoonvader (bewoner Magnolia Zoetermeer) uit tussen 200 en 250 euro. Soms met een uitschieter naar boven. De richtlijn of bandbreedte geeft geen houvast voor een Cliëntenraad, omdat Welthuis zich volledig heeft teruggetrokken uit de waskosten voor bewoners. Heeft u tips hoe wij hierop zouden kunnen handelen?
Dag Rene, ja het klopt dat de bedragen voor de externe wasserij uitgaan van een afspraak tussen wasserij en zorgorganisatie. Ook gaan ze uit van een andere tijd. Op dit moment is er nog geen beweging naar nieuwe berekeningen door Nibud of andere NL instanties.
U geeft een commerciele individuele relatie aan tussen afnemer en wasserij (client en wasserij). Daar kan ik weinig tips op geven helaas. Misschien is een bulkafspraak met de organisatie en wasserij toch weer een mogelijkheid van gesprek? andere wasserijen of creatieve mogelijkheden in de buurt of wijk? Want dit zijn natuurlijk buitensporige bedragen warvan het de vraag is of wij moeten verwachten dat cliënten dat kunnen dragen of dat wij willen dat zij dat doen.
Ook de cliëntenraad kan met dit thema toch weer het gesprek aan gaan intern, met de RvB en anderen om er samen naar te kijken. Alleen samen maken we waardevolle zorg!
Geachte.
De steunkousen van mijn moeder zijn spoorloos verdwenen sinds deze gewassen zijn.
Wie is hier aansprakelijk voor en wie moet de rekening betalen voor nieuwe?
bij voorbaat bedankt.
Dag C, wij zijn niet bekend met de werkwijze van iedere zorgorganisatie. Maar ik zou zeggen; als u een contract heeft bij de wasserij dan zijn zij verantwoordelijk, als de organisatie een rol heeft, zijn zij voor dat deel verantwoordelijk (bv uitdelen was in huis). Heeft u het beleid rond wassen al opgevraagd? U kunt ook bij de cliëntenraad aangeven dat er zaken fout gaan met wassen en aan hen vragen of zij hier meer signalen van krijgen (en zo ja, wat zij daarmee doen).
Dag Tiske,
Ik ben naar wlz kompas gegaan!
Als er spraken is van vaker boven- en onderkleding per dag wassen, dus minimaal 2 x per dag verschonen (mijn moeder 2x omkleden p.d.), valt dat dan onder tegemoetkoming?
Zo ja, moet ik zelf de tegemoetkoming aanvragen?
Bij WLZ verstrekking?
Dag Anita,
U zou contact op kunnen nemen met het zorginstituut om deze precieze vragen te stellen. De contactgegevens staan onderaan de pagina van het wlz kompas en de regeling tegemoetkoming. Ook is het een idee om dit in gesprek met de zorgorganisatie te brengen en hun beleid en interpretatie van deze regeling uit te vragen.
Dag Tiske,
Bedankt voor uw reactie!
Bij welk diagnose is er spraken voor extra was door aandoening/ziekte om een tegemoetkoming te krijgen?
Mvg
Een vraag…
Mijn moeder woont in een voorzorgingshuis met nu een indicatie zzp 7.
Pas geleden had ze nog een indicatie 5 en deed ik de was voor haar.
Zit er een verschil in vergoeding van zzp 5 naar indicatie zzp 7?
Hoe zit het met de vergoeding aanvragen van interne wasserij ?
Krijgen we 100% vergoeding/waskosten bij interne wasserij door dat we nu een andere indicatie zzp hebben?
Dag Anita, er zit geen verschil tussen die indicaties voor wat betreft de was. Alleen bij extra was door aandoening/ziekte is er een tegemoetkoming. Zoals u hierboven en via de links (WLZ kompas) leest.
Mijn echtgenote is opgenomen in en verpleeghuis. Stomverbaasd ben ik, dat over de maandelijkse waskosten het hoge BTW tarief wordt berekend. Je kunt het niet zo gek bedenken, maar overal zit een verdienmodel aan gekoppeld. Zelfs aan waskosten! De BTW gaat naar de staat, die zo langzamerhand ook overal geld uit slaat. Ik ben benieuwd wat er na de verkiezingen wordt gedaan aan deze misstanden.
Er wordt steeds gediscussieerd over het wassen van kleding. Zit het strijken er automatisch bij in?
Dag Frank,
Uit het WLZ kompas halen we dat strijken erbij hoort “De instelling moet er voor zorgen dat de verzekerde de mogelijkheid heeft zijn kleding te wassen of te laten wassen. Tot het wassen behoort ook het strijken en vouwen. Het opruimen en verzamelen van de was komt ten laste van de instelling voor zover de verzekerde er zelf niet toe in staat is.
bron; www.zorginstituutnederland.nl/…rzieningen
Ja Frank, het strijken zit bij het tarief in.