Informatie als basis voor medezeg­genschap

Geplaatst op 1 december 2021

Op 23 november was de landelijke dag voor cliëntenraden die actief zijn in zorg thuis en ambulante begeleiding. Dit jaar was het thema ‘actieve en inactieve manieren van informatie rondom de cliënt’. Helaas moesten ook wij uitwijken naar een online variant. Maar dat mocht de pret niet drukken van goede informatie uitwisseling, leren van elkaar en vooral het delen van pareltjes.

Informatie

Zorgorganisaties hebben enorm veel en diverse informatie over de (zorg aan) cliënten. En er zijn veel verschillende manieren waarop zorgorganisaties die gegevens bijhouden en delen. Een groot deel van de informatie is ook relevant voor het werk van de cliëntenraad. Hoe weet je wat je als cliëntenraad kan vragen, waar je gebruik van kan maken en wat je met die informatie kan? Tijdens deze landelijke (online) bijeenkomst hebben we het daar met een een twintigtal deelnemers over uitgewisseld. 

Cliëntenraden hebben vanuit de wet het recht op informatie. Als cliëntenraad heb je dus het recht om bepaalde informatie te ontvangen / op te vragen om je werk te kunnen doen.

We begonnen door op een rij te zetten welke informatie er allemaal is rond cliënten. En welke informatie je inactief kunt gebruiken, ook als cliëntenraad. Inactief in de zin van dat die informatie al beschikbaar is bij de organisatie. Denk aan klachtenoverzichten, (kwaliteits)plannen, incidentenmeldingen, tevredenheidsonderzoeken en meer. Vraag wat er is en kijk hoe je het kan gebruiken om de stem van de mensen die zorg ontvangen te laten gelden.  

Cliëntenraden zijn daarnaast verplicht om zelf actief informatie op te halen uit de achterban van mensen die zorg ontvangen. En om informatie vanuit de cliëntenraad aan de cliënt te brengen. Dit kan extra lastig zijn in de thuiszorg en ambulante zorg/begeleiding. 

We stonden met elkaar stil bij de actieve manieren van informatie rond de cliënt. We spraken met elkaar over panels, (digitale) zichtbaarheid van de raad en privacy regels. Mooie parels die naar voren kwamen zijn samen met een cliëntenraadslid op de duofiets, een belronde of een bijeenkomst waar je ook wat leuks krijgt of kan doen naast een praatje van/met de cliëntenraad. Deelnemers gaven aan dat het leuk en informatief was om aan te sluiten. “Ik heb super veel opgeschreven en kan met heel veel ideeën aan de slag”. 

De online bijeenkomst heeft de uitwisseling gelukkig niet in de weg gestaan. Ook voor cliëntenraden zijn verschillende soorten online ontmoetingen een mogelijkheid om met elkaar en met de achterban contact te onderhouden. Wij hopen in elk geval volgend jaar weer zowel fysiek als online mooie uitwisselingen mogelijk te maken. Zien we je dan (weer)?!

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.