Even bijpraten
Claire LaHeij-Klijn
Geplaatst op 16 juli 2021
Zodra er een online cursus is ben ik er als de kippen bij. De onderwerpen in de clientenraden worden steeds ingewikkelder en ik wil niet uit mijn nek gaan zitten kletsen of iets maar half of helemaal niet begrijpen. Soms kom ik wel eens in een bijeenkomst terecht die niet voor mij bestemd is,maar daar wordt nooit moeilijk over gedaan gelukkig. Om een beetje reclame te maken voor LOC zeg ik, mensen waag het erop, druk eens op een verkeerd knopje en geniet van het aanbod.Leren is doen, Hartelijke groet Claire
Download artikel als PDF
Beste K.J. Jacobs, een cliëntenraad is op basis van de Wet medezeggenschap cliënten zorg 2018 verplicht een huishoudelijk reglement op te stellen. Ook moet een cliëntenraad communiceren met de cliënten / vertegenwoordigers om informatie op te halen en verantwoording af te leggen.
Ik weet dat er cliëntenraden met name in de ouderenzorg zijn die geen eigen vergaderingen hebben en alleen overleg met het management. Voor de eigen standpuntbepaling en advisering zijn eigen vergaderingen op zijn plaats.
Een cliëntenraad die ernstig tekortschiet in de belangenbehartiging kan je verzoeken zichzelf op te heffen. Ook kan je aan de bestuurder vragen. Wanneer je een representatieve groep cliënten / vertegenwoordigers bent, kan je de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden vervolgens vragen de bestuurder de opdracht te geven de cliëntenraad op te heffen.
Ja Claire, je hebt gelijk. Leren is doen. Onze CR kan goed functioneren. Dankzij ons lidmaatschap bij het LOC blijven we steeds goed op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en de cursussen bieden genoeg handvaten. Omdat je weet waarover het gaat wordt je ook door de bestuurder serieus genomen. De nieuwe medezeggenschapsregeling WMCZ 2018 is in onze organisatie Meandergroep ZL al volledig geïmplementeerd. Hartelijke groet, Jos.
In ons verzorgingstehuis is er nog steeds geen nieuw huishoudelijk reglement voor de clientenraad (CR).Er is ook geen reglement voor de overlegvergaderingen.
Ook worden er al bijna 2 jaar lang geen vergaderingen van de CR gehouden. Er vinden wel regelmatig overlegvergaderingen plaats met de manager van de instelling., dus zeg maar bestuur.
Ik was ooit lid van de CR maar heb de moed opgegeven omdat gevraagde informatie doelbewust aan mij werd onthouden.
Kan dit allemaal zomaar?
Hallo K.Jacobs, Ik weet helaas niet hoe je van je voornaam heet. Dat is ook minder belangrijk. Wat betreft de communicatie bij jullie is het niet zo best. Om de cliënten te vertegenwoordigen moeten er in ieder geval wat zaken op papier staan. Het is wel zaak dat de raad contact opneemt met de bestuurders en die zijn meestal van goede wil. Zet ze maar aan het werk daar. Ik hoop echt dat de leden van de raad doorpakken, kleine stappen weren vaak het best bij ons. Het netwerk van LOC kan je ook helpen. We hoeven het niet allen te doen gelukkig, Lieve groet Claire
HA Claire,
Wat leuk dat je dit voor LOC hebt geschreven. Dank je wel.
Ook het online geven van de cursus; “analyseren van problemen en vraagstukken” is best een hele uitdaging. Op papier klopt het allemaal wel, maar hoe pakt dat uit in de praktijk?
Cursussen kunnen soms gaan over het proces of ’technische kennis’ vergaren. Of het gaat over hoe je samen medezeggenschap vorm of inhoud geeft. En gaat het over goed luisteren naar de achterliggende gedachten en het stellen van vragen en door te vragen: omdat…, want ….??
Ik zeg je na: waag het erop en geef je op voor een van de vele cursussen die LOC aanbiedt!
Hoi Claire, iedereen is zeker welkom bij onze bijeenkomsten, online of fysiek. Je hebt altijd een actieve bijdrage die volgens mij zeer gewaardeerd wordt. Helemaal gelijk dat je iedereen aanmoedigt om eens aan te haken bij een bijeenkomst. Je leert elke keer wel weer iets van elkaar. Goed weekend!