Klazien Teeuwissen

Over mij
Mijn naam is Klazien Teeuwissen, 58 jaar, getrouwd. Vanaf najaar 2019 actief als adviseur cliëntenraden bij LOC.
Cliëntgericht zijn, zo besef ik mij nu, is iets anders dan Waardevolle zorg ervaren. Als verpleegkundige observeerde ik goed, kende de protocollen en deed wat ik dacht dat goed was. Ik keek naar de cliënt en/of de patiënt. Mijn perspectief was dus cliëntgericht.
Wanneer ik zag dat iets niet goed ging voor een patiënt of zorgverlener, was ik gedreven om ‘de kwaliteit van zorg’ te veranderen. Eerst als teamleider, later als ik beleidsmedewerker in een groot ziekenhuis. Ik ontdekte daar een ‘win-win ’situatie. Door de aandacht te richten op ‘tijdsverspilling’ en het vinden van de werkelijke oorzaken daarvan, vonden we oplossingen die positief waren voor én de patiënt én de zorgverlener én de organisatie én zelfs de maatschappij. Ik specialiseerde mij in deze methodiek en werd senioradviseur in de zorg.
In mijn zoektocht naar ‘beter’, merkte ik dat ‘systemen’ mensen machteloos maken of mensen denken machteloos te zijn. Steeds weer merkte ik dat mensen vaak teruggebracht worden tot cijfers in een spreadsheet of een zorgproduct met bijbehorend pakket. En dat doet wat met mensen. Dit bracht mij om mijzelf te ontwikkelen tot individuele coach; gericht op het mens-zijn. want ook in persoonlijke levens gaat het over (ontbreken van) controle en (mis)communicatie.
Omdat ik mijn BIG-registratie wilde behouden, werkte ik een jaar als verpleegkundige in de thuiszorg. Ik kwam bij iemand ‘thuis’; patiënten werden cliënten en uiteindelijk zag ik mensen. Maar ook hier lijkt controle het te winnen van vertrouwen. En weer zocht ik naar mogelijkheden om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de zorg. Ik koos voor een ander perspectief en leer nu ik de ‘wereld van cliëntenraden’ kennen.
Ik had van tevoren niet kunnen bedenken wat het betekent om écht vanuit een ander perspectief naar de zorg te kijken. Ik kreeg daarbij hulp van LOC en vanaf deze plek wil ik mijn collega’s van LOC bedanken dat zij hun kennis met mij willen delen.
Mijn bijdrages
Toon alle bijdragesMijn reacties
Dag Wim Bartels, Naar aanleiding van ons telefoon gesprek, zou ik mijn reactie nog even in deze Praat mee zetten, omdat u aangaf dat het wellicht voor meer sectoren en clientvertegenwoordigers geldt. In het verleden heeft ...
Als reactie op Toekomst van de zorg: Cliëntenraad s'Heeren Loo neemt verantwoordelijkheid nieuwe zorgstrategie
Best Wim Bartels, Helaas kan ik je geen goed antwoord geven. Wel weet ik dat het regioteam, die de Regionale Netwerkbijeenkomsten in Gelderland organiseert dit onderwerp als thema: Goed voorbereid op de toekomst: wat moet (kan?)...
Als reactie op Toekomst van de zorg: Cliëntenraad s'Heeren Loo neemt verantwoordelijkheid nieuwe zorgstrategie