Tools ambulante achterbanraadpleging
Paula Koekkoek
Geplaatst op 22 juli 2019
Voor de Cliënten en FamilieMedezeggenschasraad van GGZ-NHN ben ik op zoek naar effectieve tools.
Klinieken en bijvoorbeeld Therapiegroepen zijn eenvoudig te raadplegen, maar hoe bereik je de Ambulante Cliënten en Familieleden?
Heeft iemand ervaringen met digitale enquetes, medezeggenschapsapp of andere handige tools.
Wij staan ook open voor goed werkende instrumenten uit andere werkvelden.
Welke inzet doet jouw instelling om signalen van jullie achterban op te halen?
Ideen en ervaringen zijn welkom.
Alvast bedankt.
Download artikel als PDF
Beste Paula, in deze moeilijke tijd is het van belang dat we elkaar opzoeken. Maar hoe? Ik ben zelf actief in de cliëntenraad van de Parnassiagroep. Verder help ik bij vluchtelingenwerk. Ik at vaak in het verpleeghuis en het verbaasd mij hoeveel ouderen een iPad, iPhone,Laptop, hebben. Maar nu het vervelende dat zij echt nog wel wat hulp kunnen gebruiken om met al deze voor hen nieuwe zaken om te gaan. Ook de vele vrijwilligers hebben veel behoefte aan scholing. Bij mijn kleindochter op school heeft de juf ook niet zoveel kaas gegeten om de lesstof digitaal aan te bieden. Wel een hele uitdaging voor allemaal. Alle zeilen bijzetten is nu het nieuwe motto, Lieve groet Claire
Beste Clair,
Dank je wel voor je bericht.
Je lijkt mij een actief persoon, mooi om te lezen. Dat het allemaal wat moeizamer is dat snap ik. Vandaar ook mijn late reactie, excuus hiervoor.
De GGZ-NHN, waar ik de raad ondersteun, werkt nu met het Life size programma. Om digitaal met beeld en geluid met elkaar te vergaderen.
Je kan de ondersteuner van de cliëntenraad van Parnassia ook vragen om zich te verdiepen in de digitale mogelijkheden.
Ik wens je heel veel succes, en houd moed, ook nu kan er geholpen worden om de algemene belangen te behartigen.
Groetjes,
Paula Koekkoek
Beste Paula,
Vanuit leveranciers perspectief ben ik betrokken bij een aantal projecten om ideeën bij ambulante cliënten en familieleden op te halen.
Misschien leuk om een keer te bellen om ervaringen uit te wisselen?
Met groet,
Daan
Beste Daan,
Dank je wel voor je reactie Daan.
Wil je jouw mailadres en telefoonnummer achterlaten, dan neem ik zeker contact met je op.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Paula Koekkoek
Hoi Paula,
Mijn emailadres is daan@tapster.nl en je kunt me telefonisch bereiken via 026-472 33 41.
Met groet,
Daan
Beste Tiske en Douwe,
Dank jullie wel voor de tips.
@ Tiske: kun je mij de naam geven van de thuiszorgorganisatie die zo veel succes heeft met een digitaal klantenpanel?
Ik hoop dat deze rubriek ook gelezen wordt door andere raden, in aanvulling op mijn belronde door Nederland.
Groetjes,
Paula
Dag Paula,
Ja hoor dat mag ik denk ik wel delen want op de clientenraads-congressen hebben zij dat ook uitgebreid verteld; het gaat om de clientenraad van/ Allerzorg die erg blij is met hun klantenpanel.
Dag Paula,
Ik hoor vaker dat het zo lastig is om goed In Contact te Staan met de achterban thuis. Loc heeft daarom de bewaarkaart en brochure InContactStaan gemaakt, om wat tips en tricks mee te geven hoe hiermee aan de slag te gaan. Wellicht kende je die al natuurlijk.
Uit het land merk ik dat je vooral moet kijken hoe je aan kan sluiten bij wat mensen thuis als vanzelf doen of belangrijk vinden. Bijvoorbeeld niet overvraagt worden, duidelijk weten waar je signalen voor gebruikt worden en effect zien in de praktijk, blijkt van belang te zijn. En hoe kan je dat dan doen; ik ken een grote thuiszorgorganisatie die veel succes heeft met een digitaal klantenpanel, opgezet vanuit de raad met behulp van de organisatie. Maar ook werkt het nuttige met het aangename combineren, bijvoorbeeld een verwendag voor clienten thuis. Een leuke middag of avond met een lekkere hap, activiteit (film, hobbyles etc) of verwennerij (massage studenten, pedicure in opleiding) wilt clienten ook nog een verlokken.
Ik hoop dat je veel toffe tips krijgt op dit platform!
Hartelijke groet, Tiske
Dag Paula,
In aanvulling op de reactie van Tiske, hier kun je de brochure en bewaarkaart InContactStaan vinden op dit platform: https://www.clientenraad.nl/publicaties/incontactstaan/
Succes!
Douwe (mede-beheerder clientenraad.nl)
Cliënten raad wordt mijn inziens te veel beïnvloed door de hogere sector, weet wel wat maar wordt vaak te laat geïnformeerd over reeds genomen besluiten hoger hand
Valt hier iets aan te verbeteren zonder argwaan te krijgen over het gevoerde beleid
Gr.Dick Thiele 🤗
Beste Dick,
Hartelijk dank voor je bericht. Dat is iets dat meer cliëntenraden zo ervaren. En ook waar cliëntenraden verbeteringen voor hebben gevonden. Ik ga navragen of een collega je hier tips voor kan geven.
In de tussentijd heb ik van je vraag een nieuwe zelfstandige oproep gemaakt. Zodat reacties op jouw vraag niet door reacties op de vraag hierboven Paula Koekkoek heen gaan lopen. Jullie vragen gaan namelijk niet helemaal over hetzelfde. Je vind jouw vraag nu hier: https://www.clientenraad.nl/praat-mee/kan-de-clientenraad-eerder-betrokken-worden/
Dat is ook de plek waar je straks mogelijke antwoorden op je vraag kunt vinden.
Met hartelijke groet,
Douwe (mede-beheerder van dit platform)
Dag Dick,
Ter informatie laat ik je even weten dat er intussen een heel aantal reacties op je vraag gekomen zijn. Zie www.clientenraad.nl/…en-worden/
Met hartelijke groet.