Zoekraken kleding in verpleeg­huis

Henk Nobel

Geplaatst op 16 december 2021

In het verpleeghuis waar mijn vrouw verblijft, komen klachten voor over zoekraken van kleding. De schuld werd al gauw gezocht bij de wasserij. Ik denk dat dit een probleem is dat ook elders voorkomt. Laat dat dan even in een reactie weten. Ik denk een oplossing te hebben, die ook elders bruikbaar is, maar moet dan eerst weten hoe breed die klacht wordt gdeeld. Henk Nobel, Amstelveen

 

 

Download artikel als PDF

Praat mee! (19)

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jeroen MW van Dijk 2 maanden geleden

Beste Henk Nobel,

Ik woon in Amsterdam in een van de vele woonzorgcentra. En onze was gaat naar Heemstede. Ik hoor van mijn vrouwelijke medebewoners dat hun kleding ook vaak zoek raakt. Zelf ben ik ook kleding kwijt, maar dan ligt deze kleding gewoon in de kast. Iedereen kent het verhaal van de sokken die kwijt raken in de was. Dit gebeurt en je dient hier niet moeilijk over doen.  Ze gaan zwerven en soms vind je ze terug bovenop de wasmachine of achter de wasmachine.

Kort antwoord is ja het komt voor, maar niet groot genoeg, dat actie nodig is. Maar het vertrouwen is weg en het geeft veel onrust.  En deze onrust is groot. En reden om toch maar zelf je dure kleding te wassen.  Mijn dure kleding is wel gemerkt, maar ik was deze wel zelf of gaat naar de stomerij.

Voor dat ik mijn NAH kreeg werkt ik in wasserij, die in de regio Amstellanden de was deed voor hotels. En ja soms kwam er wel een keer was stuk niet meer heel uit de wasmachine. Met wassen slijt wasgoed. Wees daar eerlijk over.  Maar tel ook wat je binnen krijgt en wat er uit gaat. Vooral bij belangrijk was is dat het toverwoord.

Ik snap zeer goed dat het niet te doen is om zelf te wassen, maar tellen van de was die er uit gaat en de was die binnen komt zal veel van onrust weg nemen.   De wasserij die goed is, geeft een rekening op basis van de was die terug komt.  En zal geen was accepteren die niet gelabeld is.  En wast per huis of klant. Dan kun je ongemerkt persoongebonden was terug geven.  Ook is een lijst publiceren aan de klant, dus het verpleeghuis zeer handig. Hoeveel binnen gekomen was in stuks en in kg. En de uitgaande was in stuks en kg.  Maar ook een lijst van ongemerkt kleding die tussen de gemerkte kleding zat. En deze kleding fotograferen.

Natuurlijk is het handig dat de klant, de bewoner zelf alle zijn kleding fotografeert en controleert of al uitgaande was gemerkt is.

Zelf ben ik man en ik heb een grote maat dus mijn kleding valt op en komt allemaal terug. Zelfs de kleding die niet meer heel is.

Onze kleding is gemerkt met barcode. Maar er is ook een merk methode die werkt met een wasbare chip.  Bij deze methode is de kans op kwijt raken minder.  Nadeel is dat de kleding wel te goed vindbaar is en zelf te vinden is waar deze hangt in de kast en welke kast. Soms hangt de kleding gewoon op de verkeerde kamer.  En kleding nooit buiten op de gang laten hangen, maar binnen hangen en leggen.

Binnen leggen en wasbare chip is duurder, maar de onrust is wel weg.

Binnen leggen is een afspraak of dienst die geleverd kan worden op basis van extra tijd.  Wasbare chip is iets dat per huis betaald dient te worden. Dus daarvoor is toestemming nodig van de zorgverzekeringen.

PS de probleem is bij de ene wasserij groter, dan bij de andere.

