“Je bent er als cliënten­raad om het bestuur een spiegel voor te houden”

Geplaatst op 16 februari 2021

Adviseurs medezeggenschap bij LOC zijn wekelijks in contact met (jeugd) cliëntenraden in het land. Dit levert heel regelmatig bijzondere ontmoetingen op. Bijzonder omdat de cliëntenraad een speciale samenstelling heeft, op een vernieuwende manier invulling geeft aan hun werk of een mooi praktijkvoorbeeld te delen heeft. De komende weken laten we drie LOC-ers aan het woord die bijzondere ontmoetingen met je delen.

José Broers is adviseur bij LOC en al sinds 2000 betrokken bij de organisatie. Het laatste jaar ondersteunt ze veel bij het opstellen van medezeggenschapsregelingen. “De ontmoetingen die ik in het kader hiervan heb, zijn boeiend en heel verschillend. Sommige raden en zorgorganisaties komen in korte tijd tot een medezeggenschapsregeling. Anderen zijn veel langer bezig. Ik ervaar dat een gezamenlijke visie op medezeggenschap en oprecht vertrouwen in elkaar, belangrijke bouwstenen zijn.”

Visie

“Heel mooi zijn de ontmoetingen met bestuurders die echt open staan voor medezeggenschap en visie hierop hebben. Die de relatie met de cliëntenraad niet als een ‘moetje’ zien. Bestuurders die de cliëntenraad serieus nemen en elkaar willen versterken. Die samen kijken naar mensen, mogelijkheden, relaties en het samenspel hier tussen. Bestuurders die niet bang zijn voor kritische tegenspraak, maar het juist belangrijk vinden dat bewoners en cliënten – via de cliëntenraad – ‘meeweten’, meepraten, meedenken én meebeslissen.” 

Spiegel voorhouden

José herinnert zich nog een ontmoeting jaren geleden. LOC werkte toen nog met provinciale regiobesturen. Bij een evaluatie van circa 100 bezoeken aan cliëntenraden concludeerde een regiobestuurder: “Sommige cliëntenraadsleden zijn zorgaanbieder-aanbidders.” Deze quote vergeet ik niet snel weer. De essentie van het cliëntenraadswerk is juist om de bestuurder te wijzen op blinde vlekken. Om een spiegel voor te houden over de impact van beleid en keuzes op het leven van bewoners en cliënten. Over datgene wat hen (dagelijks) raakt. En blijf je als cliëntenraad en bestuurder verschil van inzicht houden, leg de zaak dan voor aan de Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden. Die is daar immers voor in het leven geroepen.”

Passie

“Steeds teruggrijpen naar het perspectief van de bewoner of cliënt: dat is waar ik voor sta. De cliëntenraad is een belangrijke katalysator om bij te dragen aan een waardevol leven van bewoners en cliënten. Gelukkig zie ik door de jaren heen ook steeds vaker dat cliëntenraden en bestuurders met elkaar het gesprek aan gaan en oprecht zoeken naar de verbinding. Ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheden. En naar mijn mening werkt dat uiteindelijk het best. Heel fijn dat ik daarbij kan ondersteunen en adviseren. Het maakt ook dat ik mijn werk nog steeds met veel passie kan uitvoeren.” 

Meer lezen

In deze serie publiceerden we eerder interviews met adviseurs medezeggenschap Dennis van den Brink: ‘Adviesteam als aanvulling op cliëntenraden’ en Theo van Ooi: ‘Humor, verbinding en elkaar écht zien’.


Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee! (1)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Claire 3 jaar geleden

Hoi José, De puntjes op de I zetten. Op dit moment hou ik me hier mee bezig. In de spiegel kijken heb ik geleerd toen ik kapster ben geworden. Alle communicatie gaat via de spiegel. Naar jezelf kijken doe je niet of heel weinig. Dat moet je eigenlijk van te voren doen. Je hebt immers een voorbeeld functie. Inmiddels ben ik nu in de cliëntenraad van de Parnassiagroep zeer actief en als vrijwilliger bij vluchtelingenwerk. Bij die grotere organisaties loopt alles vaak op rolletjes en is het een kwestie van goed op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen zowel intern als extern. Door het volgen van onder andere de cursussen en workshops bij LOC kan ik vaak een goede bijdrage leveren aan de gesprekken met de bestuurders. Dus mijn tip is: Hou de spiegel voor en vertel wat je ziet en vergeet ook niet te vragen wat de ander jou ziet. Verbinding maken maar. Lieve groet Claire   

Reageer op dit bericht

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

    • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Click to access the login or register cheese