Praat mee over de Thuiszorg: De PREM helpt de cliëntenraad om aan te sluiten bij wat er speelt in de thuiszorgorganisatie
Klazien Teeuwissen
Geplaatst op 10 februari 2020
LOC faciliteert cliëntenraden om met elkaar uit te wisselen. In de reeks Praat Mee over de thuiszorg nodigt LOC-adviseur Klazien Teeuwissen je uit om met elkaar van gedachten te wisselen, ervaringen en inzichten te delen. Over wat er anno 2020 nodig is om de taak van de cliëntenraad thuiszorg goed uit te voeren. Zo leren we van elkaar en kunnen we tips met elkaar delen.
2e STELLING – De PREM helpt de cliëntenraad om aan te sluiten bij wat er speelt in de thuiszorgorganisatie
De cliëntenraad mag vragen toevoegen aan het jaarlijkse PREM onderzoek (Patient Reported Experience Measurement. Dit is een manier om input te krijgen voor je medezeggenschapstaak.
1. De PREM in 2019 was er een nulmeting. Een belangrijke taak van de Cliëntenraad is om de ontwikkelingen te volgen. Wat betekent dit voor de individuele cliënt? Geldt dit voor een specifieke groep of wellicht voor alle cliënten? Welke acties gaat de cliëntenraad ondernemen? Of heeft de cliëntenraad al ondernomen?
2. Daarnaast kan de cliëntenraad n.a.v. de uitkomsten een (jaar) thema kiezen om verder te onderzoeken en met achterban over te communiceren.
3. De cliëntenraad kan de achterban in begrijpelijke taal informeren en hun kennis/inzicht vanuit cliëntenperspectief toevoegen.
VRAAG:
Hoe kom je als cliëntenraad aan de informatie om invloed uit te oefenen en (hoe) helpt de PREM daarbij?
Praat ook mee en laat onder aan deze pagina je reactie achter.
Praat ook mee bij de eerdere stellingen in deze reeks over de thuiszorg:
#1: Praat mee! De AVG lijkt een grote blokkade voor contact met de achterban!
Dank u wel voor uw reactie. Informatie van de achterban krijgen is echt een uitdaging voor de cliëntenraden in de thuiszorg. Via deze Praat mee’s hoop ik dat cliëntenraden hun ervaringen willen delen. Om te leren en ekaar te inspireren.
Laatst hoorde ik van een cliëntenraad die gebruik maakt van panels. Een paar keer per jaar wordt dan een vraag voorgelegd aan een aantal cliënten/verwanten, die zich daar van te voren hebben opgegeven. Dit kan vanaf thuis, per mail of op papier. Dit geeft de cliëntenraden de mogelijkheid om inspraak te organiseren en informatie te krijgen. ‘
Wat betreft de PREM kan een goede vraag aan de organisatie zijn; wat doet u met de uitkomsten? Waar liggen verbeter kansen? De globale antwoorden dagen uit om specifiek te worden: wat precies gaat er zo goed of loopt niet? Ook belangrijk te realiseren bij het toevoegen van een vraag aan de PREM. Dit is een recht van de cliëntenraad. Maak je globale vraag specifiek!
De online trainingen van LOC zijn op dit moment ook een goede manier om je te laten inspireren en van te leren. Ook kan een CR of lid zich aansluiten bij de netwerken zie ook https://www.clientenraad.nl/nieuws/succesvolle-proef-loc-met-netwerkbijeenkomsten-in-regio/
Ja, hoe kom je aan i formatie uit je achterban is een probleem, ouder en kwetsbaar, daar ben je al druk zat mee, blij dat je hulp krijgt. PREM is heel algemeen, geeft Tot Nu toe weinig aanknopingspunten. In gesprek, rondje langs cliënten lijkt de enige oplossing, maar niet haalbaar, want te intensief. Praat mee, betekent dat ik ook andere reacties zie. Hoe organiseert de LOC dit ?
Begrijp ik het goed dat u 2 belangrijke thema’s benoemd om te onderzoeken: ‘krijgt iedereen de benodigde zorg? en ‘zijn er genoeg teams in het land?’
Is dit informatie die je uit de PREM kunt halen? Of is er een andere manier om aan antwoorden op deze thema’s te krijgen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Kan iedereen die zorg nodig heeft het ook krijgen.zijn er genoeg teams in het land .