 

 

Reageer op dit bericht
Agnes 3 maanden geleden

Ook ik als mantelzorger voor mijn man ik ben 82 jaar onder vind ik ook, slordige bij elkaar op een hoop  kleding aan in de wasmand. Met regelmaat zijn er mooie en dierbare kleding zoek. Ik was de kleding,  staat ook overal aangegeven, maar lezen, doen ze niet. Het is de volgende dag gewoon weg. Komt ook nooit meer terug. Uitzendkrachten lezen niet  als ze aankomen. Wat is nu de oplossing,,?

 

 

Reageer op dit bericht
Jeroen MW van Dijk 2 maanden geleden

Gewoon elke keer als iemand was steelt en dit is stelen. Aangifte doen.  Bij ons in Amsterdam is het duidelijk alleen als het aangegeven is wordt de bewoner geholpen bij het doen met de was en zelfs de uitzendkrachten dienen te controleren of alle was die naar de wasserij gaat gemerkt is. Bij ons mogen de uitzendkrachten die de interne procedures niet of nog niet kennen  veel minder. Het is jammer, maar hierdoor kun en mogen de uitzendkrachten alleen de meest basis en meest eenvoudige werk doen. En een uitzendkracht die niet mee holt en goed de leiding  volgt van de vaste wordt niet opnieuw gevraagd.  Dus de uitzend krachten zijn de minst zelfstandige die bij ons rond lopen. Dit puur omdat de uitzendkrachten de oorzaak zijn de diefstal van kleding. Ik doe zelf de kleding in de was zak en dat werkt goed en soms komt zo uitzendkracht binnen en deze stuur ik per direct de deur uit. Ik zal wel een bordje kopen. “Verboden toegang voor uitzendkrachten” Waarschijnlijk heeft FNV wel zo eentje.

Reageer op dit bericht
4 maanden geleden

ja

Reageer op dit bericht
Ineke 1 jaar geleden

Mijn zus, blind, zit in een woonzorgcentrum. Er raakt steeds kleding kwijt en ze doen ook niet veel moeite het terug te vinden. De was blijft in het tehuis zelf. Wie is rechtshalve aansprekelijk voor de kosten?

Reageer op dit bericht
Jeroen MW van Dijk 2 maanden geleden

Ik zou hier geen antwoord op weten. Hier dient iemand goed uit te zoeken wie verantwoordelijk is. Stel deze vraag bij de directie neer. En anders leg het neer bij de klachtencoordinator.  Het gaat om een indivuele klacht, maar welke wel gevolgen heeft voor alle blinde personen.

Reageer op dit bericht
Jan 1 jaar geleden

Mijn vader verblijft in de stichtse hof in Blaricum en er raakt constant kleding zoek

Reageer op dit bericht
Silvia 2 jaar geleden

Goedendag meneer Henk

mijn mama verblijft in een verzorgingshuis in Amsterdam Spaarndammerbuurt Wij hadden hetzelfde als  uw vrouw met betrekking op verdwenen kledingstukken. de kledingstukken worden altijd door mijzelf gewassen dus niet door het verzorgingshuis. Recent aangeschafte kleding is verdwenen en een antwoord en/of gepaste oplossing blijft uit jammer genoeg.

Heeft u misschien een advies voor wie ik hiervoor verantwoordelijk kan houden?

Met vriendelijke groet

Silvia

 

Reageer op dit bericht
Jeroen MW van Dijk 2 maanden geleden

Beste Silvia

U kunt uw klachten richten aan de receptie. En alle klachten voor de  verzorgingshuizen in de Spaarndammerbuurt. Kunnen gericht worden aan mijn persoon.

Ik ben niet de klachtcoordinator, maar ik ken bijna alle verzorgingshuizen in het Spaarndammerbuurt.

Hierbij spreek ik de hoop uit, dan het goed gaat met uw moeder. En dat alle kleding nu wel weer terug is.

 

 

Reageer op dit bericht
Henk Nobel 3 jaar geleden

Dag Bob, dat is lang geleden zeg!

