tips
Voorzitterscursussen najaar 2022
Geplaatst op 17 juni 2022 - Thema's: Voorzitters cliëntenraden, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Voorzitters van cliëntenraden die lid zijn van LOC kunnen kosteloos deelnemen aan de drie-daagse voorzitterscursus. De training gaat specifiek in op de rol, verantwoordelijkheid en vaardigheden van de voorzitter. Met volop gelegenheid voor uitwisseling met andere (vice-)voorzitters. Een aanrader!
Voorkomen van uitbraken van infectieziektes noodzakelijk
Geplaatst op 13 juni 2022 - Thema's: Coronavirus, Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Kwaliteit wijkverpleging, Vrijheid en veiligheid, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Het coronavirus heeft duidelijk gemaakt dat zorgorganisaties voorbereid moeten zijn op uitbraken van virussen, bacteriën en schimmels. Om uitbraken van infectieziektes te voorkomen is het nodig dat zorgorganisaties blijven werken aan infectiepreventie. Samen met andere partijen maakten we de documenten die we opstelden voor het coronavirus algemeen toepasbaar voor uitbraken van andere infectieziektes.
Brochure Ondersteuner cliëntenraad compleet vernieuwd
Geplaatst op 2 juni 2022 - Thema's: Ondersteuners cliëntenraden, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
De brochure Ondersteuner cliëntenraad is compleet vernieuwd. In deze brochure lees je over de LOC-visie op de functie, rol en positie van de ondersteuner cliëntenraad. De brochure geeft handvatten hoe de ondersteuner zijn rol in kan vullen. Vanaf nu is een inkijkexemplaar van de vernieuwde brochure ondersteuner beschikbaar op www.clientenraad.nl. Cliëntenraden die zijn aangesloten bij LOC (en hun ondersteuner) kunnen de digitale versie of gedrukte exemplaren aanvragen.
Ondersteuner cliëntenraad (inkijkexemplaar)
De functie, rol en positie van de ondersteuner cliëntenraad
Geplaatst op 31 mei 2022 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Ondersteuners cliëntenraden, Dienstverlening aan cliëntenraden
In de brochure ondersteuner cliëntenraad lees je de LOC-visie op de functie, rol en positie van de ondersteuner cliëntenraad. De brochure geeft handvatten hoe de ondersteuner zijn rol in kan vullen.
Online bijeenkomst: Invloed op kwaliteitsbeleid
5 juli 2022
Tijdens deze online bijeenkomst gaan we in gesprek over de vraag: wanneer is kwaliteit van zorg ook waardevolle zorg? En wat is de invloed van de cliëntenraad op het kwaliteitsbeleid?Online bijeenkomst: Invloed op kwaliteitsbeleid
22 juni 2022
Tijdens deze online bijeenkomst gaan we in gesprek over de vraag: wanneer is kwaliteit van zorg ook waardevolle zorg? En wat is de invloed van de cliëntenraad op het kwaliteitsbeleid?‘Eye-openers’ tijdens de derde regiobijeenkomst Zeeland over vrijheid & veiligheid
Geplaatst op 16 mei 2022 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Vrijheid en veiligheid
Op 12 mei 2022 kwam in Heinkenszand het regionaal netwerk van LOC in Zeeland weer te samen. Deze keer (laatste onderdeel van een drieluik) stonden we stil bij de invulling van de Wet Zorg en Dwang vanuit vrijheid, veiligheid en levensgeluk van cliënten.
Verdiepingscursus medezeggenschap
30 augustus 2022
Geplaatst op 12 mei 2022 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Tijdens deze verdiepingscursus gaan we dieper in op de stof die we behandelen bij de basiscursus medezeggenschap. Er komen vragen aan bod als: Hoe geef je cliëntenmedezeggenschap vorm en inhoud? Wat betekent advies- en instemmingsrecht? Waarover heeft de cliëntenraad advies- en instemmingsrecht? Wat is het recht op bindende voordracht? Wat is het enquêterecht? Hoe kun je rechten uitoefenen? En wat is er nodig om medezeggenschap (nog) beter te laten verlopen?
