Boete mbt het te laat in zorg gaan van een cliënt

Beste mede leden van clientenraaden,

Ik heb een vraag of het volgende probleem zich ook bij jullie organisatie voordoet. 

Het probleem is een gevolg van het personeelstekort bij diverse zorgorganisaties.

De organisatie waar ik in de cliëntenraad zit maar ook andere organisaties krijgen regelmatig de dreiging vanuit de WMO dat ze een boete gaan krijgen door ingebrekestelling. Deze ingebrekestelling heeft te maken met dat de zorgorganisatie zich niet aan de afspraak kan houden binnen welk termijn een cliënt in zorg moet zijn na dat de beschikking is afgegeven. Dit komt doordat er niet voldoende personeel is om de cliënten eerder in zorg te nemen. 

De organisatie doet er alles aan om goed personeel aan te trekken en aan te nemen. Ze kunnen niet iedereen zomaar aannemen omdat dan de kwaliteit van de zorg die ze leveren aanzienlijk zou afnemen. En hierdoor dus ook een cliënt niet goed begeleid kan worden met alle gevolgen van dien. 

Dat dan de gemeentes gaat dreigen met een boete is in mijn ogen niet terecht. Deze dreiging zorgt ook voor onnodige stress bij het personeel. Want tot gevolg kan hebben dat personeelsleden ziek thuis komen te zitten of juist weg gaan bij een zorgorganisatie. 

Tevens, als deze boetes betaald moeten worden, dan is er minder geld dat daadwerkelijk aan de zorg en voldoende personeel besteedt kan worden. De gemeentes waarvan ik weet die dat nu doen zijn van de WMO van West Brabant West. 

Dit is een samenwerkingsverband van gemeenten. De negen gemeenten van West-Brabant West zijn: Bergen op Zoom, Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen, Steenbergen, Woensdrecht en Zundert. 

 

Graag hoor ik of deze problemen ook bij nog meer andere organisaties spelen. 
 

Met vriendelijke groeten,

Tamara Verheijen 

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee! (2)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Corry Musters-Hendrikx 1 jaar geleden

Dag Tamara,

Ik ben nu 3 jaar lid van de CR.

Jouw tekst: De organisatie waar ik in de cliëntenraad zit maar ook andere organisaties krijgen regelmatig de dreiging vanuit de WMO dat ze een boete gaan krijgen door ingebrekestelling. Deze ingebrekestelling heeft te maken met dat de zorgorganisatie zich niet aan de afspraak kan houden binnen welk termijn een cliënt in zorg moet zijn na dat de beschikking is afgegeven. Dit komt doordat er niet voldoende personeel is om de cliënten eerder in zorg te nemen. 

Ik heb nog nooit van een boete gehoord van de WMO omdat iemand niet / te laat opgenomen wordt dan wel zorg geboden kan worden. Overal zijn te weinig verzorgenden, dus we moeten roeien met de riemen die we hebben.

Heb je al wel eens voorgesteld dat zij de zorg komen uitvoeren ipv zo te reageren?                                                           Heel jammer dat deze mensen niet op de hoogte zijn van het GROOOTE tekort aan zorgmensen.

Sterkte hiermee.

 

 

Reageer op dit bericht
1 jaar geleden

Ik heb dit probleem ook al besproken met iemand van het LOC. Ook zij hadden hier nog nooit van gehoord. Maar het gebeurd dus wel, helaas. Het is sowieso vreemd om een boete te geven als het overmacht betreft.

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese