Inspirerend voorbeeld: Nieuwsbrief Cliëntenraad GGNet
Als cliëntenraad zijn er verschillende manieren om in contact te staan met je achterban. Via een folder, een digitaal mededelingenbord, een website, social media, een artikeltje in de krant, een themabijeenkomst, een welkomstpakket voor nieuwe cliënten/bewoners. Het ene middel is vooral geschikt om informatie vanuit de cliëntenraad te zenden. Andere middelen lenen zich juist weer beter voor het ophalen van signalen.
Recent ontvingen we een mooi voorbeeld van de Centrale Cliëntenraad van GGNet, specialist voor mensen met psychische problemen en hun naasten. Ze brengen sinds kort een nieuwsbrief uit richting hun achterban. “De Centrale Cliëntenraad van GGNet lanceert deze nieuwsbrief omdat we alle cliënten van GGNet willen meenemen in wat wij zoal doen om jullie belangen te behartigen.” Juist in tijden van corona is het moeilijk om afdelingen te bezoeken en signalen op te halen. Een nieuwsbrief kan dan uitkomst bieden.
Een nieuwsbrief vullen
Een nieuwsbrief vullen lijkt soms best een klus. De cliëntenraad van GGNet geeft een paar hele mooie voorbeelden van rubrieken, die ook inspirerend kunnen zijn voor andere cliëntenraden:
- Ze gebruiken de eerste twee nieuwsbrieven om de leden van de cliëntenraad voor te stellen.
- Er is een rubriek met onderwerpen die recent door de cliëntenraad besproken zijn (zoals voedingsbeleid, samenwerking met externe partners en sollicitatiegesprekken).
- In de nieuwsbrief deelt de cliëntenraad ook dat er een werkgroep gestart is met het schrijven van een nieuwe medezeggenschapsregeling. Hierin wordt precies geregeld hoe GGNet en de cliëntenraad met elkaar om moeten gaan volgens de wet.
- Er is ook ruimte voor algemeen nieuws, zoals een berichtje over het gebruik van de corona-app en het meldpunt zorgwekkend gedrag.
- Verder wordt via de nieuwsbrief een eigen podcastserie van GGNet onder de aandacht gebracht.
- En tenslotte wordt de nieuwsbrief ingezet om nieuwe leden voor de cliëntenraad te werven.
Meer lezen?
- Geïnteresseerd in de nieuwsbrief van GGNet? Je kunt je hier aanmelden.
- In dit artikel van LOC lees je meer over InContactStaan met je achterban en vind je ook een verwijzing naar een brochure en bewaarkaart over dit onderwerp.
- Tijdens de Week van de Medezeggenschap stond één van de dagen ook in het teken van in contact staan met je achterban.