InContactStaan met de achterban: tips en handvatten
Geplaatst op 9 mei 2022 - Thema's: Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Kwaliteit wijkverpleging, Kwaliteit jeugdzorg, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Door als cliëntenraad goed met cliënten en naasten in contact te staan, weet je als cliëntenraad wat de mensen nodig hebben en hoe zij de zorg en ondersteuning ervaren. Wanneer je je als cliëntenraad laat voeden met ervaringen van cliënten en naasten voer je het gesprek met de zorgorganisatie effectiever. En werk je met cliënten en de zorgorganisatie samen aan waardevolle zorg. LOC ondersteunt cliëntenraden bij het opbouwen van goed contact met de achterban. In de brochure 'InContactStaan met je achterban' vind je bijvoorbeeld inzichten, voorwaarden en tips voor cliëntenraden om een goed en duurzaam contact met de achterban op te bouwen.
“Hoe hebben jullie dat aangepakt?” – Maandelijkse sparsessies met cliëntenraden
Geplaatst op 2 mei 2022 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Met andere cliëntenraden en adviseurs (digitaal) sparren, ideeën uitwisselen, van elkaars ervaringen leren - voor veel cliëntenraden is dat een verrijking en verdieping van het cliëntenraadswerk. Daarom organiseert LOC maandelijks digitale sparsessies. LOC-adviseur Tiske legt in dit artikel uit waarom ze deze sparsessies startte. Cliëntenraadsleden Erik, Carla en Michael vertellen wat het meedoen aan de sparsessies hen bracht.
Nieuwe leden voor de cliëntenraad, en dan?
Geplaatst op 25 april 2022 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Voorzitters cliëntenraden, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Bij de Vraagbaak van LOC komen regelmatig vragen binnen van cliëntenraden hoe ze nieuwe leden moeten
werven én begeleiden in het raadswerk. Wat zoek je in een nieuw lid en waar kun je in de werving rekening mee houden? Een beknopte handreiking van LOC biedt meer informatie en duidelijkheid.
Opvang van Oekraïense vluchtelingen in woonzorglocaties en de rol van de cliëntenraad
Geplaatst op 21 april 2022 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Nieuwbouw, verbouw en sluiting, Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Rechten van mensen
Met de komst van vele mensen die vluchtten vanuit Oekraïne, maakten ook verschillende zorgorganisaties plek om hen een onderdak te bieden. De afgelopen weken ontving LOC diverse vragen over de opvang van Oekraïners in woonzorglocaties en de rol van de cliëntenraad daarbij. In dit bericht informeren we je hierover.
Hoe geef je goede samenwerking vorm tussen jongeren, ouders, de cliëntenraad en de organisatie?
Geplaatst op 18 april 2022 - Thema's: Kwaliteit jeugdzorg, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Sinds twee jaar begeleidt LOC jeugdzorgaanbieders bij het vormgeven van de samenwerking tussen jongeren, opvoeders, de cliëntenraad en de organisatie. Dit doen we omdat zij aangeven zoekende zijn dit op de juiste manier te doen. Of omdat het onvoldoende van de grond komt. Ook dit jaar bieden we kosteloos ondersteuning aan jongeren, ouders en jeugdhulpaanbieders die aan de slag willen om medezeggenschap in te richten of verder te versterken.
Verdiepende workshop: het lezen van de jaarrekening
26 april 2022
Geplaatst op 11 april 2022 - Thema's: Begroting en jaarrekening, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Voor veel cliëntenraden is het geen dagelijkse kost om zich bezig te houden met de financiën van de zorginstelling. In het voorjaar krijgen cliëntenraden de jaarrekening ter advies voorgelegd: waar moet je op letten als cliëntenraad bij het lezen van een jaarrekening? En wat is van belang om op te letten bij het lezen van de jaarrekening vanuit het perspectief van waardevolle zorg? Op dinsdag 26 april verzorgen leden van de expertpool Zorg en Geld van LOC twee keer een verdiepende workshop over de jaarrekening. We gaan praktisch aan de slag met het berekenen van kengetallen en het lezen van de jaarrekening met als doel om vanuit cliëntperspectief gericht vragen te kunnen stellen over de jaarrekening.
Bewaarkaart groepsgrootte kleinschalig wonen
voor mensen met dementie of meervoudige problematiek
Geplaatst op 11 april 2022 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Rechten van mensen, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Deze bewaarkaart beschrijft de gewenste groepsgrootte in kleinschalige woonvormen, zodat waardevolle zorg in de praktijk mogelijk is. Met deze informatie kunnen cliëntenraden inhoudelijke afwegingen maken bij een advies over groepsgrootte.
Programma netwerkbijeenkomst ondersteuners 21 april
Geplaatst op 8 april 2022 - Thema's: Ondersteuners cliëntenraden
21 april aanstaande ontmoeten ondersteuners van cliëntenraden elkaar opnieuw tijdens een netwerkbijeenkomst. Deze netwerkbijeenkomst staat in het teken van: “Welke gesprekstechnieken en coachingsvaardigheden heb je als ondersteuner nodig om je werk (goed) te kunnen doen?” Kom je ook? We heten je graag welkom in 'De Moestuin in Utrecht.
Week van de Medezeggenschap
7 oktober 2022
Van 3 tot en met 7 oktober organiseren we weer de Week van de Medezeggenschap. Dit wordt een week vol inspiratie, ontmoeting en verdieping in medezeggenschap en Waardevolle zorg. Houd daarom in de week van 3 t/m 7 oktober ruimte in je agenda…Week van de Medezeggenschap
6 oktober 2022
Van 3 tot en met 7 oktober organiseren we weer de Week van de Medezeggenschap. Dit wordt een week vol inspiratie, ontmoeting en verdieping in medezeggenschap en Waardevolle zorg. Houd daarom in de week van 3 t/m 7 oktober ruimte in je agenda…Week van de Medezeggenschap
5 oktober 2022
Van 3 tot en met 7 oktober organiseren we weer de Week van de Medezeggenschap. Dit wordt een week vol inspiratie, ontmoeting en verdieping in medezeggenschap en Waardevolle zorg. Houd daarom in de week van 3 t/m 7 oktober ruimte in je agenda…Week van de Medezeggenschap
4 oktober 2022
Van 3 tot en met 7 oktober organiseren we weer de Week van de Medezeggenschap. Dit wordt een week vol inspiratie, ontmoeting en verdieping in medezeggenschap en Waardevolle zorg. Houd daarom in de week van 3 t/m 7 oktober ruimte in je agenda…Week van de Medezeggenschap
3 oktober 2022
Van 3 tot en met 7 oktober organiseren we weer de Week van de Medezeggenschap. Dit wordt een week vol inspiratie, ontmoeting en verdieping in medezeggenschap en Waardevolle zorg. Houd daarom in de week van 3 t/m 7 oktober ruimte in je agenda…Leergang medezeggenschap | Bestuurders jeugdzorg
Geplaatst op 30 maart 2022 - Thema's: Kwaliteit jeugdzorg, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
In het najaar van 2022 organiseert LOC Waardevolle zorg een leergang voor bestuurders in de jeugdzorg. Tijdens deze leergang van twee dagdelen nemen we de deelnemers mee in het hoe…
Cursus Secretariële vaardigheden in de raad
9 juni 2022
Geplaatst op 25 maart 2022 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Tijdens deze nieuwe cursus krijgen deelnemers meer inzicht in de te onderscheiden secretariële taken en oefenen we om de samenhang daarvan te zien. Er is aandacht voor het vergaderen in de cliëntenraad en de bijbehorende de agenda, de vier keuze vergadertechniek, de notulen, de actielijst en het archiveren.
Regionale bijeenkomst Zeeland
12 mei 2022
Geplaatst op 9 maart 2022 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Vrijheid en veiligheid
levensgeluk van cliënten” – implementatie van de Wet zorg en dwang. Inleider deze middag is Saskia van Opijnen (Bestuurder Avoord), tevens een van de initiatiefnemers van de pilot Vrijheid en veiligheid voor het levensgeluk van cliënten.
Vooraankondiging landelijke ontmoetingsdag zorg thuis
Geplaatst op 7 maart 2022 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit wijkverpleging, Kwaliteit jeugdzorg, Rechten van mensen
Langer thuis wonen en de inzet van zorgtechnologie - Wat betekent dat voor de medezeggenschap? Op 14 april is er een landelijke ontmoetingsdag leden van cliëntenraden en ondersteuners extramurale zorg GGz, VVT, Jeugd. Lees hier de vooraankondiging
Waardevolle zorg en financiën
25 maart 2022
Geplaatst op 20 februari 2022 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Begroting en jaarrekening, Ondersteuners cliëntenraden
Voor veel cliëntenraden is het geen dagelijkse kost om zich bezig te houden met de financiën van de zorginstelling. Wel krijgen cliëntenraden in het voorjaar de jaarrekening en in het najaar de begroting ter advies voorgelegd. Wat is vanuit waardevolle zorg belangrijk als het gaat om financiën? Waar moet je op letten? En hoe wordt de organisatie eigenlijk bekostigd? Op deze en andere vragen krijg je antwoord tijdens deze online cursus.
Waardevolle zorg en financiën (VOL)
22 maart 2022
Geplaatst op 20 februari 2022 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Begroting en jaarrekening, Ondersteuners cliëntenraden
Voor veel cliëntenraden is het geen dagelijkse kost om zich bezig te houden met de financiën van de zorginstelling. Wel krijgen cliëntenraden in het voorjaar de jaarrekening en in het najaar de begroting ter advies voorgelegd. Wat is vanuit waardevolle zorg belangrijk als het gaat om financiën? Waar moet je op letten? En hoe wordt de organisatie eigenlijk bekostigd? Op deze en andere vragen krijg je antwoord tijdens deze online cursus.
Verdieping voor ondersteuners van cliëntenraden
Geplaatst op 24 januari 2022 - Thema's: Ondersteuners cliëntenraden
Ook dit jaar hebben we een gevarieerd aanbod voor de ondersteuner van de cliëntenraad: van een leergang waarbij we stilstaan bij de verschillende aspecten van het werk van de ondersteuner tot netwerkbijeenkomsten waar leren, verdiepen en uitwisseling tussen collega’s centraal staat. Daarnaast hebben we dit jaar een tweetal verdiepende modules, waarbij we ingaan op gespreksvaardigheden en coachingsvaardigheden van de ondersteuner.
Bewaarkaart: Medezeggenschap passend organiseren
Hoe doe je dat?
Geplaatst op 16 januari 2022 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Ondersteuners cliëntenraden, Dienstverlening aan cliëntenraden
Als zorgaanbieder ben je verantwoordelijk voor het inrichten van medezeggenschap. Maar daarmee is een goede samenwerking met cliënten en naasten nog geen vanzelfsprekendheid. Deze bewaarkaart biedt handvatten om met elkaar tot een samenwerking te komen die daadwerkelijk betekenis krijgt.
Dilemma’s van ondersteuners tijdens de Week van de Medezeggenschap
Geplaatst op 6 oktober 2021 - Thema's: Ondersteuners cliëntenraden
Als onderdeel van de Week van de Medezeggenschap was er maandagmiddag een bijeenkomst voor ondersteuners van cliëntenraden met als titel: Dilemma’s in het vak van ondersteuner. Aan de hand van…
Basisinformatie medezeggenschap
Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018
Geplaatst op 1 juli 2021 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
In dit boekje staat alle basisinformatie over het werk in de cliëntenraad. Hoe kun je mensen die zorg nodig hebben goed vertegenwoordigen? Welke taken en rollen heeft de cliëntenraad? Op…
Werven nieuwe leden: online cursus, valkuilen én tips
Geplaatst op 19 januari 2021 - Thema's: Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Het is voor veel raden een probleem om nieuwe leden te werven. En er bestaat niet één oplossing voor, het een kwestie van uitproberen wat bij jouw zorginstelling werkt.
Ruimte benutten voor bezoek verpleeghuizen
Geplaatst op 24 juni 2020 - Thema's: Coronavirus, Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Vrijheid en veiligheid
Het is voor veel bewoners van verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen een moeilijke tijd. Hun naasten konden lang niet op bezoek komen en de kans op besmetting van Covid-19 lag op de loer. Gelukkig zijn er sinds 25 mei steeds minder besmettingen en kan steeds meer bezoek worden toegestaan. En mogen mensen naar buiten als ze daar behoefte aan hebben. Op sommige plekken in het land ontstaat frustratie bij bewoners en hun naasten, bijvoorbeeld omdat het openen van de deuren minder snel gaat dan verwacht. Of omdat mensen niet naar buiten mogen. Minister Hugo de Jonge heeft vanavond in een persconferentie aangegeven dat verpleeghuizen zo snel mogelijk de ruimte die er is moeten benutten.
Zorgorganisatie zet eerste stap naar bezoek ín verpleeghuis
Geplaatst op 23 april 2020 - Thema's: Coronavirus, Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Rechten van mensen
Zorgkoepel Envida heeft ‘veilige’ huiskamers op alle vijftien locaties ingericht waar familie en bewoners elkaar toch kunnen ontmoeten en samen koffie kunnen drinken.