Cliënten­raad Mediant zichtbaar via nieuw animatiefilmpje

Geplaatst op 12 september 2021

Op schermen in wachtkamers en algemene ruimtes van Mediant wordt onderstaand animatiefilmpje getoond. In dit filmpje stelt de cliëntenraad van Mediant zich voor aan de mensen die zorg ontvangen. En nodigt de raad hen actief uit om contact op te nemen wanneer iets beter kan.

Bekijk het filmpje

Bekijk het filmpje dat de cliëntenraad samen met de zorgorganisatie heeft laten ontwikkelen:

Meer informatie over de cliëntenraad van Mediant: www.mediant.nl/clientenraad

Zichtbaarheid van de cliëntenraad

Zichtbaarheid van de cliëntenraad

In Contact Staan is de motor van medezeggenschap
Door als cliëntenraad goed met cliënten en naasten in contact te staan, weet je als cliëntenraad wat de mensen nodig hebben en hoe zij de zorg en ondersteuning ervaren. Wanneer je je als cliëntenraad laat voeden met ervaringen van cliënten en naasten voer je het gesprek met de zorgorganisatie effectiever. En werk je met cliënten en de zorgorganisatie samen aan waardevolle zorg. 

Wmcz 2018
Ook de Wmcz 2018 geeft aan dat de cliëntenraad regelmatig wensen en meningen moet inventariseren. En moet terugkoppelen wat hij heeft gedaan en wat het resultaat is van zijn werkzaamheden. In de praktijk is het voor veel cliëntenraden een opgave om goed contact te hebben met de achterban.

Maatwerk
Er is niet één goede manier. In contact staan vraagt om maatwerk. Denk na wie je wilt bereiken, wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt doen en wat je daarbij nodig hebt. Het is de raad die het contact legt, maar de zorginstelling dient daarbij te ondersteunen. Vraag informatie en/of ondersteuning bij de communicatieadviseur van de zorginstelling.

Zichtbaar zijn
Sluit aan bij activiteiten of andere (digitale) contactmomenten die de zorginstelling organiseert. Wees zichtbaar. Leg contacten én onderhoud contacten. Ook met andere cliëntenraden, binnen de eigen zorgorganisatie of daarbuiten. Maak de agenda en notulen bekend. Ook dat kan zichtbaarheid vergroten. 

Op de hoogte
Een cliëntenraad met een gezicht is makkelijker bereikbaar. Een raad die op de hoogte is van wensen en suggesties van bewoners of cliënten kan een goed onderbouwd advies geven. Daarmee draagt de raad bij aan het verbeteren van de kwaliteit van leven. En dat is waar medezeggenschap om gaat en waar de cliëntenraad voor staat.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.