“Samen het tapijt weven” – Waardevolle medezeggenschap in de praktijk #1
Dé cliëntenraad bestaat niet. Verschillende zorgorganisaties vragen om even zo verschillende cliëntenraden. Hoe zorg je nu als raad dat je je invloed optimaal aanwendt, zonder op schoot te zitten bij de directie of altijd in de vechtstand te moeten? Drie LOC-adviseurs laten hun licht schijnen over de positie van de cliëntenraad. Deze keer LOC-adviseur Tiske Boonstra aan het woord.
Onafhankelijke gemeenschappelijke invloed
“Het gaat erom als cliëntenraad de juiste balans te vinden. Er is een breed spectrum met enerzijds de cliëntenraad die zich overal mee bemoeit en de letter van de wet volgt. En anderzijds de lijdzame raad die nooit een kritische noot kraakt en het voorgestelde beleid prachtig vindt. Ergens in het midden zit de cliëntenraad die zich altijd de vraag stelt: ‘Wat betekent deze maatregel voor het leven van de cliënt, wat heeft-ie eraan?’ En dat is wat mij betreft de essentie van medezeggenschap: kijken wat voor de cliënt nodig is om een waardevol leven te kunnen leiden.
Samen het tapijt weven
Daarbij is het belangrijk je eigen rol als raad goed te kennen. Jij bent niet degene die verantwoordelijk is voor het beleid en de zorgorganisatie moet runnen. Dat is aan de zorgorganisatie. Je moet wel proberen samen het tapijt te weven en niet een losse pijler te zijn. Samen met de raad van bestuur, de ondernemingsraad en naasten een modus vinden waardoor structurele, onafhankelijke gemeenschappelijke invloed van cliënten geborgd is. Het is de kunst om díe vorm te vinden die het beste werkt. In alle trainingen en trajecten die ik met cliëntenraden doe, is het uitgangspunt altijd waardevolle zorg – niet het uitvoeren van de kaders van de medezeggenschapswet. De wet mag behulpzaam zijn, maar is niet leidend.
Waardevolle medezeggenschap > Waardevolle zorg
Als de cliëntenraad een eigen visie op waardevolle medezeggenschap heeft ontwikkeld, kun je waardevolle zorg voor cliënten praktisch dichterbij brengen. En heb je een koers voor de samenwerking met de bestuurder. Het is mooi als ieder zijn rol en verantwoordelijkheden kent en je van daaruit samen dingen kunt bereiken.”
Wil je zelf aan de slag om de positie van je cliëntenraad te verstevigen? LOC-adviseurs kunnen je hierbij ondersteunen.
Neem eens een kijkje in de opleidingsgids van LOC voor inspiratie voor ondersteuningstrajecten, of neem vrijblijvend contact op met de Vraagbaak van LOC.
Dit artikel verscheen in de zomereditie van Zorg & Zeggenschap, het tijdschrift dat LOC ieder kwartaal uitbrengt.
Download artikel als PDF