Cliënt & raad: Jarich van der Molen – Mediant
In de rubriek Cliënt & raad van LOC tijdschrift Zorg & Zeggenschap vertellen cliëntenraadsleden over hun werk, onderliggende motivaties en de wederzijdse versterking met LOC. In de aflevering uit de herfsteditie ’25: Jarich van der Molen, voorzitter centrale cliëntenraad Mediant, ggz-organisatie Twente.
Jarich zit sinds 2015 in de centrale cliëntenraad. Eerst als lid, daarna als penningmeester en sinds twee jaar als voorzitter. De raad bestaat op dit moment uit tien leden, drie aspirant-leden en er staan er vier op de wachtlijst.
Een wachtlijst, dat hoor je niet vaak
“Klopt. Dat is het resultaat van een succesvol pr-off ensief. Een paar jaar geleden hadden we nog maar vijf leden. Toen zijn we echt gaan zoeken naar gedreven mensen die iets toevoegen en bijdragen. Wat ook erg geholpen heeft is dat de nieuwe bestuurder een brief stuurde naar alle behandelaren met het verzoek om hun voelsprieten uit te steken naar potentiële nieuwe leden en ze te attenderen op de cliëntenraad. Ook delen we folders uit en is er een filmpje te zien op de beeldschermen op de locaties. Dat heeft bij elkaar veel mensen opgeleverd. Nu hebben we een gemotiveerde groep die het waardevol vindt om verbonden te blijven.”
Waar merk je aan dat de medezeggenschap en de inbreng van het cliëntperspectief zo goed geregeld zijn bij Mediant?
“Medezeggenschap is een belangrijk speerpunt van het bestuur, zowel van het vorige als het huidige. Vanaf het begin hadden we de beschikking over goede faciliteiten en ondersteuning. En dat was dus al zeker tien jaar voordat de Wmcz 2018 in werking trad. Wij merkten bij cliëntenraden om ons heen dat zij vanaf dat moment beter gefaciliteerd worden. Dat hadden wij al lang voor elkaar. Soms kwamen er mensen bij onze cliëntenraad op gesprek die helemaal in de vechtstand stonden, omdat ze dat zo gewend waren. Maar bij ons is het helemaal niet nodig om te moeten vechten voor elke vierkante centimeter.”
Over welke faciliteiten beschikken jullie?
“We hebben twee ondersteuners. En we beschikken over drie kantoren met laptops en een grote vergaderruimte. We kunnen volledig meedraaien in de infrastructuur van Mediant; zo halen we veel informatie van het intranet. En we hebben een goed budget.”
Geef eens een voorbeeld van hoe jullie altijd vroegtijdig worden meegenomen in nieuwe plannen?
“Het bestuur wilde een nieuw strategisch vastgoedplan. Daartoe was een aantal sessies georganiseerd waarbij we als cliëntenraad volop betrokken waren. Een aantal cliëntenraadsleden is aangesloten bij verschillende werkgroepen. Door in een vroegtijdig stadium de LOC Bouwpool in te schakelen, wisten we precies wat er speelde en waar we op moesten letten. Samen met de organisatie hebben we een rondje langs de afdelingen gemaakt die echt aan vervanging toe zijn. Daarna volgde een presentatie van de programmamanager, waaraan we kritische vragen hebben gesteld. Zowel door ons als door Jan Meerpoel en Huub Kamsma van de LOC Bouwpool. Zij waren onder de indruk van hoe transparant het hier is en hoezeer wij betrokken worden bij het proces. Inmiddels hebben we positief geadviseerd op het vastgoedplan. We worden ook weer volop betrokken in nieuwe werkgroepen zodra er groen licht is vanuit de gemeente. Maar nieuwbouw is één onderwerp naast de vele andere op ons bordje. Ik vind het ontzettend leuk om me samen met een fantastische groep mensen te verdiepen in die verscheidenheid aan onderwerpen.”
“Bij ons is het niet nodig te moeten vechten om elke centimeter”
Wat waardeer je het meest in de samenwerking met het bestuur?
“Dat ze ons de ruimte geven om het ergens niet mee eens te zijn. Dat stimuleren ze ook echt. We worden goed gefaciliteerd, maar daarvoor hoeven we niet precies te doen wat het bestuur wil. Het bestuur vraagt juist om tegengas als dat nodig is. En als we dat doen, kan iedereen daar ook goed mee omgaan.”
Maken jullie, naast de Bouwpool, gebruik van andere LOC-diensten?
“Cliëntenraadsleden gaan soms naar cursussen van LOC. We hebben ook een keer, toen er veel nieuwe leden waren, de cursus ‘Welkom in de cliëntenraad’ hier op locatie laten geven. Ik ben wel eens bij een regionale netwerkbijeenkomst geweest. En we bestellen bewaarkaarten over diverse onderwerpen en stellen af en toe vragen aan de Vraagbaak.”
Download artikel als PDF





