Uit het niets mondkapjes verplichten! Waar is de medezeg­genschap gebleven?

Als voorzitter van de locale clientenraad van een van de verpleeghuislocaties van een Rotterdamse zorginstelling ben ik blij dat door het ministerie is voorgeschreven dat versoepeling van de bezoekregeling afgestemd moet worden met de clientenraad. Nou liep die afstemming de afgelopen maanden al niet zo lekker. Zo'n proces op gang brengen kost tijd, zeker als het van ver moet komen. en dat was in deze situatie het geval. Het was heel prettig dat vanuit het ministerie werd geformuleerd dat de (lokale) clientenraad zijn instemming moet verlenen aan een voorgenomen besluit inzake de bezoekregeling.

Wat schetst mijn verbazing? Vrijdagochtend 30 juli valt er een bericht in mijn digitale mailbox met het onschuldig lijkende bericht: 'Hierbij de laatste ontwikkelingen rondom Corona en de maatregelen die hiervoor binnen onze verpleegtehuizen van toepassing zijn.' Ik zit in de tuin en het is in de schaduw 30 graden. Pas na een paar uur open ik de mail en lees de eerste dikgedrukte regel,:

'Komt u op bezoek? Mondkapje nodig'  Ik lees verder met stijgende verbazing en schrik verder : 'Helaas is de afgelopen weken – en zeker in de regio Rotterdam – weer een toename geconstateerd van de verspreiding van het Corona-virus. Daarom hebben de Raad van Bestuur en directie besloten om het preventief gebruik van een mondkapje verplicht te stellen voor onze medewerkers en vrijwiligers wanneer de anderhalve meter afstand regel niet nageleefd  kan worden.  Voor bezoekers van onze locaties geldt deze verplichting altijd. Dit verplichte gebruik gaat in vanaf zaterdag 1 augustus 2020.'                                                                                                                                                       

Ik lees en herlees de tekst. De locatie waar mijn vader verblijft, is altijd Coronavrij geweest. Alle andere locaties zijn al  minimaal twee weken Coronavrij! In de nieuwsbrieven werd daar elke keer trots melding van gemaakt!                                                                                                      En waar is de afstemming, het overleg, het gesprek? De clientenraad had toch instemmingsrecht? En ik wat is de onderbouwing van deze maatregel. Het lijkt me dat zo'n maatregel wel gerechtvaardigd en billijk moet zijn. 

Natuurlijk leidt een toename in aantal testen tot een toename van Corona-positieve besmettingen. Maar vinden die besmettingen specifiek plaats in Rotterdamse verpleeghuizen? Volgens de Rotterdamse burgemeester ligt de oorzaak van de toename besmettingen bij samenscholingen van studenten en bij moslims. Die groepen zijn volgens mij nou net niet vaak te vinden in verpleeghuizen. Dan maar eens kijken op het dashboard naar het aantal IC-opnames en het aantal sterfgevallen. Daar lees ik dat de afgelopen 7 dagen het aantal ziekenhuisopnames is gestegen met 2. Twee! Ik heb begrepen dat de cijfers op het dashboard achterlopen op de werkelijkheid. Loopt de situatie uit de hand? Ik bel wat rond en wat blijkt? Alle verpleeghuizen van alle grote zorginstellingen in Rotterdam stuurden een qua tekst vrijwel identieke brief rond. Ik kijk op de website van Conforte. Daar staat hierover geen informatie. Nou ja zeg. Wat gebeurt er hier? Dat kan toch niet! Ben ik de enige die hier een naar gevoel van krijgt?

Ik ben heel benieuwd of bij andere Rotterdamse instellingen de clientenraad wèl betrokken is bij deze nieuwe regel. En naar de rechtvaardiging en billijkheid. Intussen ga ik uitzoeken wat de opties zijn voor een reactie.     

  

Download artikel als PDF

Reageer op Marlies Engel Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Annemarie Zirkzee 3 jaar geleden

Inmiddels zijn er op een aantal locaties, ondanks de mondkapjes besmettingen. Gelukkig niet op de locaties waar onze cliëntenraad actief is. Heel opvallend is dat vrijwel alle positief besmette bewoners geen symptomatische klachten hebben. Ze vertonen dus geen ziekteverschijnselen. Deze bewoners worden op cohort-afdelingen geplaatst en de (enkele) positief geteste zorgmedewerker moet 14 dagen thuis in quarantaine. Geen enkele bewoner, behorende tot de kwetsbare groep is opgenomen in het ziekenhuis of op de IC. Bij navraag bij de GGD bleek deze situatie in de regio vaker voor te komen.

