Opleidingsgids voor cliënten­raden

Geplaatst op 7 juni 2021

Medezeggenschap is continu in ontwikkeling. LOC helpt cliëntenraden om hun werk zo goed mogelijk te doen. Onder andere met cursussen, handleidingen, nieuwsbrieven, een tijdschrift, de Vraagbaak en trainingen op maat. In deze opleidingsgids beschrijven we een groot aantal mogelijkheden voor ondersteuning op maat. Het is een hulpmiddel om zelf te bepalen waar jouw cliëntenraad behoefte aan heeft. Op basis van die behoeften kunnen we een aanbod op maat voorstellen. Medezeggenschap is altijd in beweging en dat maakt dat je samen vorm geeft aan wat nodig is om vooruit te blijven gaan.

Met de modules in deze opleidingsgids stel je als cliëntenraad zelf de gewenste op-maat training samen. Of bekijk de mogelijkheden voor een ondersteuningstraject.

Visie Waardevolle zorg

In 2009 is de visie Waardevolle zorg opgesteld als perspectief op de gezondheidszorg van de toekomst. Waardevolle zorg streeft naar een samenleving waar ieder mens een waardevol leven kan leiden, waar zorg en ondersteuning aansluiten bij de behoeften van de mens en zijn naasten. En iedereen zijn eigen bijdrage kan leveren aan de samenleving, op een manier die bij hen past. Vanuit deze visie ondersteunt LOC sinds 1978 cliëntenraden.

Trainingen en cursussen

Voor cliëntenraden heeft LOC een overzicht van trainingen en cursussen die gevolgd kunnen worden. Deze lijst geeft een beeld van de mogelijkheden, en in overleg kan de cliëntenraad trainingen uitbreiden, inkorten of combineren. Zodat het aanbod in de praktijk aansluit bij de wensen en behoeften van de raad. De trainingen en cursussen zijn altijd opgezet door ervaren trainers en adviseurs, en meerdere keren verzorgd tijdens landelijke momenten en op maat bij cliëntenraden.

Advies-, coachings- en ondersteuningstraject

Regelmatig hebben cliëntenraden behoefte aan een specifiek advies- of ondersteuningstraject. Dat kan te maken hebben met een organisatorische wijziging. Of een bepaalde gebeurtenis waar de raad mee aan de slag wil. In het tweede deel van deze opleidingsgids gaan we we nader in op de mogelijkheden voor zo’n traject.

Sectoren

Medezeggenschap kan nogal verschillen per organisatie of situatie. Van oudsher is LOC vooral actief in de thuiszorg, verpleeghuiszorg, ggz, maatschappelijke opvang en jeugdzorg. Maar cliëntenraden van ziekenhuizen, zelfstandige klinieken, eerstelijnszorg, of zorg voor mensen met een beperking zijn ook aangesloten bij LOC. In deze opleidingsgids benoemen we niet specifiek voor welke sector een module of traject is bedoeld. We denken namelijk dat cliëntenraden zelf heel goed kunnen bepalen wat voor hen geschikt is. Voel je vrij om een mooie selectie te maken.

Kosten

Bij advies, coaching en ondersteuning werkt LOC met twee uurtarieven: voor leden en niet-leden. Aangesloten cliëntenraden met een uitgebreid lidmaatschap (pakket 2) kunnen elk jaar gebruik maken van een dagdeel dienstverlening op maat.

Contact over de mogelijkheden

De Vraagbaak en de verbonden trainers en adviseurs van LOC denken graag mee met cliëntenraden en zorgorganisaties over alle mogelijkheden. Van maandag tot en met vrijdag is de Vraagbaak telefonisch bereikbaar via 030 284 32 00 en per mail via vraagbaak@loc.nl

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.