Voorzitter in beeld: Franca de Jong (Careyn Rosendael)

Geplaatst op 11 februari 2021

‘We doen het echt samen’

Voorzitter zijn van de cliëntenraad: pittige klus, mooie uitdaging, iets er tussenin of misschien wel allebei tegelijk? We vroegen het Franca de Jong, voorzitter van de lokale cliëntenraad van verpleeghuis Careyn Rosendael, in Utrecht Overvecht.

Franca: “De belangen van bewoners behartigen doen we echt met elkaar, als gehele cliëntenraad. Ik ben niet van de hiërarchie en vind dat we het samen doen. ‘Toevallig’ ben ik de voorzitter en dus regel ik agendastukken, overleg ik met de zorgmanager en vertegenwoordig ik de raad bij officiële dingen. En ja, ook heb ik soms een beslissende stem als er snel een besluit moet worden genomen. Maar al met al doen we het echt samen.”

Verantwoordelijkheden

Franca ziet het als de verantwoordelijkheid van de voorzitter om te zorgen dat de cliëntenraad functioneert, dat men elkaar ontmoet en er overleg plaatsvindt en dat er wordt afgestemd met de zorgmanager. Als ik doorvraag blijkt echter dat Franca als voorzitter nog veel meer dingen oppakt. “Wij praten natuurlijk met de bewoners. Hun ervaringen en wensen zijn leidend in wat wij doen. Maar daarnaast praat ik ook met welzijnswerkers en geestelijk verzorgers. Ik vind het belangrijk om te zien en horen wat zij doen, ze spelen immers een rol in het leven van bewoners. Ook voel ik me verantwoordelijk voor de scholing van andere cliëntenraadsleden. Ik breng ze op de hoogte van mogelijk interessante trainingen en bijeenkomsten. Het is vervolgens aan henzelf hoe ze hier invulling aan geven.”

Passie

Franca is 10 jaar lid van cliëntenraden en nu drie jaar officieel voorzitter. Ondanks dat het gaat om een vrijwilligersfunctie, ziet ze het vervullen van deze taak zeker niet als vrijblijvend. “Vooral in coronatijd – als we elkaar niet fysiek kunnen zien en niet in het verpleeghuis naar binnen kunnen – is het een pittige job. Het vraagt energie en discipline. Ik lees veel stukken en ben veel in contact met bijvoorbeeld de zorgmanager. Maar ik doe het echt met passie en dat maakt ook dat ik het volhoud en er tijd en moeite in wil steken.”  

Speerpunten

Ook het hebben en onderhouden van een visie is voor Franca een verantwoordelijkheid die zij als voorzitter oppakt. “Ik vind het belangrijk om steeds een aantal speerpunten te formuleren. We zijn een kleine cliëntenraad en kunnen simpelweg niet alles doen. Corona vraagt veel tijd, maar we willen ook met andere onderwerpen meedenken en adviseren. Bijvoorbeeld over de Wmcz. Gelukkig spreek ik iedere twee weken met onze ambtelijk secretaris en kijken we ook samen naar de toekomst: wat willen we bereiken als cliëntenraad? Hier praat ik ook over met voorzitters van de andere lokale raden en de Centrale cliëntenraad.”

Naar elkaar omkijken

Franca probeert als voorzitter ook oog te hebben voor hoe het gaat met de leden. Franca: “De vader van één van onze leden overleed onlangs. Hier wil ik aan het begin van een overleg bij stil staan. Hoe is het met diegene? Zij moest dit verlies verwerken en dit heeft ze ook in onze vergadering kunnen doen. Ik vind het belangrijk dat we naar elkaar omkijken. We moeten het toch echt samen doen.” Franca geeft ook eerlijk aan dat ze soms onzeker is over haar werk als voorzitter. “Het is voor mij niet niks om om de tafel te zitten met de zorgmanager, bestuurder of de Centrale cliëntenraad. Je wilt goed voorbereid overkomen. Gelukkig is mijn contact met de ambtelijk secretaris goed en kan ik dingen met haar voor- en bespreken, ook mijn onzekerheden dus.”   

LOC organiseert regelmatig cursussen voor voorzitters. Waarin het gaat over de visie van de cliëntenraad, de rol van de (vice-)voorzitter, aspecten van vergaderen, motiveren van leden en samenwerking met de ondersteuner. Actuele data vind je hier.

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.