Ik zit in de CR van Nieuw Vredeveld, één van de huizen van Brentano in Amstelveen.

Ja inderdaad, zo een chip maakt contactloos checken mogelijk, heb toen de barcode werd geïntroduceerd, wel gevraagd om er met de ogen leesbare naam bij te zetten. Zoiets zal bij de chip ook moeten. Ik schreef al dat ik ermee doorga, moeilijkste zal zijn of de wasserij zijn systeem open zet voor derden. Kwestie van toegang regelen, systeem bestaat al, want de linnenkamer gebruikt het ook. Zal een kwestie van langere adem worden.

Reageer op dit bericht
Henk Nobel 3 jaar geleden

Ja ik heb de overgang van die oude merkjes naar die met barcode meebeleeft en inderdaad, de volgende stap zal een chip zijn. Die zal de door mij voorgestelde methode, dus scannen wat er ín de was gaat, vergemakkelijken. De leiding van de facilitaire dienst van het verpleeghuis vindt dat scannen onhygiënisch, ik denk dat dit flauwekul is, want ze hebben dat kledingstuk immers toch al in de gehandschoende hand? Dat bezwaar is ook eigenlijk het enige dat ze naar voren brengen. De linnenkamer heeft al toegang tot het computersysteem van de wasserij, want die geeft de codes uit, zonder welke ze niet eens kunnen werken. Bewoners of familie daarvan, zou toegang tot dat systeem moeten gaan krijgen. Je zou nog kunnen afspreken dat dit alleen geldt voor wie dat willen.

Ik denk dat ik met mijn voorstel op de goede weg ben, maar uit het geringe aantal reacties maak ik op dat dit een minder verspreid probleem is dan ik verwachtte.

 

Reageer op dit bericht
bob bakker 3 jaar geleden

Henk, met een chip is contactdoos, net als betalen met je chip .

Dus tijdens sorteren even erlangs halen. Meer niet. De chip kan gewoon in een zoom, geen punt. Soortgelijk aks bij een huisdier.

welke cr zit je eigenlijk? Zonnehuis of zo?

grtz

bob

Reageer op dit bericht
Jeroen MW van Dijk 2 maanden geleden

Het kan op afstand. Het argument van de technische dienst is onkunde. Laat de technische dienst contact op nemen met de wasserij en leg deze woorden van de technische dienst voor aan de directie.  Als de directie het eens is met deze woorden, dan op de kosten van de directie. De wasserij uitnodigen voor de demonstratie en training van de technische dienst.

Het inscannen van de barcodes kan niet vanwege de hygiene, maar de chip kan wel.

Reageer op dit bericht
Bob bakker 3 jaar geleden

Henk, dit is een oud probleem. Vroeger moesten we namen in de kleding naaien, maar dat werkte niet echt. Administratie was onvoldoende. Toen kwam de streepjes code. In principe zou dat moeten werken. Ieder kledingstuk moet dan wel handmatig gescand worden. Ook dat geeft kans op fouten. Dubbel tellen of een overslaan is zo gebeurt.

al enige tijd zou de chip uitkomst kunnen bieden. Kost maar een paar cent per stuk en kan automatisch worden uitgelezen. Maar dat is voor veel bedrijven toch te duur. Het zijn allemaal uitgeknepen prijzen!

Reageer op dit bericht
Henk Nobel 3 jaar geleden

Dag Eliza,

Bedankt voor je reactie. Ja de was gaat ook bij het verpleeghuis van mijn vrouw naar Newasco. Ik ben daar, als lid van de Cliëntenraad, gaan kijken: Een naar mijn mening perfect systeem. De was van één huis blijft bij elkaar, wat er dus eventueel overblijft (etiket eraf gegaan) kunnen ze in ieder geval bij het juiste huis afleveren. Aan de hand van de etiketten maken ze een pakje per bewoner, dat gaat dan in de containers. In het huis hoeven ze de pakjes alleen maar op de kamer te bezorgen.

