Praat mee over de Thuiszorg: weet jij wat er speelt bij de achterban?

LOC faciliteert cliëntenraden om met elkaar uit te wisselen. In de reeks Praat Mee over de thuiszorg nodigt LOC-adviseur Klazien Teeuwissen je uit om met elkaar van gedachten te wisselen, ervaringen en inzichten te delen. Over wat er anno 2020 nodig is om de taak van de cliëntenraad thuiszorg goed uit te voeren. Zo leren we van elkaar en kunnen we tips met elkaar delen.

STELLING 3 – In de thuiszorg spelen altijd dezelfde onderwerpen

Een van de meest gehoorde klachten in de thuiszorg/wijkverpleging is dat de zorg niet op de afgesproken tijd komt, er veel zorgverleners komen én dat cliënten alleen vanuit de eigen situatie denken.  Het zijn bekende onderwerpen, maar het is voor een cliëntenraad een valkuil om aan te nemen dat het daarom geen zin heeft om energie te steken in het achterhalen van informatie bij de achterban. Wees nieuwsgierig naar wat er precies speelt.

Voor een cliëntenraad is het belangrijk om feiten boven tafel te krijgen en te weten wat de betekenis daarvan is.

Voorbeelden van vragen naar feiten:

  • Zijn er afspraken gemaakt met jou (de cliënt) met betrekking tot planning van de zorg? Zo ja, staan die op papier, worden de afspraken geëvalueerd?
  • Hoe wordt jij (de cliënt) geïnformeerd over het wijzigen van tijdstip? Zowel op kort als lange termijn. 

Voorbeelden van vragen naar de beleving of gevolgen.

  • Hoe is het voor jou wanneer je moet wachten op zorg? Wat doet dit met je? welk effect heeft dit op je? (Sommige mensen worden daar bijvoorbeeld onrustig door, of kunnen dan niet op tijd naar hun afspraken of het maakt hen niet uit.)
  • Durf je zorgverleners aan te spreken op niet nakomen van afspraken? Zo nee, waarom niet? (Vind je dat wellicht moeilijk omdat de zorgverleners het altijd druk hebben?)

Deze informatie helpt de cliëntenraad om een advies te onderbouwen of in gesprek te komen met bestuurder of manager. 

VRAAG:

Welke vraag zou jij willen stellen aan de achterban in de thuiszorg?

 

Praat ook mee en laat onder aan deze pagina je reactie achter. 

Praat ook mee bij de eerdere stellingen in deze reeks over de thuiszorg:
#1: Praat mee! De AVG lijkt een grote blokkade voor contact met de achterban
#2: Praat mee! De PREM helpt om te weten wat er speelt in de organisatie

 

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee! (2)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Frederieke van Nieuwenhuijzen 9 maanden geleden

Ik zou een vraag willen stellen over veiligheid: houden de medewerkers zich aan hun legitimatieplicht en wordt het doorgegeven wanneer er iemand anders komt dan verwacht/afgesproken? Vooral in de grote steden is dit belangrijk, men moet er op kunnen vertrouwen dat de persoon die voor de deur staat ook echt van de thuiszorg is.

Reageer op dit bericht
Klazien Teeuwissen 9 maanden geleden

@frederieke, dank je wel dat je deze vraag met ons deelt. Een belangrijk onderwerp, want steeds meer mensen voelen zich kwetsbaar in hun eigen huis. In de WMCZ 2018 valt het 0nderwerp ‘Veiligheid’ onder de instemmingsrechten van de cliëntenraad. Als je weet hoe het gaat en wat dat betekent voor de mensen die thuis wonen, kun je ook gebruik maken van het recht om ongevraagd advies te geven.

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.