Handreiking Ervaringsdeskundigheid doet ertoe in goed toezicht!

Deze handreiking gaat over ervaringsdeskundigheid in raden van toezicht. Om goed toezicht te kunnen houden, moeten raden van toezicht ervaringen van mensen die zorg en welzijn nodig hebben, of daar direct bij betrokken zijn, meenemen in hun werk.
Maar hoe doen raden van toezicht dat? Dat is een vraag die de cliëntenraad kan stellen tijdens het overleg met de raad van toezicht. Ook kan de cliëntenraad het onderwerp meenemen bij de profielschetsen van de leden van de raad van toezicht. Daarover heeft de cliëntenraad adviesrecht.
De handreiking geeft cliëntenraden een handvat voor het gesprek met de raad van toezicht. Voor raden van toezicht en wervingsbureaus is het een hulpmiddel om mensen met ervaring te kunnen werven.
Wat staat erin?
- Waarom ervaringsdeskundigheid belangrijk is voor goed toezicht.
- Hoe u toezichthouders met ervaringsdeskundigheid werft, inclusief stappen en praktische tips
- Andere manieren om ervaringsdeskundigheid te betrekken binnen toezicht.
- Relevante wetten en regels, zoals de Governancecode Zorg (2022) en de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen.
Handreiking aanvragen
Ben je nieuwsgierig hoe je het gesprek aan kunt gaan over dit thema? Lees dan deze handreiking en ontdek hoe ervaringsdeskundigheid het toezicht verrijkt en versterkt!
LOC leden kunnen kosteloos een gedrukte handreiking opvragen via vraagbaak@loc.nl Meer weten over de voordelen van het LOC lidmaatschap? Lid worden – LOC Cliëntenraden
Deze handreiking is een gezamenlijke publicatie van NVTZ (Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorg en Welzijn) en LOC Waardevolle zorg.