Horen, zien en (zwijgen) ervaren.

Je kent ze vast wel: de beeldjes en tekeningen van de apen met de handen voor de ogen, de oren en de mond. En dan staat erbij horen zien en zwijgen. 

Ik heb dat als kind nooit begrepen: Die handen voor de mond was nog wel logisch, maar hoe kunnen die aapjes dan zien en horen als zij de handen ervoor hebben. Later begreep ik dat het gaat over ‘wat je ogen en oren niet gezien hebben, moet je niet over praten’. 

De beeldjes inspireren mij voor dit blog. Wat mij betreft gaan de beeldjes over de manier waarop mensen luisteren, kijken, ervaren en wat zij daarvan vinden.

Goed communiceren

Cliëntenraden zijn veel met elkaar in gesprek.  Bekijken jullie de zaken goed? Leggen jullie je oor te luister? Of willen jullie de sfeer te voelen? Al luisterend kun je ontdekken wat de voorkeursstijl (leg ik later uit) van de leden van de cliëntenraad of je gesprekspartner is.  Hoe boeiend is dat!

Er is bijna niets zo moeilijk als goed communiceren. 

Dit stukje gaat over ‘in gesprek zijn met elkaar”. Cliëntenraden zijn veel met elkaar in gesprek. Je hoort allemaal hetzelfde, maar na afloop heeft iedereen het net even anders gehoord. Vaak gaat het in ‘mis-communicatie’ niet om de inhoud maar gaat het over de manier waarop iemand iets zegt.  

Valt hier iets te ontdekken dat wellicht te gebruiken is bij het werk in de cliëntenraad?

Elkaar tijdens gesprekken beter begrijpen

Juist als er sprake is van ‘niet gehoord, niet gezien of niet gewaardeerd worden kun je extra op iemands taal letten. Een kort stukje theorie over ‘zintuigelijke waarneming. Eén van de oorzaken van elkaar niet begrijpen is dat mensen verschillende ‘denkstijlen’ hebben. Een onderdeel daarin is de manier waarop mensen waarnemen.  Gedurende het leven ontwikkelt iemand een voorkeur voor het gebruik van een van de zintuigen. De andere zintuigen doen wel mee, maar eentje staat op de voorgrond.  Wanneer mensen met elkaar in gesprek zijn én zij hebben ieder een andere voorkeurstijl ‘aan staan’, dan kan dit soms leiden tot onbegrip; “alsof iemand jouw taal niet begrijpt”. Als je beseft dat iemand een andere manier van waarnemen of zich uiten heeft, dan heb je een sleutel in handen om aan te sluiten bij de ander. Het gevolg is dat je de inhoud / boodschap van wat iemand zegt beter gaat horen.

Wanneer je de zintuigelijke taal van de ander herkent en vervolgens aansluit bij de taal van de ander, hoef je niet te zwijgen en kun je (andersoortige) vragen stellen. Hierdoor ontstaat een andere ervaring.

Hoe zorg je als cliëntenraad ervoor dat iedereen gehoord, gezien en gewaardeerd wordt?  

Luister eens hoe de ander zich verwoordt

Vragen die helpen in het taalgebruik te ontdekken hoe de ander de wereld/ situatie waarneemt.

(i.p.v. zij kan ook hij gelezen worden :- )

  • Wat wil zij van zich laten horen? Wat heeft zij te vertellen? Waar heeft zij oren naar? Is het belangrijk voor haar dat er naar haar geluisterd wordt?
  • Wat wil zij laten zien? Heeft zij het overzicht? Waar kijkt zij naar? Is het belangrijk voor haar dat anderen meekijken met wat zij voor ogen heeft?
  • Wat wil zij teweegbrengen? Wat is haar gevoel? Waar gaat zij voor? Is het belangrijk voor haar om dezelfde ervaringen te hebben?
  • Moet zij eerst iets proeven? Zit er voor haar een luchtje aan? Heeft zij het nog nooit zo zout gegeten? is het voor haar belangrijk dat de ander dezelfde nasmaak heeft?

Er valt veel te ontdekken als het gaat om communicatie.  Op 6 aug organiseert LOC de online workshop: Onderlinge communicatie: Denkwijzen en taalpatronen? Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.