Opvang van Oek­raïen­se vluchtelin­gen in woon­zorglocaties en de rol van de cliënten­raad

Geplaatst op 21 april 2022

Met de komst van vele mensen die vluchtten vanuit Oekraïne, maakten ook verschillende zorgorganisaties plek om hen een onderdak te bieden. De afgelopen weken ontving LOC diverse vragen over de opvang van Oekraïners in woonzorglocaties en de rol van de cliëntenraad daarbij. In dit bericht informeren we je hierover.

De afgelopen periode maakten veel zorgorganisaties plek voor de opvang van Oekraïnse vluchtelingen. Actiz meldt op haar website bijvoorbeeld dat meer dan 1500 plekken zijn gerealiseerd, onder andere in (deels) leegstaande gebouwen. Op welke punten is het vanuit de medezeggenschap belangrijk om betrokken te zijn?

Tijdig informeren

Bij de opvang van vluchtelingen is het tijdig informeren van de cliëntenraad van belang. Wonen er mensen in het pand waar Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen, betrek dan de lokale cliëntenraad bij de plannen. Betrek de cliëntenraad bij het waarom en hoe en de wijze waarop communicatie naar bewoners en vertegenwoordigers plaatsvindt. Als opvang plaatsvindt op een leegstaande locatie, dan is in ieder geval het informeren van de centrale cliëntenraad van belang.

Zorg er als cliëntenraad voor dat je goed op de hoogte bent, betrokken bent en blijft. Bevraag de zorgorganisatie op de overwegingen bij de opvang en vraag wat dit concreet betekent voor de mensen die al wonen in het betreffende gebouw. Blijf dit zeker ook inventariseren bij de mensen zelf.

Formele rechten van de cliëntenraad

  • Heeft de opvang van vluchtelingen direct invloed op zaken die de bewoners direct aangaan, zoals mogelijkheden voor daginvulling of voeding? Of betekent de opvang dat er wijzigingen nodig zijn in voor cliënten geldende regelingen, dan heeft de cliëntenraad daarover instemmingsrecht.
  • Bij de opvang van vluchtelingen met een indicatie voor Wlz-zorg kan instemmingsrecht aan de orde zijn (het algemene beleid ter zake van de toelating van cliënten tot de zorgverlening en beëindiging daarvan)
  • De cliëntenraad kan altijd gebruik maken van zijn ongevraagd adviesrecht als er signalen zijn waar de raad iets mee wil.

Tip! De cliëntenraad kan altijd ongevraagd adviseren. De cliëntenraad zou dus ook kunnen adviseren aan de zorgorganisatie om vluchtelingen op te vangen of om iets te doen voor / met vluchtelingen in de eigen buurt/gemeente.

Deel je ervaringen

We zijn benieuwd naar de manier waarop jullie organisatie een rol speelt in de opvang. Deel graag je eigen ervaringen, mooie voorbeelden en tips voor andere cliëntenraadsleden. Dat kan via een reactie achter onderaan dit bericht. 

Heb je een vraag hierover? Neem dan contact op met de Vraagbaak van LOC. Iedere werkdag telefonisch bereikbaar via 030 – 284 32 00 of mail naar vraagbaak@loc.nl.

Verder lezen

Download artikel als PDF

Praat mee! (1)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Claire 2 maanden geleden

Bij de Parnassiagroep wordt er alles aan gedaan om een plekje te vinden voor deze mensen. De cliëntenraad komt met ideeën en samen met de medewerkers proberen wij het beste van te maken. Het grijpt mij persoonlijk ook behoorlijk aan. De wapenindustrie is een doorn in het oog en ik denk dat we een hele sombere toekomst tegemoet gaan.  Dus maar doen wat we kunnen en ons hart laten spreken. Claire

Reageer op dit bericht

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.