Medewerker cliënten­participatie Lokalis – Lees je mee?

Mensen die mij kennen weten het al; Ik ben sinds 7 januari werkzaam als medewerker cliëntenparticipatie bij Lokalis in Utrecht! Een uitdagende kwalificatie, kan ik wel zeggen. Wil je hierover meer weten? Dan ben jij de die-hard die doorleest!  

Jeugdigen en gezinnen

Allereerst: Lokalis! Lokalis zit achter de buurtteams in Utrecht, samen met Incluzio. Lokalis biedt basishulp aan jeugdigen en gezinnen. Incluzio(ook wel Buurtteamorganisatie Sociaal) biedt ondersteuning als er geen kinderen betrokken zijn. Zij werken samen met de 18 buurtteams die in Utrecht te vinden zijn. Ik ben werkzaam binnen Lokalis Centraal en mijn doel is om een ankerpunt te zijn binnen Lokalis om klanten een stem te geven binnen de organisatie.

Hoe gaan we dat in @$#!naam doen?  

Een van de wensen van Lokalis en die van mij is dat er een cliëntenraad wordt gevormd binnen Lokalis. Het hebben van zo’n centrale cliëntenraad biedt dírect inzicht in wat klanten belangrijk vinden en het kan ervoor zorgen dat er humanisering plaatsvindt binnen de professionalisering. Als je het mij vraagt, wijkt Lokalis op dit moment teveel af van de buurteams. Begrijp me goed, het is een goed geoliede machine die goed draait, maar begint steeds meer op een Tesla te lijken, het rijdt, het werkt, maar de levende interactie is steeds minder. Ik denk dan ook dat een cliëntenraad roet in het eten kan gooien van Elon Musk, de oprichter van Tesla. En dat is juist wat ik wil en belangrijk vindt! 

Een cliëntenraad 

Een cliëntenraad kan gevraagd en ongevraagd adviseren over onderwerpen die voor cliënten belangrijk zijn: denk dan aan toegang tot zorg, het gehele proces en informatievoorziening. Wat vinden zij belangrijk? Wat kunnen zij zelf doen? Idealistisch gezien zijn de mensen die betrokken zijn bij de cliëntenraad ook in aanraking geweest met zorg of zijn nog steeds in zorg. Ze staan dichtbij de cliënt en gebruiken veelal hun gevoel. Dit vraagt wel om goede, het liefst onafhankelijke sturing/ondersteuning. Hoe dit vormgeving krijgt is nog “Work in Progress”, maar dat komt zeker goed! 

Cliëntenparticipatie binnen beleid 

“Het vroegtijdig betrekken van einddoelgroepen bij de vorming van beleid en verbetering van de kwaliteit, waarbij in openheid en op basis van gelijkwaardigheid en onderling debat problemen in kaart gebracht worden en oplossingen worden verkend die van invloed zijn op het uiteindelijke besluit”. Het gaat dus niet om het vrijblijvend laten meepraten, maar om het betrekken van klanten en andere belanghebbenden bij de hulpverlening waarop zij een beroep doen, in combinatie met daadwerkelijke invloed op het beleid of de hulpverlening. 

Ik vind het leuk om de progressie binnen Lokalis en mijn werk daar te documenteren via dit platform en zal dat dan ook blijven doen! Kom dus zeker nog eens terug op het platform van LOC om te lezen hoe dit allemaal gaat!

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.