Zoekraken kleding in verpleeg­huis

Henk Nobel

Geplaatst op 16 december 2021

In het verpleeghuis waar mijn vrouw verblijft, komen klachten voor over zoekraken van kleding. De schuld werd al gauw gezocht bij de wasserij. Ik denk dat dit een probleem is dat ook elders voorkomt. Laat dat dan even in een reactie weten. Ik denk een oplossing te hebben, die ook elders bruikbaar is, maar moet dan eerst weten hoe breed die klacht wordt gdeeld. Henk Nobel, Amstelveen

 

 

Download artikel als PDF

Praat mee! (8)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Henk Nobel 6 maanden geleden

Dag Bob, dat is lang geleden zeg!

Ik zit in de CR van Nieuw Vredeveld, één van de huizen van Brentano in Amstelveen.

Ja inderdaad, zo een chip maakt contactloos checken mogelijk, heb toen de barcode werd geïntroduceerd, wel gevraagd om er met de ogen leesbare naam bij te zetten. Zoiets zal bij de chip ook moeten. Ik schreef al dat ik ermee doorga, moeilijkste zal zijn of de wasserij zijn systeem open zet voor derden. Kwestie van toegang regelen, systeem bestaat al, want de linnenkamer gebruikt het ook. Zal een kwestie van langere adem worden.

Reageer op dit bericht
Henk Nobel 6 maanden geleden

Ja ik heb de overgang van die oude merkjes naar die met barcode meebeleeft en inderdaad, de volgende stap zal een chip zijn. Die zal de door mij voorgestelde methode, dus scannen wat er ín de was gaat, vergemakkelijken. De leiding van de facilitaire dienst van het verpleeghuis vindt dat scannen onhygiënisch, ik denk dat dit flauwekul is, want ze hebben dat kledingstuk immers toch al in de gehandschoende hand? Dat bezwaar is ook eigenlijk het enige dat ze naar voren brengen. De linnenkamer heeft al toegang tot het computersysteem van de wasserij, want die geeft de codes uit, zonder welke ze niet eens kunnen werken. Bewoners of familie daarvan, zou toegang tot dat systeem moeten gaan krijgen. Je zou nog kunnen afspreken dat dit alleen geldt voor wie dat willen.

Ik denk dat ik met mijn voorstel op de goede weg ben, maar uit het geringe aantal reacties maak ik op dat dit een minder verspreid probleem is dan ik verwachtte.

 

Reageer op dit bericht
bob bakker 6 maanden geleden

Henk, met een chip is contactdoos, net als betalen met je chip .

Dus tijdens sorteren even erlangs halen. Meer niet. De chip kan gewoon in een zoom, geen punt. Soortgelijk aks bij een huisdier.

welke cr zit je eigenlijk? Zonnehuis of zo?

grtz

bob

Reageer op dit bericht
Bob bakker 6 maanden geleden

Henk, dit is een oud probleem. Vroeger moesten we namen in de kleding naaien, maar dat werkte niet echt. Administratie was onvoldoende. Toen kwam de streepjes code. In principe zou dat moeten werken. Ieder kledingstuk moet dan wel handmatig gescand worden. Ook dat geeft kans op fouten. Dubbel tellen of een overslaan is zo gebeurt.

al enige tijd zou de chip uitkomst kunnen bieden. Kost maar een paar cent per stuk en kan automatisch worden uitgelezen. Maar dat is voor veel bedrijven toch te duur. Het zijn allemaal uitgeknepen prijzen!

Reageer op dit bericht
Henk Nobel 6 maanden geleden

Dag Eliza,

Bedankt voor je reactie. Ja de was gaat ook bij het verpleeghuis van mijn vrouw naar Newasco. Ik ben daar, als lid van de Cliëntenraad, gaan kijken: Een naar mijn mening perfect systeem. De was van één huis blijft bij elkaar, wat er dus eventueel overblijft (etiket eraf gegaan) kunnen ze in ieder geval bij het juiste huis afleveren. Aan de hand van de etiketten maken ze een pakje per bewoner, dat gaat dan in de containers. In het huis hoeven ze de pakjes alleen maar op de kamer te bezorgen.

Nee, die lijsten “in de was” (bestaat nog niet) en “uit de was” (voor het doorberekenen) hoeft niemand te gaan beheren, de (familie van de) bewoner moet er inzicht in krijgen, net zoals in de kledinglijst zelf. Wat er eventueel zoek lijkt te zijn, dus te lang open blijft staan op de lijst “in de was”, kan dan gericht gezocht worden. Een fotootje, zoals je voorstelt, kan daar geweldig bij helpen. Die familie moet, behalve dat kunnen inzien van die twee lijstjes, ook inzicht gaan krijgen in de kledinglijst zelf, wat tot nu nog niet kan. Die familie moet dan ook posities kunnen afvoeren, of dat door de linnenkamer laten doen, als iets oud en versleten is.

Reageer op dit bericht
Eliza 6 maanden geleden

Dag Henk,

onze was gaat naar Newasco en daar raakt wel eens iets kwijt, maar ze doen altijd ontzettend hun best het zoekgeraakte kledingstuk te vinden en vaak lukt dat ook.

Uw systeem lijkt me zeer solide, maar de vraag is: wie gaat het doen? De verzorgenden hebben geen tijd om alles af te strepen of na te lopen.

Ik heb ook nog een tip, maar dat is wel iets voor de familie zelf om op te pakken:
Neem van elk kledingstuk een foto. Kijk af en toe of alles nog compleet is. Zo weet je wat er zoek is en je kunt de foto tonen aan de zorg en/of opsturen naar de wasserij zodat er gericht gezocht kan worden. ‘Een blauw vestje’ is nooit te vinden, maar als je er een foto van hebt is de kans op succes veel groter.

Voor brillen, kunstgebitten, gehoorapparaten etc heb ik geen tips helaas.

Reageer op dit bericht
Eliza 6 maanden geleden

Herkenbaar!
Ook schoenen, brillen, etc raken zoek.
Wij zijn benieuwd naar uw oplossing.

Reageer op dit bericht
Henk Nobel 6 maanden geleden

Dag Eliza,

Ook daar kan ik over meepraten, heb haar nieuwe bril van € 600 nooit meer teruggezien…. Ik ben bezig met het uitwerken van een voorstel aan de wasserij, zij spelen namelijk een belangrijke rol. Het merken van de kleding doen zij, of ze geven de linnenkamer toegang tot hun systeem. Er is bij die wasserij een zgn. kledinglijst, waar nieuwe kleding aan wordt toegevoegd, maar waar nooit iets af gaat, omdat (famlilie van) bewoners geen toegang tot die lijst hebben. Dat moet dus wel mogelijk worden, met alleen bevoegdheid om iets af te voeren uit die lijst. Verder wil ik dat wat in de was gaat, door de verzorging wordt gescand (opletten hygiëne). Wat uit de was komt wordt in de wasserij gescand, om te adresseren en om de kosten door te berekenen. Als je “naar” en “van” de wasserij (met de datums erbij)tegen elkaar afstreept, dan hou je een lijst met “verdachte” posities over. Heb al in de wasserij mogen kijken, daar loopt het naar mijn mening perfect.

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.