Zijn er clientenraden die deze situatie herkennen en betrokken zijn bij aangepaste locatiegebonden afspraken? En welke afspraken zijn er gemaakt?

 

Reageer op dit bericht
Marlies Engel 3 jaar geleden

Voorkomen is altijd beter dan genezen, lijkt mij. Ik werk zelf in een verpleeg- en verzorgingshuis in de periferie van Rotterdam. Bij ons draagt het personeel al maanden mondkapjes, net zoals het bezoek. Bij het invoeren van de bezoekregeling in mei was dat al verplicht, als aanvullende maatregel naast de afstand, glazen schermen tussen bezoek en bewoners en handdesinfectie. Hier zijn de cliëntenraden altijd betrokken geweest bij alle maatregelen en de versoepelingen.

Ik snap dat u verbolgen bent over het gebrek aan communicatie vanuit bestuur/directie, maar ik zou als CR het gebruik van mondkapjes juist toejuichen. Dat het huis waar uw vader verblijft zo lang gevrijwaard is gebleven is denk ik meer geluk dan wijsheid…

Reageer op dit bericht
Annemarie Zirkzee 3 jaar geleden

Beste Marlies,

Natuurlijk is preventie beter dan genezen. Daar ben ik het volmondig mee eens. Maar tegen elke prijs? Er zijn ook andere afwegingen bij het mondkapjesbeleid. Om een paar voorbeelden te noemen: Welbevinden, intermenselijk contact, communicatie in afstemming, bejegening. Een paar jaar gelden liep ik op hakken over de afdeling waar mijn dementerende moeder was opgenomen. Ik werd aangesproken door de manager. Of ik op mijn blote voeten verder wilde lopen. Het tikken van mijn hakken zou mogelijk bij bewoners een traumatische gebeurtenis tijdens de tweede wereldoorlog kunnen triggeren, waardoor paniek of onrust zou kunnen ontstaan. Dat moest voorkomen worden.  Nu vraag ik mij af wat een mondkapje bij een dementerende zou kunnen triggeren. En hoe stel je vast dat dat er een verband bestaat tussen de trigger en het gedrag? Dit is een zaak die het algemeen beleid betreft en de cliëntenraad heeft hier als belangenbehartiger verzwaard adviesrecht over. Het is niet aan de cliëntenraad om de preventieve functie van een mondkapje in twijfel te trekken. Wel moet de cliëntenraad betrokken worden bij een maatregel, zodat het perspectief van de bewoner een plek krijgt bij de afweging. Dat is nu niet gebeurt.

Reageer op dit bericht
Gerard Geelhoed 3 jaar geleden

Beste, niet leuk als je deze berichten leest.

Wij wonen op Noord-Beveland dus niet in het Rotterdamse, Voorzitter CR Stichting Ouderenzorg Noord-Beveland en we worden vanaf het eerste moment van een voornemen betrokken bij de besluitvorming als er iets wijzigd, ook als er een vermoeden van Covid 19 is, en er getest wordt dit is altijd!!! binnen  een dag bekend dus korte lijnen en kortdurende onzekerheid.

We moeten voorzichtig blijven maar tot nu is er nog geen positieve besmetting geweest gelukkig

onze lijnen zijn zeer kort met de directie en dat is heel plezierig er wordt naar ons geluisterd als we bedenkingen hebben  of ook als we willen versoepelen  maatwerk is ons uitgangspunt.

veel succes iedereen

 

Reageer op dit bericht
Annemarie Zirkzee 3 jaar geleden

Beste Gerard,

Goed om te lezen dat uw cliëntenraad vanaf het eerste moment betrokken is bij de besluitvorming en dat er naar de cliëntenraad geluisterd wordt. Dat is een teken dat medezeggenschap gewaardeerd wordt. En dat  is helaas lang niet overal het geval.

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese