Heeft de cliënten­raad iets te zeggen over de benoeming van leidinggeven­den?

Op basis van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018) heeft de cliëntenraad een adviesrecht bij benoeming van een direct leidinggevende van een woonvoorziening of afdeling. Cliëntenraden met een geldige samenwerkingsovereenkomst hebben een verzwaard adviesrecht afkomstig uit de oude wet. Alleen zij kunnen afstand doen van dit recht.

Wie de direct leidinggevende is, kan per instelling verschillen. Zo kan het een teamleider, afdelingshoofd of locatiemanager zijn. Het is belangrijk om te benoemen om welke functionarissen het gaat. Dit kan in de medezeggenschapsregeling. 

Hoe het (verzwaard) adviesrecht ingevuld wordt, moet worden vastgelegd in de medezeggenschapsregeling. De Wmcz 2018 zegt dat daarin geregeld moet worden hoe de cliëntenraad betrokken wordt bij de selectie en benoeming. Vormen van betrokkenheid zijn: adviseren over het profiel, deelname aan de sollicitatiecommissie of eigen gesprekken voeren met geselecteerde kandidaten.

Het adviesrecht geldt ook wanneer sprake is van een overplaatsing naar een andere afdeling of locatie. Dat blijkt uit diverse uitspraken van de Landelijke commissie van vertrouwenslieden (LCvV) in 2008. De LCvV is van mening dat de benoeming van een interne kandidaat voor de cliënten niet anders is dan die van een externe kandidaat. Bij tijdelijke aanstellingen is er een adviesrecht wanneer het gaat om een aanstelling met een enigszins bestendig karakter. Eén van de voorgangers van de LCvV oordeelde dat dit bij een benoeming van 6 maanden het geval was.

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese