Cliënt & raad: “Gemeenschapszin handen en voeten geven

Geplaatst op 22 januari 2024

Ruim 1300 cliëntenraden in zorg en welzijn behartigen de belangen van mensen die zorg nodig hebben. LOC ondersteunt hen daarbij met trainingen, cursussen, adviezen, netwerkbijeenkomsten en allerlei andere diensten. In de rubriek cliënt & raad uit het LOC-tijdschrift Zorg & Zeggenschap vertellen cliëntenraadsleden over hun werk, onderliggende motivaties en de wederzijdse versterking met LOC. Aan het woord in de wintereditie 2023: Bé Uiterwijk Winkel (73), voorzitter van de cliëntenraad van NNCZ in Groningen en Drenthe.

Beluister artikel

Noord Nederlandse Coöperatie van Zorgorganisaties (NNCZ) biedt ondersteuning op het gebied van wonen, welzijn en zorg in dorpen en wijken in Drenthe en Groningen. Bé Uiterwijk is geboren en getogen in Hollandscheveld, gemeente Hoogeveen. Van jongs af was hij actief in het dorp. Toen in 2014 de Dorpscoöperatie HollandscheveldVerbindt werd opgericht, meldde hij zich meteen als vrijwilliger voor onder andere het vervoer van ouderen.

Van dorpcoöperatie naar cliëntenraad

“Na mijn pensioen in 2016 had ik meer tijd om me voor het dorp in te zetten. Door het vrijwilligerswerk voor de dorpscoöperatie kwam ik contact met de lokale medezeggenschap (wij noemen dat ‘gebiedsraad’) van zorglocatie WZC Beatrix Hollandscheveld e.o, onderdeel van NNCZ. Een lid van die gebiedsraad stelde voor om een periode mee te lopen, met de mogelijke optie hem misschien op te volgen als lid van de cliëntenraad NNCZ. In 2018 trad ik toe tot de cliëntenraad; sinds 2021 ben ik voorzitter.”

De Actie Kanskaart opende mijn ogen

“Vooral door de Actie Kanskaart in 2018 zag ik waar ouderen in Hollandscheveld en omstreken tegenaan liepen. Met die actie hebben we alle gemeentelijke regelingen waar mensen een beroep op kunnen doen, op een rijtje gezet. Regelingen rondom onder andere huur, energie en zorg. Zo’n veertig vrijwilligers hebben op ruim 2000 woonadressen die zogeheten Kanskaarten bezorgd en weer opgehaald. En het aanbod gedaan te helpen bij de aanvraag van verschillende regelingen. Toen heb ik gemerkt dat we in een systeemwereld terechtgekomen zijn. Veel ouderen hebben moeite met digitale aanvragen. Er was en is duidelijk behoefte aan ondersteuning.”

Zorgen dat mensen er voor elkaar zijn

“De zorg was voor mij een redelijk onbekend werkveld. Bijdragen aan nieuwe ontwikkelingen en veranderingen in de zorg vind ik interessant. Actief zijn als vrijwilliger zit in de cultuur van het dorp. Ik vind het leuk dat ik via het cliëntenraadswerk en de Dorpscoöperatie HollandscheveldVerbindt de groei van gemeenschapszin mede handen en voeten kan geven. Ervoor zorgen dat mensen er zijn voor elkaar. Het credo tijdens de coronaperiode, omzien naar elkaar en elkaar in de gaten houden, heeft duidelijk een vervolg gekregen. Het dorp is nu in ruim 25 wijken en buurten ingedeeld met elk twee contactpersonen. Wanneer het nodig is komen deze vrijwilligers in actie. Ook op de jongere mensen in het dorp hebben we met succes een beroep gedaan.

Samenwerking met LOC

“Afgelopen mei woonde ik in Haren de LOC-regiobijeenkomst Drenthe en Groningen bij. Ik kreeg daarna van LOC-adviseur Klazien Teeuwissen de vraag om mee te denken over de volgende regiobijeenkomst, ook omdat ik bij een aantal netwerken betrokken ben. Ik heb meegedacht over het thema: Wat betekent het Integraal Zorgakkoord (IZA) voor cliëntenraden?”

De antenne van de bestuurder

“De bestuurder van NNCZ betrekt de cliëntenraad en ouderen bij nieuwe ontwikkelingen. Haar antenne is altijd gericht op het cliënten- en inwonersperspectief. Zij legt bijvoorbeeld verbindingen tussen bewoners/inwonersinitiatieven in Drenthe en de schrijftafels voor het IZA-regioplan Drenthe. Met een groep van die bewoners/inwonersinitiatieven vormen we inmiddels het Drents Collectief Bewonersinitiatieven Zorg en Welzijn (zie link maar manifest onderaan artikel). We pleiten ervoor een positieve bijdrage te leveren aan de totstandkoming van het regioplan Drenthe. En hopen dat onze ervaringen met burgerparticipatie actief worden benut bij de uitwerking van dit plan.”

“Zorg voor goed contact. Praat mét en niet over de bestuurder”

Een tip voor cliëntenraden

“De visie van NNCZ zegt dat het gaat om een gelijkwaardige samenwerking tussen de organisatie, cliënten en de medezeggenschap. De bestuurder ziet de cliëntenraad als onderdeel van de organisatie. Er zijn veel formele én informele contacten. Ook maken we gebruik van een periodiek ‘koffiemomentje’. Dat wil ik meegeven aan andere raden: zorg voor een goed contact. Praat mét en niet over je bestuurder.”

Meer info

www.loc.nl/drents-manifest

Dit artikel verscheen in LOC-tijdschrift Zorg & Zeggenschap #66

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese