Samen en per­soonsgericht

Geplaatst op 14 juli 2023

In de rubriek ‘De Binding’ uit het LOC-tijdschrift Zorg & Zeggenschap stellen mensen en organisaties binnen het netwerk van LOC zich voor. In het zomernummer het woord aan Erwin Bleumink, bestuurder Vilans, landelijke kennisorganisatie voor de langdurige zorg.

Beluister artikel

We doen dingen vaak goed, maar lang niet altijd het goede

In Nederland gunnen we alle mensen dat ze het leven kunnen leiden dat zij willen. Mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben, moeten zo veel mogelijk hun eigen keuzes kunnen maken. Dat lukt lang niet altijd doordat professionals en organisaties allereerst vanuit hun eigen vak, diensten en kennis kijken. Om goed en efficiënt invulling te geven aan zorgvragen bouwen we systemen, financieringsinstrumenten en procedures. En we specialiseren ons in bijvoorbeeld medische zorg, verzorging, wonen en dagbesteding. Daardoor doen we dingen vaak goed, maar doen we lang niet altijd het goede. Met het harde werken van professionals verliezen we de mens uit het oog.

Het helpt om naast elkaar te gaan staan

Om persoonsgerichter en effectiever te werken helpt een bredere blik en helpt het om naast elkaar te gaan staan: cliënten, naasten en professionals. En natuurlijk ook kennisorganisaties.
Dat geldt in de spreekkamer. Waar cliënt, naaste en professional samen goed geïnformeerd besluiten over behandeling, zodat die bijdraagt aan de wijze waarop jij wilt en kunt leven. Maar dat geldt ook voor een dorp met een ouder wordende gemeenschap. Over nieuwbouw en zorg en ondersteuning verloopt dat gesprek al snel tussen gemeente, woningcorporatie en zorgaanbieders.

Dat brengt ons bij de uitdaging: hoe geven we iedereen een stem en zorgen we voor gezamenlijk gedragen besluiten? Binnen een organisatie spelen cliëntenraden daarin een belangrijke rol. En dan niet alleen terugkoppelen van wat de cliënt wil en ervaart in het kader van de kwaliteitskaders. Maar een gelijkwaardige dialoog, gezamenlijk zoeken naar wat een goede weg, goed beleid én een goede uitvoering is in de praktijk. Zelf meepraten als cliëntenraad is van belang, maar kijk ook breder. Wie zouden er nog meer mee moeten praten? Toekomstige cliënten, de buurtgemeenschap?

Praktische kennis die je meteen kunt toepassen

En wij als kennisorganisatie? Praktische kennis die je meteen kunt toepassen is waar wij voor gaan. Laten zien wat (elders) werkt ook. We bieden al handvatten die helpen een stem te geven aan ieder die het raakt, bijvoorbeeld in de bekende driehoek cliënt/naaste/medewerker, in samen beslissen en zorgzame gemeenschappen. Maar er is meer nodig: heb je mooie ervaringen, deel ze met ons, daar kunnen anderen weer op voortbouwen!

Meer info

www.vilans.nl

Dit artikel is gepubliceerd in het zomernummer van ‘Zorg & Zeggenschap‘, het tijdschrift van LOC Waardevolle zorg.

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese