Ook in gesprek?
Klazien Teeuwissen
Geplaatst op 13 augustus 2020
Gesprekken met cliëntenraadsleden: een win-win situatie. Cliëntenraadsleden reflecteren op hun eigen werkelijkheid. LOC hoort wat er speelt en neemt dit mee bij de belangenbehartiging richting landelijke partijen. En in de ontwikkeling van LOC-dienstverlening. En ik, LOC-adviseur, leer tijdens de gesprekken over de dagelijkse praktijk van raden.
Gezien, gehoord en betrokken
Wat opvalt is hoe belangrijk het is voor cliëntenraden om gezien, gehoord en betrokken te worden door bestuurders. Het frustreert een raad wanneer er geen andere keus is dan volgen, vragen en afwachten. Ook het contact met de achterban is een uitdaging.
Goede medezeggenschap
Cliëntenraden vertellen ook wat werkt om de medezeggenschap goed te laten verlopen. Door gebruik te maken van elkaars talenten, goed te luisteren naar wat beleid betekent voor cliënten en te zorgen dat de achterban je kent en je weet te vinden.
Tips cliëntenraden
Cliëntenraden vinden het prettig om de tijd te nemen en als cliëntenraad met elkaar in gesprek te zijn en tips vanuit LOC te krijgen. Nieuwe kansen komen naar voren en het inspireert om verder te gaan.
Ook ervaringen delen met LOC? Neem gerust contact met mij op via vraagbaak@loc.nl of 030 284 3200. Ik kan gratis langskomen in september of oktober. Op een andere manier met elkaar in gesprek gaan is natuurlijk ook mogelijk! Reacties op deze pagina kan ik na mijn vakantie (na 7 september) beantwoorden.
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:
