Waar­devol­le inzet LOC-vrij­williger Henk Smets bekroond met een lintje

Geplaatst op 19 september 2022

Een eindeloze lijst met vrijwillige verdiensten levert Henk Smets uit Terneuzen een lintje op. Al meer dan een halve eeuw zet Henk Smets uit Terneuzen zich belangeloos in voor tal van zaken. Daar kreeg hij vorige week dinsdagavond een koninklijke onderscheiding voor. Zo schreef de PZC uit Zeeuws-Vlaanderen.

Henk Smets met Piet van der Maas (Raad van bestuur ZorgSaam) en burgemeester van Terneuzen Erik van Merienboer

Lees hier het volledige artikel in de PZC: “Een eindeloze lijst met vrijwillige verdiensten levert Henk Smets uit Terneuzen een lintje op”

LOC juicht het toe dat mensen die zich inzetten om de stem van mensen die zorg nodig hebben te vertegenwoordigen de waardering krijgen die zij verdienen. Met vele anderen zijn we ook zeer dankbaar voor de tomeloze inzet van Henk als vrijwilliger voor LOC bij de expertpool Zorg & Geld en het adviesforum. Via deze weg feliciteren we Henk Smets dan ook van harte met deze koninklijke onderscheiding! Een mooie gelegenheid om ook alle anderen die zich hard maken voor cliënten voor hun inzet te bedanken.


In de vorige editie van LOC-tijdschrift Zorg & Zeggenschap zetten we Henk Smets, ook vrijwilliger voor LOC, al in het zonnetje. In de rubriek Cliënt & raad vertelde Henk Smets (80), tot vorige week cliëntenraadsvoorzitter Thuis- en Ouderenzorg ZorgSaam Zorggroep Zeeuws-Vlaanderen, over zijn werk, onderliggende motivaties en de wederzijdse versterking met LOC. Hieronder les je het artikel:

“Medezeggenschap begint lokaal. Dicht bij mensen.”

Zorggroep ZorgSaam biedt ziekenhuiszorg, ambulancezorg, thuiszorg en ouderenzorg in Zeeuws-Vlaanderen. Er zijn negen lokale raden in de Thuis- en Ouderenzorg (TOz). De voorzitters vormen samen de cliëntenraad TOz. Afgevaardigden uit de cliëntenraden Ziekenhuiszorg en Thuisen Ouderenzorg vormen samen de centrale cliëntenraad waar Smets wisselend onafhankelijk voorzitter van is.

Na 19 jaar neem je afscheid van het cliëntenraadswerk. Hoe ben je ooit begonnen?
“Mijn schoonmoeder woonde in verzorgingshuis De Lange Akkers. Al snel werd ik daar, nét gepensioneerd fysicus, voorzitter van de cliëntenraad. Dat ben ik nog steeds, omdat medezeggenschap lokaal begint. Dicht bij mensen. Je moet weten wat daar leeft, op de locaties gebeurt het.”

Wat was jouw drijfveer in al die jaren?
“De visie Waardevolle zorg van LOC. Hoe kun je zorgen dat mensen een waardevol leven kunnen leiden? Het gaat vaak om simpele dingen. Het persoonlijke levensverhaal moet de basis zijn. Een meneer werd in het verpleeghuis om 8 uur ’s morgens verzorgd. Terwijl hij thuis rustig opstond, in pyjama zijn krantje las, ontbeet en dán ging douchen. Laat hem dat levensritme houden waar hij zich goed bij voelde en verzorg hem later. Dat kan gewoon. Of de vrouw die aangaf dat ze thuis af en toe graag aardappels met sla, spekjes, eieren en zure saus at. Hebben we geregeld. Persoonlijke dingen uit het leven van mensen zijn prima te organiseren, zonder extra kosten. Die bereidheid is er bij ZorgSaam. Wij zijn continu radicaal aan het vernieuwen.”

Hoe is de samenwerking tussen bestuur en medezeggenschap?
“Goed. Er is respect voor onze onafhankelijkheid. Vanaf het begin worden we als cliëntenraden meegenomen in plannen en projecten. Daardoor denken we mee en zijn adviezen gemakkelijker en sneller te geven. Ook in de totstandkoming van het jaarlijkse kwaliteitsplan en het gesprek met het zorgkantoor hebben we een belangrijke stem. Bijvoorbeeld als het gaat om een extra vertrouwenspersoon. En dat er per locatie een zogeheten buurvrouw actief is, die op welzijnsgebied van alles voor en met cliënten doet. De medezeggenschap heeft hier echte meerwaarde. Samen met cliënten, naasten en medewerkers proberen we waardevolle zorg dichterbij te brengen.”

Was dat altijd al zo?
“Toen ik 19 jaar geleden begon was de idee: wij, als professionals, weten wat goed voor u is. Het heeft jaren geduurd tot doordrong dat alleen de cliënt weet wat goed voor hem of haar is. En dat daar zorg dus moet beginnen. Dat was echt omdenken – zeker voor personeel en management. Nu is dat kwartje gevallen en ervaren medewerkers dat het veel leuker is op deze manier te werken.”

Hoe kom je er als cliëntenraad achter wat bewoners willen?
“We voeren veel gesprekken met cliënten, medewerkers en naasten. Die informatie is zó belangrijk. Soms heb je aan 10 minuten genoeg. Maar ga naar mensen toe! Blijf luisteren! We probeerden erachter te komen waarom een 90-plus man enorm agressief werd tijdens het douchen. Als je gaat kijken naar hoe mensen hebben geleefd, gewerkt, hun gezin hebben vormgegeven, kom je een eind. Deze man had in heel zijn leven nog nooit onder een douche gestaan. Toen hij op een andere manier werd verzorgd, was de agressiviteit weg.”

De biografie van mensen is hét geheim van goede persoonlijke zorg en welzijn?
“Gedeeltelijk. Ik vind dat de volgende stap zou moeten zijn om óók te kijken naar wat iemand verder nog met zijn leven wil. Niet alleen verhalen ophalen over het verleden van cliënten, maar ook over de toekomst. Mensen kunnen soms nog hele andere dingen willen in de eindfase.”

Ga je het cliëntenraadswerk missen?
“Voor een deel vast wel. Maar ik ben 80; je kunt niet alles blijven doen. En ik wil de dingen goed doen, en daarin gaat de leeftijd een rol spelen. Maar ik blijf voorlopig betrokken bij LOC, bij de expertpool Zorg & Geld en bij het Adviesforum. Er is nog zoveel werk te doen.”

Wat is volgens jou het belangrijkste onderwerp als het medezeggenschap betreft?
“De ontwikkeling dat zorg en wonen steeds meer gescheiden worden. Er zal veel meer moeten worden samengewerkt op buurt- en wijkniveau met gemeenten, woningcorporaties en welzijnsinstellingen. Dat heeft consequenties voor de medezeggenschap. Hoe bereik je je achterban? Hoe geef je mensen een stem?”

Op donderdag 6 oktober tijdens de Week van de Medezeggenschap komt deze ontwikkeling uitgebreid aan de orde. Hoe kijken we hiernaar vanuit de medezeggenschap en hoe organiseer je invloed en zeggenschap in de wijk? Op woensdag is er uitgebreid aandacht voor de samenwerking tussen centrale en lokale cliëntenraden. Meer informatie en aanmelden

Ook interessant

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese