Invloed op kwaliteitsbeleid door cliënten­raden

Geplaatst op 30 mei 2022

Wat iemand zelf kwalitatief goede zorg vindt, verschilt van persoon tot persoon en is niet vast te
leggen in lijstjes of systemen. Daarom is het belangrijk dat degenen die zorg ontvangen, kunnen vertellen hoe zij kwaliteit van zorg ervaren. Cliëntenraden komen daarnaast op voor de collectieve belangen van mensen die zorg ontvangen. Cliëntenraden hebben bovendien instemmingsrecht op beleid dat gaat over ‘kwaliteit, veiligheid en hygiëne’. Hoe oefen je effectief invloed uit op het kwaliteitsbeleid? De komende periode organiseren wij daarover verschillende bijeenkomsten. Ook hebben we andere hulpmiddelen voor cliëntenraden in de vorm van een handreiking, bewaarkaart en podcast.

Bijeenkomsten: invloed op kwaliteit

Tijdens online bijeenkomsten op 22 juni en 5 juli gaan we in gesprek over de vraag: wanneer is kwaliteit van zorg ook waardevolle zorg? En wat is de invloed van de cliëntenraad op het kwaliteitsbeleid?

We besteden we aandacht aan de vraag: Hoe wil en kun je als (centrale) cliëntenraad optimaal het cliëntperspectief onder de aandacht brengen en invloed hebben op de inhoud van het kwaliteitsjaarplan? Wat verstaat de cliënt zelf onder kwaliteit van zorg en hoe neem je de input vanuit de cliënten (en hun vertegenwoordigers) mee als cliëntenraad. Ieder jaar beschrijft de organisatie hoe zij vorm gaat geven aan gestelde doelen, die voortkomen uit de dagelijkse praktijk en de missie/visie van de organisatie. Een cliëntenraad heeft instemmingsrecht en ongevraagd advies op beleid dat gaat over ‘kwaliteit, veiligheid en hygiëne’. Meer informatie en aanmelden.

Podcast Invloed op kwaliteitsbeleid

In de aflevering ‘Invloed op het kwaliteitsbeleid’ van de podcast Mijmeren over medezeggenschap van LOC, gaan LOC-adviseur Tiske Boonstra en coördinator medezeggenschap Thom van Woerkom in gesprek over het kwaliteit van zorg en de invloed van de cliëntenraad daarop.

Handreiking Invloed op kwaliteitsbeleid

In de handreiking Invloed op kwaliteitsbeleid zoeken we naar duiding van het begrip kwaliteit en hoe je als cliëntenraad invloed kan uitoefenen op het kwaliteitsbeleid. Deze handreiking richt zich op cliëntenraden die actief zijn in jeugdzorgorganisaties, maar is zeker ook relevant voor raden in andere sectoren. Klik hier om de handreiking ‘Invloed op kwaliteitsbeleid’ te downloaden

Instemmingsrecht op kwaliteitsplan verpleeghuizen

Zorgorganisaties in de ouderenzorg stellen jaarlijks een kwaliteitsplan en een kwaliteitsverslag op. Dat moet onder andere gebeuren in samenspraak met de cliëntenraad. Een mooi moment voor de raad om invloed uit te oefenen op het kwaliteitsbeleid. De cliëntenraad let erop of het kwaliteitsplan aansluit bij wat de bewoners nodig hebben en belangrijk vinden. En bij het kwaliteitsverslag bekijkt de raad of dat ook gelukt is. In deze bewaarkaart vind je informatie, handvatten en tips bij het instemmingsrecht van cliëntenraden op het kwaliteitsplan verpleeghuizen.

Meer weten?

  • Heb je een vraag? De vraagbaak van LOC staat voor je klaar. Bel op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur met 030 284 32 00 of mail vraagbaak@loc.nl

Dit bericht is eerst gepubliceerd op 31 mei 2021, laatste update 30 mei 2022

Download artikel als PDF

Praat mee! (1)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese