Week van reflectie 23-27 nov: dit jaar ‘Ver­wenweek voor de zorg’

Geplaatst op 18 november 2020

Dit jaar is alweer de dertiende Week van reflectie in de zorg. Van 23-27 november staat goede zorg centraal en ruimte voor ethiek. Dit jaar is de Week van reflectie uitgeroepen tot ‘Verwenweek voor de zorg in coronatijd’. Vele zorgorganisaties doen mee en verwennen alle zorgmedewerkers, die zich elke dag met hart & ziel inzetten voor de kwaliteit van de zorg, ook in coronatijd. Een blijk van waardering voor alle inzet.

Verpleegkundigen, verzorgenden, artsen, specialisten, jeugdhulpprofessionals, bestuurders, cliënten en andere betrokkenen gaan tijdens de Week van reflectie in gesprek over goede zorg, en morele vragen en dilemma’s in de dagelijkse praktijk. Ruimte voor reflectie in de dagelijkse hectiek, zeker in deze tijd van corona. De kwaliteit van de zorg staat centraal, met aandacht voor ethiek, zingeving, ethische reflectie en moreel beraad. LOC draagt deze week al jaren een warm hart toe.

Zorgorganisaties verwennen zorgmedewerkers

De Week van reflectie is dit jaar uitgeroepen tot ‘Verwenweek voor de zorg in coronatijd’. Een week om alle zorgmedewerkers te verwennen, die zich elke dag met hart & ziel inzetten voor de kwaliteit van de zorg, ook in coronatijd. Als dank en waardering voor de grote inzet. Bestuurders, directeuren, leidinggevenden en andere betrokkenen in de zorg doen mee, en verwennen in de Week van reflectie medewerkers in hun organisatie. Er zijn al veel enthousiaste initiatieven gemeld, zoals een verwenlunch, ethiekspel voor teams, speciale high tea op de afdeling, en een feestelijke attentie. Bijdragen zijn welkom. Laat weten dat je organisatie meedoet: info@weekvanreflectie.nl. Op de overzichtspagina met inspirerende activiteiten staan allerlei praktijkvoorbeelden van manieren waarop mensen in de zorg concreet in gesprek gaan over de onderwerpen ethiek en reflectie.

Waardering belangrijk voor Waardevolle zorg
Waardering van degenen die de zorg geven is een essentieel element om tot waardevolle zorg te kunnen komen (naast aandacht voor wat van betekenis is voor cliënten en naasten). Het is voor elk mens en zijn gezondheid belangrijk dat hij waardevol werk kan doen en daar waardering voor krijgt. Als iemand niet optimaal zijn werk kan doen, hoe kan een cliënt dan optimale zorg ontvangen? In een serie artikelen in het tijdschrift van LOC Zorg & Zeggenschap gaan we hier komende tijd verder op in – te beginnen met een inleidend artikel in het winternummer dat eind december uitkomt.

In gesprek over goede zorg; inspirerende activiteiten

Verpleegkundigen, verzorgenden, bestuurders, directeuren en leidinggevenden in de zorg, jeugdhulpmedewerkers, artsen, specialisten, en vele anderen gaan in de Week van reflectie in gesprek over goede zorg, en ethische dilemma’s in de dagelijkse praktijk. Zorginstellingen in het hele land organiseren inspirerende activiteiten. Bijdragen zijn welkom. Laat weten dat je organisatie meedoet, en meld activiteiten aan voor de activiteitenagenda Week van reflectie 2020. Doe mee en meld activiteiten aan…

Tip: Beluister ook dit gesprek over kwaliteit van zorg en de invloed van de cliëntenraad daarop. Hierin wordt duidelijk hoe ‘goede zorg’ per individu verschilt en hoe je daar als cliëntenraad naar kunt kijken.
Het gesprek vindt plaats tussen LOC-adviseur Tiske Boonstra en Thom van Woerkom, coördinator Medezeggenschap.

Activiteiten 2020

In de Activiteitenagenda Week van reflectie 2020 vind je inspirerende activiteiten. Daar staan allerlei praktijkvoorbeelden van manieren waarop mensen in de zorg concreet in gesprek gaan over de onderwerpen ethiek en reflectie.

Tijdens de Week van de reflectie wordt er twee keer gratis een digitale inspiratiesessie ‘Ethiek in de praktijk aangeboden. Dit kan een interessante sessie zijn voor cliëntenraden die willen werken aan (een) zorg(organisatie) waar datgene centraal staat wat van betekenis is voor de mensen om wie het gaat. 

Ethiek gaat over de waarden van mensen
Ethiek gaat over waarden van mensen, over moraal – en dus over wat ‘het goede’ in het leven eigenlijk is. Daarmee gaat ethiek ook over wat ‘goede zorg’ voor hen is. Elk mens is uniek en heeft eigen ideeën over wat ‘goed leven’ betekent. Dus om zorg te kunnen bieden die aansluit bij wat belangrijk is voor een cliënt, is het nodig om met elk mens te bepalen wat voor hem of haar goede zorg is. Steeds opnieuw, want een mens ontwikkelt zich, hij blijft niet hetzelfde. Daarbij is reflectie onmisbaar om te kunnen zien of wat er gedaan wordt aansluit bij wat voor cliënten het goede is – en om te ontdekken wat er mogelijk nog anders kan.

Complimenten uitdelen in Week van reflectie

Ook als cliëntenraad kun je tijdens de Week van reflectie (of op andere momenten) aan de zorgverleners laten weten dat je zijn/haar inzet voor goede zorg waardeert. Deel tijdens de Week van reflectie een compliment uit, digitaal of in een postvakje. Alle complimenten maken zichtbaar dat verzorgenden, verpleegkundigen, jeugdhulpmedewerkers en andere professionals zich iedere dag met hart & ziel inzetten voor goede zorg. Bedenk zelf een toepasselijke manier of Download de Complimentenkaart.

Brede samenwerking; initiatief & organisatie

De Week van reflectie is een breed samenwerkingsverband van zorginstellingen, jeugdhulporganisaties, cliënten- en patiëntenraden, Commissies Ethiek, opleidingen, jeugdgezondheidszorg, partners Week van reflectie, regioambassadeurs en andere betrokkenen in het hele land.

Initiatief en concept: AnneMarie Bloemho en Jack van Raay, Ethiek Academy, al twaalf jaar de enthousiaste organisatoren van de Week van reflectie en het startcongres. Gezamenlijke ambitie: de mooie initiatieven in de zorg laten zien en een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van de zorg.

Meer weten?

  • Bezoek de website www.weekvanreflectie.nl
  • Alle vragen over de Week van reflectie en het startcongres:
    • Reflectieteam telefoon 0561 47 51 67 of e-mail info@weekvanreflectie.nl
Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.