Adviesonderwerpen van de cliëntenraad
De cliëntenraad heeft op een groot aantal onderwerpen adviesrecht of instemmingsrecht. LOC heeft over een aantal belangrijke onderwerpen extra informatiemateriaal voor cliëntenraden gemaakt. Dat materiaal helpt cliëntenraden om goed te kunnen adviseren.
Privacy
Zorgorganisaties moeten zich aan de Algemene Verordening Gegevensverzameling (AVG) houden. LOC heeft hierover een handreiking voor cliëntenraden gemaakt.
Nieuwbouw, verbouw en sluiting
Cliëntenraden adviseren bij nieuwbouw, verbouw of sluiting van de locatie. LOC heeft diverse handleidingen gemaakt om cliëntenraden daarbij te helpen.
Kwaliteit van de verpleeghuiszorg
In het kwaliteitskader verpleeghuiszorg staat wat goede zorg is. Verpleeghuizen moeten daar aan voldoen. Binnen dit thema leest u informatie die u helpt bij uw rol.
Kwaliteit wijkverpleging
In het kwaliteitskader wijkverpleging staat wat goede zorg is. organisaties die wijkverpleging bieden moeten daar aan voldoen. LOC heeft een boekje gemaakt over het kwaliteitskader:
Kwaliteit jeugdzorg
LOC vindt dat ouders en jongeren altijd inspraak moeten hebben als het gaat om de zorg en ondersteuning die ze krijgen. Zij moeten in staat worden gesteld om hun belangen te behartigen. Daarbij is het belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden en wat wel kan. Zo ontstaat waardevolle jeugdzorg: zorg die bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren, en die aansluit bij wat voor hen en voor hun (pleeg)ouders belangrijk is. Lees verder voor informatie hoe cliëntenraden hier aan (kunnen) werken.
Vrijheid en veiligheid
Vrijheid en veiligheid is erg belangrijk voor mensen die zorg nodig hebben. Juist daarom regelt de wet onder welke voorwaarden een zorgorganisatie mensen in hun vrijheid mag beperken. Daarnaast is het belangrijk dat de zorg veilig is. Zoals bij het geven van medicijnen.
Begroting en jaarrekening
Bij keuzes rondom zorg en geld, is het belangrijk om te kijken naar de gevolgen voor mensen die zorg nodig hebben. LOC vindt het vanuit haar visie belangrijk dat financiële beslissingen uiteindelijk bijdragen aan een waardevol leven. Cliëntenraden kunnen daarbij een belangrijke rol spelen.
Klachten en geschillen
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is er voor mensen die zorg nodig hebben. De wet regelt onder andere hoe mensen kunnen klagen als zij de zorg niet goed vinden. Voor cliëntenraden hebben we een aantal hulpmiddelen gemaakt, welke hier zijn te vinden.
Zorginkoop
Zorgkantoren en zorgverzekeraars kopen zorg in. Hier is informatie te vinden hoe inkoop van zorg werkt. En wat de rol van cliëntenraden is.
Rechten van mensen
Mensen die zorg nodig hebben mogen rekenen op goede zorg. In diverse documenten staat waar mensen recht op hebben. Zoals het Wlz-kompas en algemene voorwaarden. Ook staat hier informatie over brood- en waskosten.