Praktijkvoorbeelden

Uit de praktijk: snelkaart zorgmachtiging

GGNet deelde in haar nieuwsbrief een handige snelkaart zorgmachtiging. Hoewel de snelkaart geschreven is voor cliënten van GGNet, biedt het ook voor anderen een helder overzicht van wat er op je afkomt als er een verzoek voor verplichte zorg wordt voorbereid. Je kunt de snelkaart hier downloaden.

lees verder

Verslag regionale bijeen­komst voor cliënten­raden in Flevoland en Overijssel

Geplaatst op 2 maart 2021 - Thema's: Dienstverlening aan cliëntenraden, Regionale netwerken
Op dinsdag 23 februari vond er een regionale netwerkbijeenkomst plaats voor cliëntenraden in Flevoland en Overijssel. Hier vind je een verslag van deze bijeenkomst.

lees verder (2)

Verslag regionale bijeen­komst voor cliënten­raden in Gelderland

Geplaatst op 21 februari 2021 - Thema's: Regionale netwerken
Op dinsdag 3 februari 2021 vond er een regionale netwerkbijeenkomst plaats voor cliëntenraden in Gelderland. In dit verslag staan de belangrijkste tips en best practices uit deze bijeenkomst als het gaat om het functioneren van cliëntenraden in tijden van corona. Daarnaast lees je aandachtspunten die in de bijeenkomst zijn besproken.

lees verder

Vijf tips uit de medezeg­genschapsprak­tijk van Pameijer

Geplaatst op 11 februari 2021 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
De Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018) is per 1 juli 2020 van kracht. In onderstaande video is heel mooi te zien hoe medewerkers en bewoners van Woont Maassluis (Pameijer) invulling geven aan inspraak en medezeggenschap.

lees verder (1)

Voorzitter in beeld: Franca de Jong (Careyn Rosendael)

Geplaatst op 11 februari 2021 - Thema's: Voorzitters cliëntenraden
Voorzitter zijn van de cliëntenraad: pittige klus, mooie uitdaging, iets er tussenin of misschien wel allebei tegelijk? We vroegen het Franca de Jong, voorzitter van de lokale cliëntenraad van verpleeghuis Careyn Rosendael, in Utrecht Overvecht.

lees verder

Adviesteam als aanvulling op cliënten­raden

Geplaatst op 26 januari 2021 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Dennis van den Brink is adviseur medezeggenschap bij LOC Jeugd. Dennis: “In 2020 heb ik zorgorganisatie Pluryn mogen begeleiden. Pluryn ondersteunt jongeren en volwassenen met complexe problematiek. Op dit moment zijn er negen jongerenraden actief binnen Pluryn. Het ondersteuningsteam vroeg me om samen met hen te zoeken naar alternatieve vormen van jongerenmedezeggenschap. Naast de cliëntenraad dus.”

lees verder (1)

Cliënten­raadslid Topaz aan het woord over ‘van regels naar relaties’

Geplaatst op 8 januari 2021 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Zorginstelling Topaz uit Leiden doet mee aan de Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg. In de Landelijke Inspiratieweek bracht Topaz een bijzonder boek uit. Onder andere bewoners en medewerkers bij Topaz vertellen in het boek over de vernieuwingsbeweging 'van regels naar relaties'

lees verder

Win­tereditie LOC-tijdschrift: ontwik­kelin­gen 2021

In dit nummer in verschillende artikelen specifieke aandacht voor hoe we in 2021 nieuwe stappen kunnen zetten om Waardevolle zorg dichterbij te brengen. Je kunt lezen over plannen van de overheid en van LOC. Zoals nieuwe vormen van LOC-dienstverlening en vernieuwingsbewegingen. Zoals altijd natuurlijk ook cliëntenraadsleden aan het woord en anderen uit het LOC-netwerk en nog veel meer.

lees verder

Inspirerend voorbeeld: Nieuwsbrief Cliënten­raad GGNet

Geplaatst op 15 december 2020 - Thema's: Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Recent ontvingen we een mooi voorbeeld van de Centrale Cliëntenraad van GGNet, specialist voor mensen met psychische problemen en hun naasten. Ze brengen sinds kort een nieuwsbrief uit richting hun achterban. “De Centrale Cliëntenraad van GGNet lanceert deze nieuwsbrief omdat we alle cliënten van GGNet willen meenemen in wat wij zoal doen om jullie belangen te behartigen.” Juist in tijden van corona is het moeilijk om afdelingen te bezoeken en signalen op te halen. Een nieuwsbrief kan dan uitkomst bieden.

lees verder

“Tijdens Rond-de-tafel gesprekken worden juist de kleine, dagelijkse dingen gedeeld”

Tijdens de Late Nightshows Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg in november werden er op verschillende avonden inspirerende voorbeelden gedeeld vanuit cliëntenraden. Kleine en grote voorbeelden die heel mooi laten zien dat mensen…

lees verder

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.