Cliënten­raad Reinier van Arkel on tour tijdens Week van de Medezeg­genschap

Geplaatst op 15 december 2023

Tijdens de Week van de Medezeggenschap, begin oktober, ging de centrale cliëntenraad van de Noord-Brabantse ggz-instelling Reinier van Arkel on tour langs verschillende locaties. Doel was de zichtbaarheid van de cliëntenraad te vergroten en in contact te komen met cliënten. En om vooroordelen weg te nemen over de geestelijke gezondheidszorg.

Beluister artikel

Vorig jaar organiseerde de centrale cliëntenraad (ccr) tijdens de Week van de Medezeggenschap een dag voor alle cliënten op één locatie. Dit jaar trok de raad met een bus langs de vijf regio’s in Noord-Brabant waar Reinier van Arkel is gevestigd. Elke dag van de Week organiseerde een ccr-lid een activiteit, zoals een wandeling, lunch of ontmoetingsspel op een van de vijf locaties. Raadslid Alleke: “Vaak weten cliënten niet eens dat de cliëntenraad bestaat. Of weten ze niet dat wij ook gewoon cliënten zijn. We wilden als centrale cliëntenraad écht ons gezicht laten zien en in contact komen met cliënten. Voor velen ging er een wereld open.”

“Wij zijn óók gewoon cliënten”

Datzelfde gold ook voor voorbijgangers met wie de raad in gesprek raakte. Ccr-lid Wilma: “Je merkt dat er best nog wel een stigma heerst over de ggz.” In Boxtel vonden de activiteiten plaats in de openbare bibliotheek. Wilma: “Er was een vrouw die vroeg waar wij van waren. Op ons antwoord reageerde ze heel afwijzend. Ccr-lid Walter en ik gingen met haar in gesprek en
uiteindelijk stelde ze zich voor ons open. Daarom was de tour ook echt heel belangrijk – voor dit soort gesprekken.”

Koffer vol medezeggenschap

Edwin, voorzitter centrale cliëntenraad: “We hebben nog een lange weg te gaan om iedereen te bereiken die we willen bereiken. Binnen Reinier van Arkel, maar eigenlijk ook op maatschappelijk niveau.” Tijdens de tour zette de centrale cliëntenraad twee troeven in om medezeggenschap op de kaart te zetten: de toolkit en de lancering van cliëntenplatform Tapster. Voor die toolkit liet de raad vijf koffers maken bij de afdeling houtbewerking met hun slogan: ‘Niets over jou, zonder jou’. De koffer bevatte allerlei
instrumenten om medezeggenschap bespreekbaar te maken. Elke dag werd een toolkit uitgereikt, zoals aan de Boxtelse wethouder Van Alphen-Habraken, Bram Berkvens, directeur van een van de Reinier van Arkel-locaties en LOC-adviseur Theo van Ooi. Wilma: “Ik was blij verrast door de wethouder. Ze nam het onderwerp medezeggenschap heel serieus. En heeft toegezegd dat de toolkit eerst een plek krijgt in de ontvangsthal van het gemeentehuis en daarna in de kamer van B&W. Over een half jaar hebben we een nieuwe afspraak met haar!”

Vanuit cliënten zelf

Op de laatste dag van de tour lanceerde de centrale cliëntenraad het online platform Tapster, dat het contact met cliënten verder moet verbeteren. Ccr-lid Walter: “We hopen hiermee ook meer ambulante cliënten te bereiken, want dat is het moeilijkst.” Op termijn kunnen ook enquêtes worden uitgezet via Tapster. “Daarmee kunnen we echt goed onderbouwd, vanuit de cliënten zelf, advies aan de directie geven”, weet Walter.

Wat maakt het werk voor de cliëntenraad zo waardevol?

Wilma: “Het heeft mij opnieuw in het leven gezet. Het heeft mij de waarde gegeven van iets voor anderen
kunnen doen.”
Walter: “Zingeving en ritme in de week. En je ziet waar je het voor doet. Soms pas na jaren, maar je ziet het
resultaat.”
Alleke: “Ik doe er weer toe. Sta weer in de maatschappij. Ik moet stukken lezen en mag mijn mening laten horen. En ik ben goed bezig voor mijn medemens. Daar haal ik vreugde uit.”
Edwin: “Ik weet waarvoor ik mijn bed uitkom; er zijn tijden geweest waarin dat minder was. En ik vind het gewoon leuk om dingen te doen voor mijn medemens. Het heeft me heel veel gebracht, onder andere zelfontwikkeling en alle ontmoetingen en sociale contacten.”

Dit artikel verscheen in de wintereditie van LOC tijdschrift Zorg & Zeggenschap

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese