Brood­kosten en waskosten 2022

Geplaatst op 22 september 2020

LOC Waardevolle zorg heeft de nieuwe bedragen voor broodkosten en waskosten in Wlz-instellingen berekend. Deze gelden vanaf 1 januari 2022. De cliëntenraad heeft instemmingsrecht over de regelingen voor de was- en brood kosten.

Broodkosten

De zorginstelling betaalt de broodmaaltijden. Bewoners en zorginstelling kunnen afspreken dat de bewoner zelf voor de broodmaaltijden zorgt. En daarvoor geld van de zorginstelling krijgt. Dat mag alleen:

  • als de bewoner daarmee instemt;
  • als de zorg daarmee goed blijft.

Tot 2009 berekende de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de bedragen voor broodgeld. Vanaf 2010 berekent de NZa dit bedrag niet meer. Daarom heeft LOC voor 2022 een richtbedrag berekend van € 67,99 per maand per persoon* (was in 2021 € 66,81).

Let op: het richtbedrag voor brood is berekend op basis een historische regeling met indexatie. De werkelijke kosten voor ontbijt en lunch zijn hoger. Het Nibud heeft berekend dat de kosten per maand € 106,76 voor een alleenstaande en € 97,02 per persoon voor een echtpaar zijn (€ 3,51/€ 3,19 per dag). Het Nibud heeft dat berekend op basis van richtlijnen van het Voedingscentrum. Het betreft de cijfers voor mensen van 70 jaar en ouder. De cliëntenraad en de zorgorganisatie kunnen afspreken een hoger bedrag terug te geven dan het richtbedrag van € 67,99.

Waskosten

De Wlz-instelling betaalt het wassen van beddengoed en linnengoed. De bewoner betaalt het wassen van de kleren (ondergoed en bovengoed). Zijn er extra kosten door aandoening of ziekte? Dan betaalt de zorginstelling deze.

Alleen voor verzorgingshuizen geldt een andere regel als iemand vòòr 1 januari 2009 in het verzorgingshuis is komen wonen. (Dus voor bewoners die na die datum in het verzorgingshuis zijn komen wonen geldt de bóvenstaande regel.) De zorginstelling betaalt het wassen van de kleren (ondergoed en bovengoed). Soms laten bewoners de was niet door de zorginstelling doen. Als zij daar met de zorginstelling afspraken over hebben gemaakt kunnen zij geld terugkrijgen voor het wassen van de bovenkleding. Het bedrag hiervoor is vanaf 1 januari 2022: € 25,50 per maand per persoon* (was in 2021 € 25,06)

*LOC heeft deze bedragen berekend zoals de NZa dat eerder deed. Namelijk: aanpassing met prijsindexcijfer particuliere consumptie 2021. Het definitieve indexcijfer is voor 2021: 1,77 %.

Instemmingsrecht bij was- en broodkosten

De zorginstelling kan kosten in rekening brengen voor het doen van de was van cliënten. En cliënten zelf geld geven zodat zij zelf bijvoorbeeld het ontbijt en de lunch kunnen inkopen. De cliëntenraad heeft instemmingsrecht over de regelingen voor de was- en brood kosten. Dit valt onder artikel 8 lid 1 onder f ‘het algemene beleid terzake van voedingsaangelegenheden’ en a ‘andere voor cliënten geldende regelingen’ van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018.

Meer weten?

  • Lees in dit bericht de toelichting op de was- en broodkosten door LOC-adviseur Tiske Boonstra en praat mee!
Download artikel als PDF

Praat mee! (13)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Klaas Berghuis 11 dagen geleden

Beste mensen,
Als een bewoner niet de warme maaltijd gebruikt omdat hij of zij sondevoeding krijgen die door de zorgverzekering worden betaald ook kosten van de warme maaltijd terug krijgen?
Hartelijke groet,
 
Klaas Berghuis

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 7 dagen geleden

Dag Klaas,
Dit is een hele goede discussie om te voeren met de clientenraad en de zorgorganisatie. Dit hangt samen met hoe de zorg van de bewoner betaald wordt. Als de bewoner vanuit de langdurige zorg in een zorgorganisatie woont is eten en drinken in natura in het pakket opgenomen. In natura kosten kan je niet “terug krijgen”. Woont iemand zelfstandig dan kunnen de afspraken anders zijn, maar dat is echt maatwerk. Heeft u deze vraag wel eens gesteld aan de organisatie al?Hartelijke groet, Tiske

Reageer op dit bericht
Anja 3 maanden geleden

Bestuur wat het ‘soms’ niet op heeft met medezeggenschap kan worden vervangen door ‘ te vaak’. Zelfs grote organisatie waarvan je mag verwachten dat ze de wet kennen doen moeite om de cliëntenraad ‘dom ‘ te houden. Onacceptabel want de rechten zijn inmiddels behoorlijk en RvB zou veel uitgebreider moeten rapporteren aan lokale Cliëntenraad . 

Reageer op dit bericht
J.A Martina 5 maanden geleden

Goedemorgen dames, heren,
In de zorginstelling waar ik verblijf, heb ik verschillende keren laten weten, dat ik mijn eigen eten (warme maaltijd) wil klaar maken of laten inkopen.
Juli 2019-2020, heb ik gekozen om geen warme maaltijd meer te nemen van de zorginstelling en moest uit eigen zak boodschappen laten halen of eten inkopen. Toen besloot ik hulp te zoeken via WLZ, hopend dat hun mij informatie konden geven om zo met het geld mijn eigen maaltijd te kunnen inkopen. De zorginstelling weigerde mij het geld te geven.
Ik heb zelfs hulp gezocht bij WLZ, maar dit was geen succes.
Mijn vraag aan U is, heb ik hier recht op het geld.
Hopelijk kunt U mij hiermee helpen of weet U bij ik mijn vraag kan neerleggen.
Alvast bedankt.
 
Met vriendelijke groet,
Mevrouw J.A Martina
 
 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 5 maanden geleden

Beste mevrouw Martina,
Dank voor uw reactie. De cliëntenraad kan het gesprek aangaan met de organisatie op het moment dat er een gemeenschappelijke wens van de cliënten/bewoners ligt voor een dergelijke vergoeding/mogelijkheid het zelf te regelen.  De keuze of dit soort opties aangeboden worden door het huis is er een die op basis van een gedeelde behoefte gemaakt moet worden. Is er een gedeelde wens dit te organiseren onder cliënten, dan is de cliëntenraad de aangewezen manier om dit in overleg (met instemmingsrecht ook ongevraagd, dat is vergaande invloed) in kan brengen bij de organisatie.
U heeft geen recht op het geld, om het zo te zeggen, op het moment dat u zelf kiest af te wijken van de aangeboden opties. De Wlz biedt veel in natura, dat betekent dat eten en drinken bijvoorbeeld onderdeel is van uw zorg. Het staat de organisatie vrij om samen met de raad te kijken naar het aanbod binnen de kaders van de WLZ als het gaat het omzetten van in natura aanbod naar regelingen voor clienten (zodat zij zelf zaken kunnen regelen). Dus ook als de organisatie dat niet wilt. Maar als de cliëntenraad, op basis van gedeelde behoeften, in overleg met de organisatie hier wel afspraken over kan maken, namelijk zorgen dat er een regeling komt, dan kan u wel aanspraak maken op een bedrag vanaf dat moment. 
Is dit punt zo ver u weet als eens aangekaart binnen de cliëntenraad? Zo nee, zou u dat in kunnen brengen. En dan moet de raad er serieus naar kijken of dit een gedeelde behoefte is in huis en zo ja, een afspraak hierover maken met de organisatie. 

Reageer op dit bericht
Hieke Mast 11 maanden geleden

Ben op dit moment, verwikkeld in een strijd die ik dreig te verliezen, per 1 januari heeft het verzorgingshuis huis waar mijn moeder woont, besloten dat het brood geld ter waarde van 87.10 op een pasje komt , waarmee ze boodschappen kan doen in het winkeltje van het huis , dit wordt elke maand opnieuw aan gevuld tot het boven staande bedrag , wat ze niet heeft gebruikt die maand is ze kwijt, en is voor het huis . heb alles geprobeerd, raad van bestuur. vang overal bot , cliëntenraad zegt dat ze het een goede regeling vinden , mits bewoners voldoende zijn geïnformeerd, en winkel aanbod wordt uitgebreid,  beide vindt ik niet voldoende, maar ze fietsen overal overheen. Ik lees dat u zegt dat je zelf hiermee kunt instemmen dat je de oude regeling wilt houden? wat kan ik nog doen ? ik vind dit zo oneerlijk, dat je zelf niet meer kan beslissen waar je de boodschappen haalt. 
 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 5 maanden geleden

Dag Hieke Mast,
U geeft aan de clientenraad (CR) al benaderd te hebben. Zij vinden de regeling wel goed. Maar is dit op basis van hun eigen inschatting, gebrek aan klachten of contact met de achterban? U zou aan de raad kunnen vragen of zij dit onderwerp aan de orde willen stellen in hun uitvraag onder cliënten. Kortweg de raad verzoeken te onderzoeken of toch niet meer mensen met dit probleem zitten. Is dat namelijk het geval dan zal de raad er wel wat mee moeten. Dit is ook een belangrijk thema voor een CR omdat het te maken heeft met eigen regie, kwaliteit van leven en dus centraal is in het leven van cliënten. 
Naast de mogelijkheid van de cliëntenraad heeft uw naaste vooral de mogelijkheid (naast het goede gesprek natuurlijk maar u vangt bot lees ik) van het indienen van een formele klacht. Dit kan via de klachtenregeling van het huis. 
Als de cliëntenraad instemming heeft verleend op deze wijziging kan uw naaste geen aanspraak meer maken op de oude regeling. 

Reageer op dit bericht
Anja 3 maanden geleden

Ook een Cliëntenraad zal eerst onderzoek moeten doen wat de bewoners zelf willen. Daarvoor heb je wel een actieve en progressieve Cliëntenraad nodig en niet één die tekent bij het kruisje.

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 3 maanden geleden

 Klopt absoluut Anja, dank voor je reactie! Je zegt het zo stellig, hebben jullie daar ervaring mee?

Reageer op dit bericht
Anja 3 maanden geleden

Absoluut! Een Cliëntenraad die niet zelf vraagt wordt zoveel mogelijk overal buiten gehouden terwijl de nieuwe WMCZ18 daar duidelijk over is en juist meer rechten, inzage en instemming geeft bij veranderingen etc. Zorginstellingen zijn zelf absoluut niet actief in het bewerkstelligen van overleg, samenwerking en inzage bij nieuwe besluiten. 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 3 maanden geleden

Ik ben het met je eens dat er nog zorgorganisaties zijn die niet de meerwaarde zien van en dus niet de juiste zwaarte geeft aan medezeggenschap. Gelukkig zie ik ook velen die dat wel hebben of aan het ontdekken zijn (zie ook de radicale vernieuwingsbeweging via dit platform). Bij voorkeur samen met elkaar zoeken en ontdekken, want alleen zo wordt medezeggenschap en zorg echt waardevol!
Wat is er volgens jou nodig dat organisaties omslaan en dit wel goed gaan doen? En wat moet een raad zelf doen daarvoor (naast er bovenop zitten dus)?

Reageer op dit bericht
Anja 3 maanden geleden

Een Cliëntenraad is niet gewoon een  meerwaarde maar een wettelijk vereist orgaan en dient te allen tijde te worden geraadpleegd bij besluiten, onderzoeken of aanpassingen. En daar hebben veel besturen moeite mee en omzeilen ze het liefst. Er miet, ook vanuit de inspectie, veel meer worden gecontroleerd of deze medezeggenschap voldoende wordt toegepast. Een meldpunt bijvoorbeeld voor cliëntenraden die niet gehoord worden en sancties voor zorginstellingen die de medezeggenschap negeren. Nieuwe aanpak, cultuur omslag want anders gaat dit te traag. Zorginstellingen gebruiken graag het excuus dat zoiets jaren kost maar dat is vooral in hun eigen belang.  De invoering van de WMCZ18 kwam midden in de pandemie toen verpleeginstellingen weer net open gingen en heeft hen al weer een jaar vrijstelling van aanpassing cultuur opgeleverd. 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 3 maanden geleden

Corona heeft zeker roet in het eten gegooid! Het is zo belangrijk om juist met de komst van een nieuwe wet samen goed afspraken te maken en te borgen. Dat moet gewoon, menselijk, maar ook zeker wettelijk ja. En dat is velen nog niet gelukt. Soms inderdaad ook omdat het bestuur het niet zo op heeft met medezeggenschap.
Mooi voorbeelden/tips noem je ook! Dank. 
Er komt vanuit Loc een podcastserie aan die samen met bestuurders vanuit de bestuursrol kijkt naar medezeggenschap. Dat is heel gaaf dat we op die manier ook kunnen helpen het gesprek op gang te brengen. Want ik ben het met je eens, soms is het echt zoeken samen (en ja ik zeg het wel heel mild :))

Reageer op dit bericht

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.