Geslaagde netwerkdag cliënten­raden jeugdhulp

Geplaatst op 13 december 2018

Op woensdag 28 november vond de 2e landelijke netwerkdag voor cliëntenraden uit de jeugdhulp plaats. Een mooie opkomst, bestaande uit cliëntenraden, enkele ondersteuners en professionals, leidde tot veel uitwisseling over medezeggenschap in de dagelijkse praktijk.

Van ‘reset-momenten’ tot ‘de lijn van ongenoegen’, 7 punten van goede zorg en meer 

Diverse cliëntenraden vertelden over hun successen en hun manier van werken. Zo vertelde de cliëntenraad van het Leger des Heils over hun ondernemende aanpak om het onderwerp bejegening onder de aandacht te brengen. In bijeenkomsten met jeugdbeschermers delen ze hun persoonlijke ervaringen. Dat maakt veel indruk op de jeugdbeschermers: “Het tot stand brengen van een zogeheten ‘reset-moment’ bij jeugdbeschermers is waarvoor we het doen. Hiermee hopen we dat ze op een andere manier naar cliënten en hun eigen handelen gaan kijken”, aldus deze cliëntenraad. Bij Oosterpoort stelde de cliëntenraad een lijn van ongenoegen in. “Omdat we merkten dat veel klachten niet werden gemeld of doorgespeeld. Een peer (een gelijkwaardig gestemde) kan daarbij soms beter helpen dan een professional.” Tussen Spirit Jeugdhulp en de Bascule heeft een bestuurlijke fusie plaatsgevonden. Dit leidde tot een fusieplatform, bedoeld voor gesprekken tussen de twee organisaties, jongeren en ouders. Uit deze samenwerking ontstonden 7 punten van goede zorg: punten die leidend zijn bij het bieden van hulpverlening.

Ervaringsdeskundigheid, hulpverleners, ExpEx

Deelnemers wisselden hun ideeën en ervaringen over ervaringsdeskundigheid uit. Daarbij waren de deelnemers het erover eens dat ervaringsdeskundigheid zich onderscheidt van ervaringskennis. “Wil je ervaringsdeskundige zijn, dan hoort daar een opleiding of cursus bij.” Zoals bij ExpEx: een platform dat de jeugdhulp wil verbeteren vanuit het perspectief van de jongeren. ExpEx leidt jongeren op tot ervaringsdeskundigen, zodat zij zich kunnen inzetten, bijvoorbeeld als ervaringsmaatje, vraagbaak, luisterend oor, adviseur, meedenker, voorlichter of projectontwikkelaar. 

Wmcz 2018, contact met de achterban, cliëntinspectie

De Wmcz 2018 werd uitgebreid besproken, nu deze bij invoering gevolgen zal hebben voor de rechten van cliëntenraden uit de jeugdhulp. En gezamenlijk werd uitgebreid stilgestaan bij een herkenbaar vraagstuk: hoe kom je in contact met je achterban? Hoe werk je aan je zichtbaarheid? Wat zijn knelpunten? De dag werd afgesloten met een presentatie over de medezeggenschapsmethode ‘Cliëntinspectie’. Een methode, waarbij cliënten zelf bedenken over welk thema zij cliënten gaan bevragen, waarna zij aanbevelingen doen aan de organisatie.

Het was goed om te zien dat er veel uitwisseling plaatsvond. Volgend jaar organiseren we weer een netwerkdag. 

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.