Nee, die lijsten “in de was” (bestaat nog niet) en “uit de was” (voor het doorberekenen) hoeft niemand te gaan beheren, de (familie van de) bewoner moet er inzicht in krijgen, net zoals in de kledinglijst zelf. Wat er eventueel zoek lijkt te zijn, dus te lang open blijft staan op de lijst “in de was”, kan dan gericht gezocht worden. Een fotootje, zoals je voorstelt, kan daar geweldig bij helpen. Die familie moet, behalve dat kunnen inzien van die twee lijstjes, ook inzicht gaan krijgen in de kledinglijst zelf, wat tot nu nog niet kan. Die familie moet dan ook posities kunnen afvoeren, of dat door de linnenkamer laten doen, als iets oud en versleten is.

Reageer op dit bericht
Eliza 3 jaar geleden

Dag Henk,

onze was gaat naar Newasco en daar raakt wel eens iets kwijt, maar ze doen altijd ontzettend hun best het zoekgeraakte kledingstuk te vinden en vaak lukt dat ook.

Uw systeem lijkt me zeer solide, maar de vraag is: wie gaat het doen? De verzorgenden hebben geen tijd om alles af te strepen of na te lopen.

Ik heb ook nog een tip, maar dat is wel iets voor de familie zelf om op te pakken:
Neem van elk kledingstuk een foto. Kijk af en toe of alles nog compleet is. Zo weet je wat er zoek is en je kunt de foto tonen aan de zorg en/of opsturen naar de wasserij zodat er gericht gezocht kan worden. ‘Een blauw vestje’ is nooit te vinden, maar als je er een foto van hebt is de kans op succes veel groter.

Voor brillen, kunstgebitten, gehoorapparaten etc heb ik geen tips helaas.

Reageer op dit bericht
Jeroen MW van Dijk 2 maanden geleden

Brillen, gebitten en andere persoonlijk artikelen gaan in een grote bak en dienen per huis gewoon terug geleverd te worden. Jammer genoeg hebben de verzorgende er geen tijd voor. Maar als het gaat zoals u zegt kan Newasco het gewoon doen. Mijn was gaat daar ook naar toe. Mocht er onwil zijn van de wasserij of het huis, dan dient wij via LOC gewoon er een zaak van maken. Gewoon namens de bewoners de verzorgingshuizen en wasserij aansprakelijk stellen.  De ene zal naar de andere gaan wijzen, dus gewoon beide aanschrijven. En laat de verzekering het maar oplossen wie het dient op te lossen en betalen voor de diefstal.

Reageer op dit bericht
Eliza 3 jaar geleden

Herkenbaar!
Ook schoenen, brillen, etc raken zoek.
Wij zijn benieuwd naar uw oplossing.

Reageer op dit bericht
Henk Nobel 3 jaar geleden

Dag Eliza,

Ook daar kan ik over meepraten, heb haar nieuwe bril van € 600 nooit meer teruggezien…. Ik ben bezig met het uitwerken van een voorstel aan de wasserij, zij spelen namelijk een belangrijke rol. Het merken van de kleding doen zij, of ze geven de linnenkamer toegang tot hun systeem. Er is bij die wasserij een zgn. kledinglijst, waar nieuwe kleding aan wordt toegevoegd, maar waar nooit iets af gaat, omdat (famlilie van) bewoners geen toegang tot die lijst hebben. Dat moet dus wel mogelijk worden, met alleen bevoegdheid om iets af te voeren uit die lijst. Verder wil ik dat wat in de was gaat, door de verzorging wordt gescand (opletten hygiëne). Wat uit de was komt wordt in de wasserij gescand, om te adresseren en om de kosten door te berekenen. Als je “naar” en “van” de wasserij (met de datums erbij)tegen elkaar afstreept, dan hou je een lijst met “verdachte” posities over. Heb al in de wasserij mogen kijken, daar loopt het naar mijn mening perfect.

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese