Evaluatieon­derzoek aanbod LOC: Update

Geplaatst op 13 mei 2024

LOC ondersteunt cliëntenraden in hun werk. Zo werken we samen aan zeggenschap en waardevolle zorg voor iedereen die dat nodig heeft. Wij zijn er voor onze leden. En dat proberen we zo goed mogelijk te doen. Daarom is het essentieel dat we ons aanbod en diensten af en toe evalueren. Klopt wat we doen? En doen we dat goed? Specifieker: Weet je ons te vinden? Ben je op de hoogte van ons dienstenaanbod? Welke diensten neem je af? Ben je daar tevreden over? Wat mist er? Waar heb je behoefte aan?

Het evaluatieonderzoek, waar onze leden begin februari een uitnodiging voor hebben gekregen, is uitgevoerd door onderzoeks- en adviesbureau van Loveren & Partners. Dit bureau is actief in zorg en welzijn en doet onder andere onderzoek naar kwaliteit van zorg, cliënt- en medewerkerstevredenheid Eerdere positieve ervaringen met dit bureau zorgde ervoor dat we voor dit onderzoek weer bij van Loveren & Partners uitkwamen. 

Het onderzoek werd uitgevoerd in twee delen. Alle aangesloten cliëntenraden werden via de voorzitter en/of de ondersteuner uitgenodigd om een digitale vragenlijst in te vullen. De respons was bijna een kwart van onze leden. Een resultaat waar we tevreden mee kunnen zijn. Daarna heeft van Loveren steeksproefgewijs verdiepende interviews gehouden met leden.

Voorzichtige conclusies

Hoewel het onderzoeksrapport nog opgeleverd moet worden, zijn er al vast een aantal voorzichtige conclusies te delen. Men is tevreden over LOC. Onderlinge behoeftes zijn verschillend. De een heeft meer behoefte aan het samenkomen en ervaringen uitwisselen en de ander heeft meer behoefte aan informatie, bijvoorbeeld over zorgontwikkelingen uit de actualiteit. Onduidelijkheid bestaat er over de lidmaatschapsvormen en dat is een onderwerp dat al op de agenda staat van LOC om onder de loep te nemen.

Hoe verder?

In het volgende nummer van Zorg & Zeggenschap gaan we uitgebreid in op de uitkomsten van het onderzoek, vertellen we welke acties we gaan nemen en hoe we blijven werken aan de tevredenheid van onze leden. Daarvoor stellen we een adviesforum samen, dat de uitslag analyseert en conclusies trekt waarmee we de resultaten van het onderzoek kunnen verankeren in onze organisatie en aanbod.

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee! (1)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Norman Speirs 2 maanden geleden

I am retired, living near Drachten, but do not speak dutch. Nevertheless, I am pleased that LOC considers it essential that you evaluate your offerings and services.  What do I need?
The evaluation study by Van Loveren & Partners is active in care and welfare and conducts research into the quality of care, client and employee satisfaction, among other things. The study was conducted in two parts. All affiliated client councils were invited via the chairman and/or the support person to complete a digital questionnaire. The response was almost a quarter of our members. A result we can be satisfied with!      Why so? Subsequently, van Loveren conducted random in-depth interviews with members. Now to answer your question, with a question of my own? How do we reach the other 75%?  In the meantime, may I offer the following for your consideration?
Having less silo thinking, and more engaged employees leads to a more efficient workplace and better morale. 

Good News: AT LAST……….. A healthy virus

Good News: How Hospitals Heal Themselves, gepresenteerd in de vorm van een nieuwsdocumentaire, begint met interviews op straat waarin mensen hun mening delen over ziekenhuizen en gezondheidszorg in Amerika, waarna kijkers worden getroffen door een uitrol van grimmige statistieken en ziekenhuizen. Horror verhalen.
Maar dan zien we ‘goed nieuws’-voorbeelden van innovatieve gezondheidszorgnetwerken, zoals het Pittsburgh Regional Healthcare Initiative (PRHI), waar het hervormingsmodel zich heeft gericht op het verbeteren van de patiëntenzorg door het delen van informatie uit te breiden, wat heeft geleid tot gestroomlijnde, goedkopere gezondheidszorg.
Another forward-thinking hospital consortium, SSM – eight nonprofit hospitals run by the Franciscan Sisters of Mary in the St. Louis area (and the first hospital system to win the prestigious Deming Award as a Quality Leader) – uses Toyota management principles and “systems thinking,” encouraging employees to recognize hospitals as systems made up of myriad processes, and to ‘look with new eyes’ at how the day-to-day work flows (or doesn’t).
The idea here is that having more engaged employees leads to a more efficient workplace and better morale. While the primary target audience for this title would be hospital administrators, the topic of healthcare is so interesting that it is also recommended for larger general collections

 

Reageer op dit bericht

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwste vacatures

Alle vacatures

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese